Alla inlägg den 20 januari 2009

Av Erica - 20 januari 2009 23:32


Mina små monster är så söta när de sitter och myser i soffan!


Av Erica - 20 januari 2009 19:46


Det finns inte en chans att en vanlig människa ska kunna få alla tekniska prylar i ett vanligt hem att fungera. För inte så länge sedan kanske man hade en TV som stod i ett hörn, en dator utan internet i ett annat hörn och en liten stereo med inbyggd radio, CD-spelare och högtalare i ett tredje hörn. Dessa saker hade inget med varandra att göra och ingenting med något annat att göra heller. Man stoppade in strömsladden i väggen och sedan fungerade det. TV:n hade man en antennsladd till också, men det avancerar inte det hela så mycket.


Nuförtiden ska allt sitta ihop med allt. Och för varje sak man köper finns det tre andra saker man kan eller bör köpa för att saken ska fungera. TV:n sitter ihop med digitalboxen, DVD-spelaren, PlayStationet och datorn. Datorn sitter förutom TV:n ihop med skrivaren, routern och D-linken. Stereon är också bra att koppla till datorn, TV:n eller den bärbara musikspelare man har. Och det är obligatoriskt att koppla in separata högtalare. Ja, högtalare bör man koppla in separat till TV:n och datorn också. Sen måste mobilen, digitalkameran och mp3-spelaren gå att koppla in i datorn och TV:n också, fast man inte har dem inkopplade hela tiden. Och till Playstationet ska man helst koppla in internet, handkontroller, gitarr, mikrofoner och Buzz-knappar. Kanske till och med ett trumset.


Sedan ska så mycket som möjligt vara trådlöst också. Och det är väl tur det för annars skulle hela lägenheten vara full med sladdar. Men det hjälper ju inte direkt att sakerna är trådlösa när man ska lista ut varför de inte fungerar. Det är svårt att ens kolla upp om den är inkopplad rätt, för man vet inte vilken trådlös grej i andra änden som hör till den sak som just nu inte funkar.


Med tanke på att alla möjliga grejer ska fungera ihop med varandra och inte en enda vanlig människa kan lista ut hur man kopplar ihop dessa grejer tycker jag att det är dumt att grejerna egentligen ens säljs separat. Tänk vad mycket enklare det skulle vara om man valde ut sitt "hemelektronik-paket" och så tog man hem det och stoppade en sladd i väggen och en sladd i telefon- och/eller internetjacket och sedan fungerade allt. Att alla inställningar och ihopkopplingar mellan sakerna redan var inbyggda.


Nackdelen med en sådan lösning är förstås att man själv vill välja fritt vilka grejer man vill ha. Alla som gillar en viss TV vill inte ha samma dator, stereo, skrivare och telefon. Det skulle dessutom bli väldigt dyrt om man var tvungen att köpa allt på samma gång. Och man skulle inte kunna köpa till bara en ny TV om man tycker att man vill ha en större TV efter ett tag, men fortfarande är nöjd med sin dator.


De enklaste sakerna tycker jag dock att man borde kunna få inbyggda. Jag gråter inte om jag inte får välja digitalbox separat från min TV. Och jag blir inte besviken om jag slipper välja router till min dator. Högtalare får gärna också ingå till det mesta, även om de inte behöver vara inbyggda. En superenkel sladd till varje högtalare skulle fungera för mig. Sedan tycker jag inte att det borde vara så svårt att standardisera sakerna. Jag vill kunna välja min skrivare separat från min dator. Men det borde inte vara svårare att koppla in den än att dra ut sladden till den gamla skrivaren (oavsett märke) från datorn och stoppa i sladden till den nya skrivaren. Sedan ska allt fungera tycker jag. För att inte tala om kopplingen mellan TV och dator. Det skulle underlätta rejält om det fanns en allt-i-ett sladd som man drog från dator till TV, helt oavsett vilka märken man har på grejerna och helt oavsett vad man har tänkt göra (titta på HD-filmer, lyssna på musik, använda TV:n som extra datorskärm mm).


Om nu alla företag fortsätter att envisas med att sälja alla grejer separat tycker jag att det får hjälpa till mer när det inte fungerar också. När jag har kopplat min dator via TV:n till de separata högtalarna så vet inte jag om det är datorn, TV:n eller högtalarna det är fel på när jag inte får något ljud. Eller om det rent av är sladdarna det är fel på eller bara jag som har kopplat fel någonstans. Vem ringer jag då? Man får inte mycket sammanhang när man måste ringa TV-tillverkaren, datortillverkaren och högtalartillverkaren för sig, för att sedan ringa affären där man köpte sladdarna. Och om alla påstår att jag har kopplat rätt i just deras tekniska pryl och att det inte kan vara den det är fel på, vad gör man då? Inget ljud hörs, men det är inte fel på något.


Tekniska problem borde gå att få hjälp med i ett sammanhang, oavsett tillverkare. Jag vill ringa "tekniksupporten" som hjälper mig med allt. Sedan kan de skicka räkningen till det företag de kom fram till borde ha stått för supporten. En vanlig människa måste kunna få hjälp med att ha allt ihopkopplat med allt.


Av Erica - 20 januari 2009 19:32


Himmler fastnade mellan sätena i bussen, synen har blivit ännu sämre och det fanns inga semlor på affären.


Optikern kollade min syn och konstaterade att det var dags att höja styrkan på linserna igen, vilket hon gör nästan varje halvår när jag är där. Inte mycket att göra åt saken, men hon frågade om jag brukar sitta mycket framför datorskärmar. Bloggen kanske bidrar till sämre syn. Det spelar ingen större roll för mig i och för sig. Om jag ändå har linser gör det inget att de är ett snäpp starkare igen.


På bussen satte jag mig först på ett säte, men Totte ville att vi skulle sitta längre bak så jag ställde mig upp igen. Då tog det tvärstopp. Himmler hade klamrat sig fast mellan sätena och höll stenhårt i snöret som leder till min kappa. Stackaren ville inte sitta längre bak. Men han fick ge sig. Det är jag som bestämmer. Häromdagen hade han lagt sig och vilat i den ICA-kasse med varor jag nyss köpt, så en bil var nära att köra på mig på övergångsstället.


Semlor var vi sugna på både Totte och jag. Det är faktiskt tisdag. Men de hade inga semlor på den affär vi var i. På väg hem gick vi förbi ett konditori också, men de hade precis stängt så det blev inga semlor där heller. Lika bra kanske. Har redan ätit en Snickers idag.


Av Erica - 20 januari 2009 19:10


Naglarna blev fina med det ena av de nya nagellacken. Det känns alltid bra att ha nymålade naglar. Snygga och fräscha!


Av Erica - 20 januari 2009 11:52


Känslorna i min kropp tävlar om att få komma ut. Min värld är inte helt balanserad just nu. Å ena sidan har jag aldrig varit såhär lycklig förut. Å andra sidan har jag aldrig varit såhär deppig förut.


Jag är lycklig över hela mitt privatliv. Det är absolut mest tack vare Totte! Men andra saker i mitt privatliv är jag också mer lycklig över nu än förut. Jag tycker att det är roligare att vara med kompisar och jag gillar lägenheten jag bor i bättre än den förra.


Jag är deppig över hela min jobbsituation. Framförallt är jag deppig för att jag har hållit på att söka juristjobb så länge nu och fortfarande inte fått något. Men jag är deppig över allt hattande också. Jag mår inte bra av att plocka extratider på ICA från vecka till vecka. Varje vecka tror jag att nästa vecka har jag nog inte tid att jobba så mycket för då ska jag söka jobb hela veckan, men det gör inget att jag inte får så mycket pengar då för om jag söker jobb hela veckan så kommer jag att få ett jobb sen. Men inget jobb kommer och jag måste plocka extratider som en galning i slutet av månaden för att få en hyfsad lön. Och då, när jag jobbar så mycket, blir jag deppig för att det var så länge sedan jag hade tid att söka något jobb. Det känns som att jag lever i väntan på mitt riktiga liv. Det skulle till och med kännas bättre att ge upp hela juristgrejen och be om ett heltidsschema på ICA. Då skulle jag i alla fall veta vad som gäller. Inget mer hattande. Jag skulle kunna strukturera upp mitt liv bättre då.


Känslan är underlig för det är inte så att lyckan och deppigheten tar ut varandra och blir någon slags neutral känsla i kroppen. Utan jag känner mig verkligen så lycklig och så deppig samtidigt! Det är klart att ibland tar den ena eller andra känslan över i en viss situation och då kan jag verka manodepressiv eller något. Totte säger eller gör något mysig och jag skiner upp som en sol, studsar över till honom och pussar honom för att sedan återvända till datorn och jobbsökandet och börja gråta otröstligt i tio minuter för att det känns så hopplöst, och sedan bli asglad när min syster ringer. Men när det inte är något speciellt som händer. När jag är ensam i ett rum och jag inte håller på och söker jobb eller fixar något gulligt åt Totte. När jag bara är jag. Då finns ständigt en underlig känsla i kroppen av att vara så lycklig att jag håller på att spricka samtidigt som jag är så deppig att jag håller på att skrynkla ihop. Det blandar sig i magen och kommer ut som en känsla som liknar den att man har för sig att det var något man skulle göra men man inte kommer på vad.


Tvärtom skulle jag aldrig vilja ha det! Jag vill inte förlora den här lyckokänslan i privatlivet för något enda jobb i världen! Hade det varit karriären som gick bra och privatlivet som var skit skulle man väl ha blivit en sådan där människa som jobbar jämt. Om det går bra i karriären vill man väl ha någon att dela den lyckan med? Nej, jag är hellre arbetslös för resten av mitt liv än att förlora Totte!!!


Tidigare månad - Senare månad

Presentation

Tidigare år

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 31
<<<
Januari 2009 >>>

Omröstning

Ni som har egna bloggar: Vilken månad har ni mest besökare?
 Januari
 Februari
 Mars
 April
 Maj
 Juni
 Juli
 Augusti
 September
 Oktober
 November
 December

Senaste inläggen

Sök i bloggen

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards