Direktlänk till inlägg 15 februari 2009
I flera månader har jag misstänkt att jag är en av de få på jobbet som faktiskt utövar proceduren "återlämna kuponger" i självscanningen. Jag har lite smått undrat om det är så att alla andra hinner göra det utan att jag ser det eller om det är så att de bara struntar i den arbetsuppgiften.
Det händer inte varje dag att situationen uppstår, men de gånger självutcheckningen går snett och man måste lämna tillbaka kuponger till kunden så att de kan börja om, så ska man logga in i datorn och "återlämnar kuponger" också. Det är inte svårt eller jobbigt egentligen, men det tar lite extra tid. Och kunden är ofta redan lite stressad då eftersom deras första försök att betala inte fungerade. Därför skulle det vara skönt om man slapp det momentet.
Till slut frågade jag en kassaledare hur viktigt det var att "återlämna kuponger". Jag tänkte att jag också kunde sluta göra det om det inte var så viktigt. Ingen annan gör det ju liksom. Hur viktigt kan det vara? Men svaret jag fick var att det är jätteviktigt att "återlämna kuponger" för annars stämmer inte kassorna.
Precis innan hade jag frågat en annan kassörska varför hon inte brukade "återlämna kuponger" och då visade det sig att hon inte ens visste vad "återlämna kuponger" var. Så jag nämnde för kassaledaren att inte alla kassörskor vet hur man gör när man "återlämnar kuponger". "Jag vet" sa hon.
Då undersökte jag hur många av de som jobbade just då som visste hur man gjorde. Det var jag och en till. Ingen av de andra hade någonsin ens hört talas om "återlämna kuponger". För oss kassörskor får ju den proceduren ingen verkan. Vi kan lösa problemet för kunden utan att "återlämna kuponger". Och vi räknar inte kassorna själva, så vi märker ingen skillnad.
Jag kan förstå att kassörskorna inte har känt något behov av att utbilda sig på det här området, speciellt med tanke på att det inte ens visste om att området "återlämna kuponger" fanns. Det jag inte kan förstå är hur kassaledarna (inte bara den jag pratade med utan hela kassaledningen) inte har känt något behov av att utbilda kassörskorna. De måste uppenbarligen ha märkt att det blivit fel i kassorna länge. Och den kassaledare jag pratade med visste ju att det berodde på att många kassörskor inte "återlämnar kuponger".
Man tycker att en liten lapp vid stämpelklockan vore på sin plats, som minst. Det skulle räcka att skriva "Glöm inte att det är viktigt att logga in och återlämna kuponger i självutcheckningen när ni lämnar tillbaka kuponger." Då skulle kassörskor som inte ens vet vad det här är bli uppmärksammade på att de helt har missat en viktig arbetsuppgift. Och då skulle de säkert fråga någon annan kassörska (förhoppningsvis en som vet) och så skulle kunskapen spridas.
Men nej, ingen lapp. Så månaderna går och ingenting blir bättre. Fast nu, tack vare mig och min undersökning, så har åtminstone de som jobbade med mig igår lärt sig att "återlämna kuponger". Vilket säkert innebär mer än en dubblering av kassörskor som kan "återlämna kuponger" totalt sett, även om vi fortfarande är få som kan.
När barnen har flyttat hemifrån kommer jag att ha mycket mer tid till att skruva åt trappgrinden, tvätta kläder åt sex personer, fylla i papper till förskolan, städa undan leksaker och lyssna på oändliga berättelser som mina skatter vill dela med s...
Må | Ti | On | To | Fr | Lö | Sö | |||
1 | |||||||||
2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | |||
9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 | |||
16 | 17 | 18 | 19 | 20 | 21 | 22 | |||
23 | 24 | 25 | 26 | 27 | 28 | ||||
|