Alla inlägg den 24 januari 2009

Av Erica - 24 januari 2009 23:50


Det var en kund som sa "grattis på namnsdagen" till mig idag. En kund som jag aldrig har träffat förut och med viss sannolikhet aldrig kommer att träffa igen. Han hade ögonen med sig, riktade mot min namnskylt på tröjan. Och minnet i sin ordning från vad det står i almanackan idag.


Man blir varm i kroppen av glädje när man blir sedd på det här viset. Just denna kund såg inte mig bara som en kassörska vilken som helst, som skulle slå in hans varor. Den här kunden såg mig, Erica, som den människa jag är.


Tack! Du fick mig att förstå att jag betyder något även på jobbet. Du fick mig att må bättre en vanlig lördagskväll i kassan. Du gjorde mig glad.


Av Erica - 24 januari 2009 23:23


Det regnade idag när jag skulle till jobbet. Som vanligt hade jag inte en tanke på att det ens kunde regna när jag steg ut genom dörren. Det var först när jag kom ut och det var för sent att välja lämpliga kläder som jag märkte att det regnade. Min väska är inte helt idealisk i regnväder heller. Den stängs bara ordentligt i mitten, så på båda sidorna sticker innehållet i väskan upp och blir vått.


Regnet överraskar mig varje gång. Har det varit uppehåll i mer än två dagar glömmer jag bort att det finns något som heter regn. Eller i alla fall vad det rent praktiskt innebär. Det är inte så att jag är så optimistisk att jag alltid tror att solen ska skina när jag går ut genom dörren. Det är bara det att jag har glömt bort att vädret kan vara en faktor överhuvudtaget. Temperatur räknar jag med. Hela vinterhalvåret är det mössa, vantar och halsduk som gäller. På sommaren ser jag till att aldrig ta på mig en sjal eller kofta som inte ryms i handväskan, för jag vet att det kan vara så varmt att jag måste ta av mig. Men på något sätt glömmer jag av att det kan regna eller skina sol.


Jag minns att regn är något man brukar bli negativt inställd till, men jag kommer inte riktigt ihåg varför. Jag har förträngt att regn innebär vatten på sina byxor som inte torkar på hela arbetsdagen, utan ligger och vattnas i skåpet tills det är dags att ta på sig dem igen när man ska åka hem. Jag har glömt att regn innebär vatten på bänken vid spårvagnshållplatsen så att man måste stå och vänta om man inte vill ha en stor blöt fläck på rumpan. Jag minns inte heller att regn kan innebära trasig mobiltelefon och förstörda böcker om man inte packar ner dem riktigt ordentligt i väskan.


Så när jag med förvånad min ser vattenpölarna som ständigt träffas av nya droppar känner jag mig lurad. Regnet lyckades återigen smyga sig på mig från ingenstans och tvinga mig att tänka om min plan på två sekunder. Byxorna är inget att göra något åt, men väskan får jag täcka med armen och mobilen får packas om, djupt ner i väskan. Stå får jag göra när jag väntar på spårvagnen, och håret måste fixas lite framför spegeln i omklädningsrummet. Jag kan inte visa mig för kunderna med blött, halvlockigt hår som tovat sig på mystiska ställen.


Men när jag har tid att njuta av regnet, då är det inte alls hemskt. Det får gärna överraska mig en sommarkväll i juni, när man redan har krupit ner i sovsäcken med sin älskade i det lilla tältet på campingen. Då kan det få smattra mot tältduken medan vi myser och gärna spöregna hårt när vi ska somna. En dag då man är på väg hem utan packning och inte har någon tid att passa får regnet gärna också överraska mig. Om jag blir blöt ända in på trosorna så gör det inget när jag har tid att hänga alla kläder på tork när jag kommer hem, duscha mig varm och ren från regnvatten och krypa ner i soffan med en filt runt mig.


Någon gång ibland händer det att jag och Totte överraskar regnet också, genom att gå ut frivilligt och dansa runt på gräset och bara bli blöta. För oj vad härligt det kan vara att inte behöva tänka så mycket ibland, utan bara få bli blöt!


Av Erica - 24 januari 2009 23:16


Det har inte blivit mycket vettiga saker gjorda idag. Både Totte och jag har ägnat oss åt sådant som vi kan göra med båda ögonen bakbundna och med total inaktivitet i hjärnan, eller ja, du förstår vad jag menar. Totte har spelat WoW och jag har löst edelpussel och slöglott på TV. Såhär såg vi i alla fall ut i ett utflippat försök att se glada och entusiastiska ut:


Tidigare månad - Senare månad

Presentation

Tidigare år

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 31
<<<
Januari 2009 >>>

Omröstning

Ni som har egna bloggar: Vilken månad har ni mest besökare?
 Januari
 Februari
 Mars
 April
 Maj
 Juni
 Juli
 Augusti
 September
 Oktober
 November
 December

Senaste inläggen

Sök i bloggen

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards