Alla inlägg den 10 februari 2009

Av Erica - 10 februari 2009 22:51


Från det att vi vaknar till det att vi går och lägger oss hinner vi rikta vår blick mot massor av olika skärmar. Några stora, några små. Flera av dem låter oss inte slita blicken från dem på en lång stund.


Vissa skärmar är mest till för praktiska ändamål. Den lilla skärmen på mobilen tittar jag på åtskilliga gånger per dag för att få reda på vad klockan är, vilket datum det är idag eller en annan dag, för att se vad jag har påmint mig själv om när mobilen piper och för att se vad folk har skrivit till mig i sms. Det är väldigt praktiskt till vardags.


Andra skärmar är mest till för underhållning. TV:n kan både förmedla viktig information och ren underhållning, men jag vågar ändå påstå att vi tittar på den skärmen mest för skojs skull. För att vi vill koppla av eller se något spännande. Både TV-skärmen och datorskärmen går att använda till spel för underhållnings skull. Dessa spel är det inte ovanligt att man inte kan slita sig från på flera timmar.


En del skärmar tvingas vi titta på när vi jobbar eller på stan. Vanligast på jobbet är datorskärmar till för en mängd olika saker. Jag sitter och stirrar på en skärm i kassan hela dagarna på jobbet för att försäkra mig om att varje vara jag skickar förbi mig har blivit registrerad. På stan finns det flera olika skärmar med reklam, övervakningsbilder och information.


Skärmen på stereon berättar för mig vilken radiostation jag lyssnar på. Skärmen på mp3-spelaren berättar för mig vilken låt jag lyssnar på. Skärmen på digitalkameran berättar för mig hur bilden skulle se ut om jag tog den nu.


Oftast sitter vi stilla när vi glor på skärmar av olika slag. Det är ju synd med tanke på att det är viktigt att röra på sig. En promenad skulle kanske vara bättre. Eller ett aerobicspass. Men sådant kan man ju inte hålla på med hela dagen.


En bra funktion som skärmar har är att de byter text och bilder som visas. Om man ska sitta stilla och glo åt ett håll hela tiden så är det ju bra att det inte bara är en stilla text eller bild hela tiden. Vi blir stimulerade även om vi inte blir motionerade.


Tråkigt är det ändå på något sätt att fastna framför TV:n som jag så ofta gör på kvällarna. Eller framför datorn där man oftast hittar Totte på kvällarna. Om det inte fanns några skärmar som utövade sin magi på oss skulle det nog ganska snabbt bli tråkigt att bara sitta stilla. Så då skulle man nog hitta på några aktivare saker att göra.


I och för sig tror jag nog att en bok skulle locka mig mest nu om både TV:n och datorn var avstängda. Så det är inte säkert att vi skulle röra på oss mer om vi inte var besatta av skärmar. Det är som det är. Jag vet inte om det är bra eller dåligt. Det är något jag tänker på bara.



Av Erica - 10 februari 2009 21:56


En kopp vaniljte för att lindra godissuget. Tack för tipset, syrran!


Det funkar ganska bra, men ärligt talat så tycker jag att te smakar som vatten. Det luktar väldigt gott. Mycket god vaniljdoft. Men det smakar nästan ingenting. Som tur är räcker det för mig att ha något att fippla med och något att föra till munnen för att jag ska sluta vara godissugen. Så te funkar bra. Det är ju inte äckligt, utan bara ingenting.


Av Erica - 10 februari 2009 14:18


Tottes försvar när jag hittade bitar av matrester på flera av tallrikarna han hade diskat: "Det var väl där jag höll handen."


Jag uppskattar verkligen Tottes iver att underlätta för mig med disken. (Disken är min uppgift, matlagningen hans.) Men om han ska fortsätta "hjälpa mig" med disken så föreslår jag att han flyttar handen och diskar det sista stället på tallriken också innan han anser sig klar.


Presentation

Tidigare år

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28
<<< Februari 2009 >>>

Omröstning

Ni som har egna bloggar: Vilken månad har ni mest besökare?
 Januari
 Februari
 Mars
 April
 Maj
 Juni
 Juli
 Augusti
 September
 Oktober
 November
 December

Senaste inläggen

Sök i bloggen

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards