Alla inlägg den 14 januari 2009

Av Erica - 14 januari 2009 21:24


Sju sorters kakor heter en av de mest sålda böckerna som finns i våra svenska hem. Den innehåller recept till betydligt fler sorters kakor än så, men det är ett bra namn.


Mitt liv består av sju sorters drömmar som alla kämpar om min fullständiga uppmärksamhet. Det är sju olika sorters drömmar som alla innehåller mycket mer än bara en dröm. Jag ska här presentera dem i tur och ordning.


Drömmen om det perfekta familjelivet är en dröm som förverkligas varje dag för mig. Jag är så lycklig med min älskade sambo Totte! Det handlar dock inte om något "perfekt" familjeliv i ordets rätta bemärkelse. Jag tycker att det är underbart perfekt att vi båda är charmigt operfekta och livet blir så mycket roligare så. Jag tycker väldigt mycket om de andra personer som ingår i min familj i stort. Min önskan är att jag kunde träffa dem oftare. Drömmen handlar också om framtiden och mina försök att inte bestämma i förväg exakt hur jag vill ha det, utan att glädja mig över hur det än blir.


Drömmen om det perfekta fritidsintresset innebär att jag vill att mitt liv, för att vara i balans, måste innefatta ett fritidsintresse som är lagom roligt, tar upp lagom mycket av min tid, är lagom billigt och går att utföra med lagom många personer utan några negativa konsekvenser. Mina två nuvarande största fritidsintressen har sina nackdelar. Jag älskar att baka! Det tar ibland upp för mycket tid, kostar för mycket pengar och får oftast den negativa konsekvensen att jag och Totte äter upp det jag har bakat och går upp i vikt. Jag älskar även att lösa edelpussel! Det absolut sämsta med det fritidsintresset är att det tar tid. Och då menar jag låååång tid. En del av drömmen är också att försöka träffa mina underbara vänner tillräckligt ofta, vilket är svårt i och med att många av dem bor i Uppsala.


Drömmen om den perfekta karriären känns som att den ligger i spillror. Jag gör allt för att mitt nuvarande jobb i kassan på ICA ska bli en dans på rosor. Samtidigt söker jag juristjobb i hopp om att fyra och ett halvt år på universitetet inte ska ha varit i onödan. Dessutom drömmer jag om min egen firma där jag får baka alla möjliga goda saker och slippa äta upp allt själv. Det svåraste är att jag inte ens vet vad jag egentligen helst vill göra.


Drömmen om de perfekta sakerna betyder inte att jag är en större materialist än alla andra. Det är inte de dyraste sakerna jag vill ha, eller de mest populära inneprylarna. Men det spelar ändå rätt så stor roll för mig vilka saker jag har omkring mig. Färger har stor betydelse. Funktion också. Framförallt blir jag besatt av att hitta den perfekta saken när jag ser ett behov av den i hemmet och jag vet att en sak av just den här sorten brukar kosta ganska lite och borde gå att hitta på nästan vilken affär som helst. Varför lida och sakna när det är så lätt att få?


Drömmen om fysiskt välbefinnande är en ständig kamp i sig. Träningskläderna tittar längtande på mig varje gång det har gått längre än en vecka sedan jag använde dem och skriker åt mig att det är dem som kan skapa fysiskt välbefinnande åt mig genom bättre kondition, lättare att sova, större muskler, mer ork och smalare mage. Samtidigt blinkar mina bakredskap åt mig och lockar "Du vet att du vill" när jag inte har bakat något gott på länge. "Det finns inget underbarare fysiskt välbefinnande än en mätt mage och en gudomlig smak på tungan." Tyvärr vinner bakredskapen alltför ofta fast jag vet att det är träningskläderna som har rätt i det större perspektivet.


Drömmen om psykiskt välbefinnande är en dröm för sig. Jag tror nämligen inte att evig lycka kan komma utifrån. Oavsett hur bra det går för mig med familjelivet, karriären, fysiken med mera så tror jag inte att jag kommer att känna mig glad om jag inte har en positiv inställning. Det värsta jag vet är att ha planerat in en rad roliga och/eller viktiga aktiviteter en dag och sedan plötsligt helt tappa lusten för att utföra dessa saker. Det är bara humöret som är hindret och humöret är en av de få saker jag inte vet vad jag ska göra för att ändra på.


Drömmen om själsligt välbefinnande genomsyrar allt. Jag är inte religiös av mig, utan mer filosofisk. Men vad man än vill kalla det så ligger det frågor i mitt huvud som vill ha svar. Vad händer när jag dör? Hur stort är universum? Går tiden att böja? Vem är smartast, ett nyfött barn eller en dresserad hund? Och klassikern: Vad är meningen med livet? Det här är frågor som jag förmodligen aldrig kommer att få svar på. Drömmen är att jag åtminstone under min livstid hinner bestämma mig för vad jag tror är det rätta svaret på frågorna. Eller försona mig med tanken på att det inte gör någonting att jag inte vet.


Mina sju sorters drömmar styr mitt liv. De finns med mig varje dag, och slåss om min uppmärksamhet. Ibland är det någon dröm som lyckas få lite mer av min tid ett tag, men så fort mitt dåliga samvete blir för stort tar de andra drömmarna över. Den här bloggen handlar om mina sju sorters drömmar som tillsammans bildar mitt liv. Jag ska komma ihåg att det är resan som är målet och om jag någon dag känner att jag har förverkligat en dröm får jag hoppas att resan var värt målet. Framförallt får jag i så fall se till att baka fler drömmar. Receptet finns i min favoritbok: Sju sorters kakor.


Tidigare månad - Senare månad

Presentation

Tidigare år

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 31
<<<
Januari 2009 >>>

Omröstning

Ni som har egna bloggar: Vilken månad har ni mest besökare?
 Januari
 Februari
 Mars
 April
 Maj
 Juni
 Juli
 Augusti
 September
 Oktober
 November
 December

Senaste inläggen

Sök i bloggen

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards