Alla inlägg den 2 februari 2009

Av Erica - 2 februari 2009 19:25


Ritteknik-läxa i full gång, och egentligen känns det som att jag är mer engagerad än Totte. Jag gillar hans ritteknik-läxor. Jag kan tillräckligt mycket från gymnasiet för att förstå hur det fungerar och jag är mycket petigare än Totte så jag hittar alla hans pyttesmå fel. Han är bara slarvig när han gör fel. Han kan det egentligen.


Slarvfel kan jag ibland bli mer irriterad på än fel som man gör för att man inte förstår. Om du kan det så skärp dig och se till att göra rätt! Är det däremot så att man inte förstår så är det ju förståeligt att man gör fel. Fast då tycker jag i och för sig att man får se till att få det förklarat för sig tills man förstår.


Logiskt tänkande får man koppla på för att förstå rittekniken. Det gäller att hålla ordning på alla kanter som syns och alla kanter som skulle ha synts om föremålet var genomskinligt. Sedan måste man tänka rätt när man vänder föremålet för att rita det från ett annat håll.


Ett stearinljus fick agera modell när Totte och jag hade diskuterat en uppgift fram och tillbaka flera gånger. Vi skar i ljuset i enlighet med bilden. Och mycket riktigt, det raka snittet såg ut som en halvcirkel uppifrån. Det är skönt att få bekräftat att man har tänkt rätt.


Det är så kul att hjälpa till med läxan ibland att jag undrar om inte jag också ska bli CAD-konstruktör. Men jag vet att det inte är det jag vill bli. Det är inte nödvändigtvis ämnet i sig som är det roliga. Det roliga är att lära sig, att förstå, att få göra något konkret och göra det rätt, att få tänka logiskt och att få förklara för någon hur jag tänker.


Så jag får fortsätta njuta av att hjälpa Totte med läxan istället och hoppas på att få ett juristjobb snart där jag får lära mig, och förstå, och göra konkreta saker och göra dem rätt, och får tänka logiskt och får förklara för någon hur jag tänker.


Presentation

Tidigare år

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28
<<< Februari 2009 >>>

Omröstning

Ni som har egna bloggar: Vilken månad har ni mest besökare?
 Januari
 Februari
 Mars
 April
 Maj
 Juni
 Juli
 Augusti
 September
 Oktober
 November
 December

Senaste inläggen

Sök i bloggen

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards