Alla inlägg den 1 april 2009

Av Erica - 1 april 2009 21:23


Nu har jag varit i Uppsala i några dagar och jag kan konstatera att jobbsökandet inte går ett dugg bättre här än det gjorde i Göteborg. Framförallt för att det inte dyker upp några juristjobb på platsbanken oavsett var man befinner sig. Däremot går det mycket bättre att träna här i Uppsala. Jag har både sprungit och gymmat. Men det beror nog mest på att jag är frisk nu. Annars hade det fungerat bra i Göteborg också.


En stor fördel med att vara i Uppsala är att inte behöva diska. En annan är att inte behöva jobba. Det brukar vara ganska distraherande att hela tiden antingen jobba på ICA eller fundera över om man ska ta en extra tid för att få in mer pengar. Nu är jag i Uppsala och varken ska eller kan jobba någon extra tid på ICA. Så det enda vettiga jag kan göra är att söka jobb.


Men vilka jobb ska jag söka? Det finns ju inga jobb att söka. Min syster berättade om hur hon gjorde när hon var arbetslös. Alla sätt hon sökte jobb på har jag också provat. Jag vet inte vad jag ska göra längre. Jag kan inte komma på något nytt. Det blir till att fortsätta med att bevaka platsbanken och andra hemsidor för att hitta relevanta jobbannonser, som nästan aldrig dyker upp.


Jag undrar om jag ska plugga lite till. Jag vet ju ändå inte om jag vill jobba som jurist, och det finns inga juristjobb till mig. Då kan jag ju lika gärna utbilda mig till något annat och jobba med det. Men jag vet inte vad i så fall. Och det känns jättedumt att utbilda sig igen inom något område där det är omöjligt att få jobb. Men jag vet inte inom vilka områden det finns jobb. Jag skulle inte ha något emot att plugga, men jag har något emot att skjuta upp mitt arbetsliv ännu mer. Så helst vill jag inte plugga utan helst vill jag ha ett jobb. Tyvärr verkar det tydligen inte vara ett alternativ.


Det känns som att jag helt har tappat musten när det gäller jobbsökande. Jag känner inget engagemang längre och jag har inga nya bra idéer. Ska jag bara fortsätta som jag gör nu? Med risk för att jobba kvar på ICA i resten av mitt liv. Blir det inte bättre än såhär? Jag vill ta ett rejält krafttag och bli av med den här skiten. Så som man kan göra med allt annat som man vill ha gjort. Efter ett rejält krafttag med städning av lägenheten så är lägenheten skinande ren. Efter ett rejält krafttag med träningen så har man bättre kondition och mer muskler. Efter ett rejält krafttag med veckans post så är den sorterad och läst. Efter ett rejält krafttag på stan i december så är alla julklappar inköpta. Men efter ett rejält krafttag med jobbsökandet är läget helt oförändrat. Utom möjligen känslan inom mig som säger att jag aldrig kommer att få ett jobb, som är förstärkt.



Presentation

Tidigare år

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30
<<< April 2009 >>>

Omröstning

Ni som har egna bloggar: Vilken månad har ni mest besökare?
 Januari
 Februari
 Mars
 April
 Maj
 Juni
 Juli
 Augusti
 September
 Oktober
 November
 December

Senaste inläggen

Sök i bloggen

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards