Direktlänk till inlägg 11 mars 2009

Håll inte fast vid tanken längre än du vill

Av Erica - 11 mars 2009 15:23


Livet förändras ständigt. Ibland är det man själv som bestämmer sig för att göra en förändring. Ibland händer det något oväntat som man inte kan undvika även om man skulle vilja. Livet blir inte alltid som man har tänkt sig.


När livet förändras kan man hålla fast vid tanken om hur man trodde att det skulle bli, och vara olycklig för att det inte blev så. I vissa fall kanske man kan komma tillbaka till "rätt" spår genom att hålla fast vid tanken. Men ofta slutar det nog bara med att man är olycklig i onödan. Istället kan man släppa tanken på hur man trodde att det skulle bli, acceptera sin situation och forma en ny tanke som man tror att man kan vara lycklig med.


Jag grät floder när jag var 18 år och insåg att jag ville dricka alkohol. Fram tills dess trodde jag att jag skulle vara nykter hela mitt liv. På alla fester hade jag haft hur roligt som helst fast jag varit den enda som inte druckit. Jag var säker på att världen skulle vara en bättre plats om ingen drack alkohol. Men så insåg jag vid 18 års ålder att folk dricker alkohol. Så det enda som händer om inte jag dricker alkohol är att jag hamnar utanför. Plus att jag insåg att det inte kommer att skada min kropp eller min hjärna så mycket som jag dittills trott om jag dricker alkohol i måttliga mängder på sociala tillställningar. Så jag bestämde mig för att inte hålla fast vid tanken längre. Jag hade förändrats och jag skulle bara bli olycklig om jag inte släppte den gamla tanke jag haft.


När jag klippte av en halvmeter av mitt hår och för första gången i mitt vuxna liv hade en kort frisyr grät jag också floder. Jag visste att jag ville klippa mig. Det var ingen som hade föreslagit det, utan jag hade kommit på det själv. Ändå grät jag. Jag måste få gråta när jag förändras, men när tårarna rullat färdigt är jag en ny, nöjd människa.


Så igår grät jag för jag visste att livet kanske inte kommer att bli som jag har tänkt mig. Det är inte säkert att jag någonsin kommer att få ett juristjobb och ärligt talat så vet jag inte om jag har någonting emot att aldrig få ett juristjobb. Jag vill jobba kontorstid med något hyfsat självständigt där jag har ansvar. Men det behöver inte ha med juridik att göra. Hela tiden har jag tänkt att man ska försöka jobba som jurist när man har tagit sin jur. kand. men jag är inte så säker längre. Och att hålla kvar vid den tanken nu när det inte går att få några juristjobb gör mig bara olycklig.


Min nya tanke är därför att jag inte vet vad jag kommer att jobba med. Jag är öppen för förslag. Den stora skillnaden här jämfört med när jag ville dricka alkohol var att jag bara några dagar efter att jag torkat tårarna drack alkohol för första gången. Men nu kommer jag att fortsätta söka juristjobb samtidigt som jag söker andra jobb, så hur det egentligen blir till slut vet jag inte förrän jag får ett jobb. Och när det händer är inte upp till mig. Det känns så svårt att ha bestämt sig för en förändring och sedan inte kunna utföra den direkt.


Nu har jag i alla fall gråtit färdigt för den här gången och det känns mycket bättre. Det känns som en ny början fast ingenting egentligen har förändrats. Förutom att jag har släppt tanken som det senaste halvåret bara har gjort mig olycklig.


 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Erica - 7 juni 2023 15:34

När barnen har flyttat hemifrån kommer jag att ha mycket mer tid till att skruva åt trappgrinden, tvätta kläder åt sex personer, fylla i papper till förskolan, städa undan leksaker och lyssna på oändliga berättelser som mina skatter vill dela med s...

Av Erica - 3 januari 2022 12:00


  Valdemar fixar bebisens första jul genom att ...     ... överlämna den första julklapp bebisen någonsin fått och önska God Jul!   ...

Av Erica - 24 december 2021 12:00


  Valdemar fixar bebisens första jul genom att ...     ... knacka på magen och fråga om bebisen inte vill komma ut nu när allt är fixat.   ...

Av Erica - 23 december 2021 12:00


  Valdemar fixar bebisens första jul genom att ...     ... plocka bort alla vassa barr från granen.   ...

Av Erica - 22 december 2021 12:00


  Valdemar fixar bebisens första jul genom att ...     ... julpynta med gosedjur i fönstret.   ...

Presentation

Tidigare år

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31
<<< Mars 2009 >>>

Omröstning

Ni som har egna bloggar: Vilken månad har ni mest besökare?
 Januari
 Februari
 Mars
 April
 Maj
 Juni
 Juli
 Augusti
 September
 Oktober
 November
 December

Senaste inläggen

Sök i bloggen

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards