Alla inlägg den 29 januari 2009

Av Erica - 29 januari 2009 22:02


Till slut ringde en läkare från vårdcentralen. Hon sa att det gör ondare än man tror att slå i en tå, och att det kan fortsätta att göra ont längre än man tror. Jo, jag har märkt det, så det kändes skönt att höra att någon förstod mig. Vidare rådde hon mig att stanna hemma och inte gå på den så länge det gör ont. Plus att hon tyckte att jag skulle tejpa ihop den med en annan tå för att minska smärtan.


Så det blev till att stanna hemma hela kvällen. Inget pakethämtande eller något. Jag överdrev kanske lite när jag till och med vägrade att diska, men det var faktiskt när jag diskade senast det gjorde som mest ont. Kanske ska göra ett försök till innan jag går och lägger mig, bara jag tänker på att inte spänna tån.


Det låter så löjligt att säga att man är hemma för att man har ont i tån. Det låter inte som att det borde vara avgörande för om man klarar av att gå ut eller inte. Men man använder faktiskt de små rackarna mer än man tror. Jag trodde till exempel inte att jag stod och spände tårna när jag diskade, men det är det helt tydligt att jag gör. Och det faktum att jag börjar skrika så fort jag tar på mig skorna gör ju inte problemet mindre. Så hur löjligt det än låter så måste jag få vara hemma med sjuk tå ett tag till. Läkaren förstod mig. Det är inte ett litet pluttproblem som bara finns i mitt huvud. Det gör ont på riktigt!


Det är nästan lika uttråkande att sitta hemma och kolla på TV med ont i tån som det var att sitta hemma och kolla på TV med ont i ryggen som jag gjorde förra veckan. Det är inte bara det att man har för ont för att gå ut. Man har för ont för att strutta runt fritt i lägenheten också. Det är väl bra att jag struttade runt och städade och fixade i lägenheten så att det räckte för en hel vecka i måndags! Men nu får det snart vara nog. Inga fler mystiska fysiska problem så att Erica inte får jobba eller gymma. Jag vill vara helt frisk!


Av Erica - 29 januari 2009 17:04


Lite, lite blålila har tån blivit nu. Men den gjorde ändå inte jätteont så länge jag satt med den på en kudde på soffbordet och kollade på TV. Jag var helt inställd på att åka till jobbet tills jag försökte ta på mig skorna. Fy, vad ont det gjorde! Ont att stå, ont att gå, ont att finnas till. Jag skulle säkert ha klarat av att sitta i kassan, men jag vet inte hur jag skulle lyckas ta mig dit.


Klockan fyra ringde jag till vårdcentralen och knappade in mitt nummer. En röst sa att de skulle ringa upp klockan kvart över fyra. Mer än en timme senare sitter jag nu här utan att ha fått något samtal och blir mer och mer förvirrad. Skrev jag in fel nummer? Eller tar det bara längre tid än de trodde? Men kom igen. Klockan är mer än fem nu. Kan det ta mer än 400% längre tid än de trodde!?! Ska jag fortsätta vänta? Vad ska jag göra om jag bestämmer mig för att ge upp?


Jag tänkte fråga hur jag ska bete mig resten av kvällen, natten och morgondagen, så länge det gör ont. Det gör väldigt ont att gå, speciellt med skor på. Men det betyder inte att jag inte kan gå. Jag kan göra nästan vad som helst om jag bara bestämmer mig för det. Det är bara det att så länge inte en läkare säger åt mig att det är bra att gå på den onda tån så ser jag ingen anledning till att bestämma mig för att göra det. Så jag vill höra från vårdcentralen om det bästa är att vila tån och undvika situationer då den gör extra mycket ont, eller om det bästa är att ignorera det onda och öva att gå så mycket som möjligt.


Helst vill jag få gå på den. För även om det gör ont så stör det mig att inte få utföra min dag som jag har tänkt. Jag vill gå och hämta mitt paket som jag har fått en avi till. Det är inte långt att gå. Men det börjar göra ont redan i hallen när jag tar på mig skorna. Så om jag borde vila så blir det inget paket. Men om jag borde öva att gå hur ont det än gör så tänker jag definitivt gå och hämta paketet. Det är bara det att jag inte vågar gissa själv vilket som är bäst att göra. Jag vill höra en sjukvårdsutbildad människa berätta det för mig.


Jag vill inte höra att jag ska känna efter. Det är bara förvirrande. Jag vet ju att den gör ont. Och jag vet att jag kan ignorera det och gå på den ändå. I alla fall om jag får gråta samtidigt. Så vad innebär det att känna efter? Ska jag gå och hämta paketet eller inte? Jag hoppas verkligen att de inte säger att jag ska känna efter själv. Om de nu hör av sig. Nu är klockan mer än kvart över fem. 500% längre tid än de trodde. En timme sedan de skulle ha ringt. Varför uppger de överhuvudtaget en tid när den är så helt fel att den inte ens går att använda som riktmärke?


Jag väntar ett tag till. Men det blir inget paket så länge de inte hör av sig. Synd!


Av Erica - 29 januari 2009 12:33


Totte flög över soffan och ner i sängen med mig flygandes efter. Skillnaden var att jag inte flög riktigt lika högt, så jag slog i tån hårt i ryggstödet på soffan innan jag skrikande singlade ner i sängen. Totte undersökte tån. Det gjorde ont så fort han petade på den, men efter ett tag kom vi fram till att den var okej.


Jag ställde mig och diskade när tån plötsligt gjorde väldigt ont igen. Totte undersökte den igen och kom fram till att den är stukad. Jag vet inte om det stämmer, men den gör väldigt ont. Så nu har Totte packat in tån med en strumpa med is. Tack älskling för att du tar hand om mig!


Så gick det med den träningen. Jag hade redan träningskläderna på mig och skulle till gymmet så fort jag hade diskat klart. Men nu känns det inte som en så bra idé längre. Faktum är att det inte känns som en så bra idé att åka till jobbet ikväll heller om tån fortfarande dunkar såhär och jag inte kan ta på mig en strumpa. Hoppas att den hinner bli bättre!


Tidigare månad - Senare månad

Presentation

Tidigare år

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 31
<<<
Januari 2009 >>>

Omröstning

Ni som har egna bloggar: Vilken månad har ni mest besökare?
 Januari
 Februari
 Mars
 April
 Maj
 Juni
 Juli
 Augusti
 September
 Oktober
 November
 December

Senaste inläggen

Sök i bloggen

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards