Alla inlägg den 12 mars 2009

Av Erica - 12 mars 2009 15:22


Nu har Totte och jag hållit oss till GI-metoden i en vecka. Jag gillar den enormt mycket! Vi valde i och för sig att äta några av chokladbiskvierna jag hade bakat när mina föräldrar var här, och varsin semla blev det också. Men annars har vi hållit oss till dieten, till och med när vi åt på restaurang. Det är en av fördelarna med buffé; man kan välja att bara ta det som är nyttigt.


Det jag är absolut mest glad över är att jag inte är sugen på godis. Jag kan titta på reklam för Delicato utan att vilja ha något att stoppa i mig. Jag kan sitta i kassan och sälja godis till kunderna utan att bli sugen själv. Det här är något helt nytt för mig. Jag har lyckats klara mig utan godis förut, men då har det varit för att jag har bestämt mig för att jag inte får äta något godis hur sugen jag än blir. Jag har alltid blivit sugen förut. Men nu blir jag inte det. Härligt!


En annan bra grej är att jag äter precis så mycket jag vill. Jag behöver inte hålla på och väga och mäta och räkna ut innan jag börjar äta. Det är bara att äta tills jag är mätt. I vanliga fall om man får äta hur mycket man vill så gäller det bara superäckliga saker eller grönsaker som man aldrig blir mätt på om man bara äter dem. Men nu får jag äta en massa goda saker som man blir mätt på. Det enda jag behöver tänka på är att välja bort några få saker.


Trots chokladbiskvierna i helgen har jag gått ner i vikt på den här första veckan också. Det känns helt underbart med tanke på att det här är en diet som jag kan tänka mig att hålla hur länge som helst. När jag har räknat ViktVäktar-poäng förut så har det gått ganska bra att gå ner i vikt, men jag har alltid tänkt "Åh, vad skönt det ska bli när jag har gått ner i vikt klart. Då slipper jag hålla på och räkna poäng innan jag kan börja äta varje måltid. Och då kan jag äta godis igen, fast med måtta.". Men med GI-metoden känns det som att jag är nöjd som det är. Jag vill inte hålla på med den tills jag har gått ner till någon viss vikt och sedan sluta. Jag vill hålla på med den alltid. Fast då måste jag få äta det jag själv har bakat någon gång ibland, som jag gjorde den här veckan och ändå gick ner i vikt.


Framförallt känns det som att jag mår bättre nu. Jag blir inte lika tvärhungrig längre, så att jag mår dåligt tills jag har fått i mig mat. Och när jag har ätit känner jag mig inte lika äckligt mätt. Vi får se vad jag tycker om GI-metoden när vi kommer till fas 2, men om den är i närheten av lika bra som fas 1, så kommer det att bli underbart!


Av Erica - 12 mars 2009 13:11


Satt uppe längre igår kväll och sökte jobb i lugn och ro. När jag kom och lade mig låg det två söta killar och sov i sängen. Båda gjorde halvdana försök att pussa på mig när jag lade mig bredvid dem. Båda somnade sedan om direkt.


Jag lade armen om dem och njöt av stunden. De är så mysiga när de sover, Totte och Valdemar.


Presentation

Tidigare år

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31
<<< Mars 2009 >>>

Omröstning

Ni som har egna bloggar: Vilken månad har ni mest besökare?
 Januari
 Februari
 Mars
 April
 Maj
 Juni
 Juli
 Augusti
 September
 Oktober
 November
 December

Senaste inläggen

Sök i bloggen

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards