Alla inlägg den 3 april 2009

Av Erica - 3 april 2009 18:53


Ju mer man anstränger sig för att förtränga någonting desto mer tänker man på det i det omedvetna. Freud var i alla fall inne på något sådant. Och det låter ganska rimligt. Ifall man måste anstränga sig för att inte tänka på något så jobbar nog det omedvetna ganska mycket med att tänka på just den saken.


Det kanske är därför jag reagerar så starkt när jag sätter mig och söker jobb efter att ha låtit bli att söka jobb en vecka. Utåt sett har det verkat som att jag är hur glad och oberörd som helst den veckan jag inte sökt jobb. Och jag har känt mig glad på riktigt. Men egentligen har jag så bestämt som möjligt ansträngt mig för att inte tänka på jobbsökandet under hela den veckan. Så fort tanken har dykt upp i huvudet har jag trängt bort den, fast jag vet att jag borde ta tag i det.


Till slut, när jag sätter mig ner och låter tankarna på jobbsökandet komma fram blir jag helt överväldigad. Mitt omedvetna har jobbat febrilt med jobbsökandet hela veckan och nu när jag låter alla dessa tankar komma in i mitt medvetna blir det för mycket på en gång för mig. Så första dagen jag söker jobb efter att inte ha gjort det på ett tag blir det en väldigt jobbig process. Efter ett dygn brukar jag ha lugnat ner mig. Då hinner mitt medvetna med.


Det dumma med att jobba på ICA och söka jobb parallellt är att det ganska ofta blir perioder där man inte söker jobb på några dagar (för att man jobbar dessa dagar) och då hinner mitt omedvetna samla på sig en mängd tankar. Så när jag sätter mig blir det jobbigt igen. Sedan kanske jag ska jobba igen när jag väl har lugnat ner mig. Det är inte bra det här. Men jag antar att det inte finns något jag kan göra åt det. Mitt omedvetna kan jag inte ha kontroll över.


Av Erica - 3 april 2009 18:44


Brorsan ska spela innebandy på amatörnivå ikväll. En natturnering tydligen. Han har spelat innebandy när han var yngre, men nu är det bara en amatörgrej. Så de har fixat ihop ett lag till idag.


När jag kom hem tyckte jag att han såg somrig klädd ut. T-shirt och shorts hade han. "Ser du inte att jag är sportklädd?" Nej, det såg jag faktiskt inte. Man brukar ha klarare färger och löjligare mönster eller raka linjer då.


Det enda kriteriet på kläderna var att tröjan skulle vara svart. Och det här var den svartaste tröjan min bror kunde hitta:


Av Erica - 3 april 2009 15:07


En sådan härlig dag det är idag. Jag har precis varit ute och sprungit. Solen skiner. Jag känner mig duktig. Det är så härligt att vara frisk att jag redan har glömt bort hur det är att vara sjuk. Jag har nästan till och med glömt bort att man kan vara sjuk.


När jag kom hem från min underbara joggingrunda undrade jag inte varför jag inte alltid brukar träna när jag är i Göteborg. Det är ju så underbart att träna. Varför tränade jag inte varje dag veckan innan jag åkte till Uppsala? Så kom jag på det. Ja just det, jag var ju sjuk i två veckor innan jag åkte. Jag hade ju fortfarande hosta när jag kom hit. Men den är borta nu. Allt är underbart.


Ibland kan det i och för sig vara så att jag inte tränar när jag är i Göteborg, fast jag är frisk. Men då är jag oftast hungrig. Det blir så ofta fel med maten och framförallt mattiderna i Göteborg. Vilket förstås oftast beror på att jag jobbar konstiga tider. Plus att jag måste diska i Göteborg. Ibland skjuter jag en timme på att äta lunch bara för att det är så jobbigt att skita ner saker som man måste veta att de finns i köket tills man diskar dem.


Här är det bara att laga lite mat när det passar. Disken lämnar jag till mamma. Hon har sagt att det är okej. Jag är ju här för att vila upp mig och få ordning på mitt liv, både fysiskt och psykiskt. Och det funkar inte om jag måste diska. Så jag är min mamma evigt tacksam för att jag får känna att det här är en helt härlig dag.


Av Erica - 3 april 2009 12:01


När jag såg Cerveras utbud av Margretheskålar här i Uppsala höll jag på att svimma. Det finns hur mycket som helst. De här två bilderna täcker inte ens hälften av utbudet. Vill ha, vill ha! Men jag köpte inget. Kanske går tillbaka hit och ser ut något när Totte är med.


Tills vidare skadar det inte att bara gå omkring och drömma i Margrethe Heaven.


Presentation

Tidigare år

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30
<<< April 2009 >>>

Omröstning

Ni som har egna bloggar: Vilken månad har ni mest besökare?
 Januari
 Februari
 Mars
 April
 Maj
 Juni
 Juli
 Augusti
 September
 Oktober
 November
 December

Senaste inläggen

Sök i bloggen

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards