Alla inlägg den 5 februari 2009

Av Erica - 5 februari 2009 20:44


Idag jobbade jag i självscanningskassorna på ICA. Det jag ofta förundrar mig över när jag jobbar där är hur vissa kunder lyckas bli förvånade när de verkligen inte alls borde bli det.


En del blir förvånade när de får en avstämning. Lite nu och då, slumpmässigt utvalt måste kunden lägga upp alla varor som i en vanlig kassa. Det här är någonting som vi alltid informerar om när man skriver på avtalet för självscanning. Kunden bör därför inte bli förvånad första gången detta händer. Har kunden dessutom självscannat ett tag och fått avstämningar förut borde det verkligen inte komma som en överraskning. Det är klart att man kan bli lite överraskad över att det blev avstämning just den här gången. Men man borde ändå inte bli förvånad när man väl konstaterat att det blev den här gången. Inte som "Jaha, måste vi visa upp varorna idag?" med jätteförvånad min och betoning.


När det blir avstämning måste man dra sitt ICA-kort i avstämningskassan, trots att man redan har dragit det i den kassa man först tänkte betala i. Vana självscanningskunder borde inte bli förvånade över att de måste dra sitt kort igen. Men av egen erfarenhet vet jag att det är väldigt lätt att glömma bort att dra kortet igen. Så jag har full förståelse för att kunden behöver en påminnelse av kassörskan. När den påminnelsen kommer borde en van kund tänka "Javisst, ja" och inte "Vadå, måste jag dra kortet igen?".


Idag tog en kund priset. När kunden nyss hade dragit ICA-kortet i den första kassan och det visade sig att det blev avstämning sa jag "Vi flyttar oss till avstämningskassan, så får du dra ditt kort där."  Jag informerade direkt om att kortet skulle dras igen för att jag såg att kunden började stoppa ner sitt kort i plånboken igen. När vi kom till avstämningskassan hade kunden stoppat ner kortet. Jag sa "Du måste börja med att dra ditt ICA-kort." och pekade på kortläsaren. Kunden la ner plånboken och började packa upp sina varor. Då jag inte kan börja registrera varor förrän ICA-kortet är draget blev bandet snabbt fullt. Då först förstod kunden vad jag menade när jag för tredje gången berättade: "Du måste dra ditt ICA-kort först.". Kunden blev jätteförvånad. Det verkade ändå inte som att kunden inte hade lyssnat på mig de första två gångerna jag sa det , så jag förstår inte varför kunden blev så förvånad.


Några andra saker kunder kan bli förvånade över är att de inte kan köpa öl i självbetalningsterminalerna utan att en kassörska godkänner och bekräftar att kunden är över arton år. Eller att man kan få avstämning även om man betalar i självbetalningsterminalerna. Eller att man måste lämna ifrån sig pantkvittot i kassan eller självbetalningsterminalen, istället för att bara scanna in pantkvittot med scannern och behålla pantkvittot. Eller att en larmad vara faktiskt är inscannad när man har scannat in den och en påminnelse kommer upp på scannern "Larmad vara, lägg åt sidan för att lämna fram i kassan" och därefter står med i listan över inscannade varor. Eller att man måste lämna fram denna vara i kassan så att vi kan larma av den och att det därför är dumt att ha lagt den underst.


Jag menar inte att alla kunder borde förstå precis hur allt fungerar från början. Jag menar inte att kunder inte ska få göra fel ibland (som att lägga den larmade varan underst). Och jag menar inte att vi kassörskor inte ska behöva förklara eller påminna. Det jag önskar ibland är bara att kunden ska vara medveten om att det kan finnas ett visst sätt man måste göra saker på och en del saker önskar jag att de skulle förstå när man förklarar det för dem även om de inte kunde komma på det själva (som artonårsgränsen på ölen). Det jag önskar är att kunderna inte blir förvånade när man förklarar eller påminner om saker som inte är så förvånande även om de är nyheter för kunden.


Av Erica - 5 februari 2009 08:15


Om jag fick välja mellan att massor av människor läste min blogg för att jag skrev inlägg som var ytliga, fiffiga och smaskiga, eller att en person läste min blogg och blev berörd av mina inlägg, så skulle jag välja det senare. Det spelar ingen roll hur många som läser min blogg. Det jag bryr mig om är hur mycket jag berör.


Bilder på mina gosedjur och andra triviala inlägg är vanliga i min blogg. Jag menar inte att man kan fylla hela bloggen med tänkvärda inlägg. Det krävs lite blandning. Men även de söta bilderna på gosedjur berör och spelar roll, för mig.


Så om det bara är jag som blir berörd och börjar tänka när jag läser inläggen i min blogg så har jag berört en person. Om flera personer tycker att min blogg spelar roll så är det bara bonus. Jag skriver för alla som vill läsa.


Den dagen jag börjar skriva mina inlägg utifrån hur jag tror att jag får flest läsare, det är den dagen det är dags att lägga ner min blogg.


Presentation

Tidigare år

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28
<<< Februari 2009 >>>

Omröstning

Ni som har egna bloggar: Vilken månad har ni mest besökare?
 Januari
 Februari
 Mars
 April
 Maj
 Juni
 Juli
 Augusti
 September
 Oktober
 November
 December

Senaste inläggen

Sök i bloggen

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards