Alla inlägg den 17 april 2009

Av Erica - 17 april 2009 19:30


När man köper ett nytt klädesplagg sitter det oftast en plastgrej på klädesplagget med en lapp. Den här plastgrejen brukar man börja med att klippa av för att kunna slänga lappen med streckkoden. För det mesta ramlar de två delarna av plastgrejen loss när man klipper itu den. Men ibland sitter den ena delen på insidan av tvättrådslappen eller inne i tyget. Då åker den halvan av plastgrejen in och stannar där när man klipper. Det här stör mig.


Ifall jag köper ett klädesplagg där ena halvan av plastgrejen sitter inuti plagget på något sätt, försöker jag alltid pilla ut den istället för att klippa av den. Jag kan hålla på i en halvtimme om det behövs. Jag lyckas nästan alltid, men ibland är det omöjligt. Då får jag helt enkelt ge upp. I så fall klipper jag av plastgrejen så att så lite som möjligt av den hamnar på insidan. Men egentligen spelar det ingen roll. Jag blir irriterad ändå. Hur liten bit av plastgrejen det än rör sig om så stör det mig att den för alltid ska skramla runt inuti mitt klädesplagg.


Man märker inte av den lilla plastbiten som har hamnat på insidan. Den är ju så liten och den är inte vass eller något, så om man skulle känna på den inne i tyget med handen så skulle man nog inte märka att den är där ändå. Men för mig är det ändå irriterande. Det är väl inte tänkt att jag ska behöva stå ut med att det ligger en plastgrej och åker runt inne i fodret på min nya jacka? Och det är väl inte meningen att en plastgrej ska trassla in sig i tvättrådslappen på mitt nya linne, bara för att lappen är gjord av tyg och har så många extratrådar på insidan att det är omöjligt att trassla ut den? Jag tycker att det känns som att mitt klädesplagg är lite förstört, fast det borde vara perfekt för att det är helt nytt.


På spårvagnen såg jag ett barn som hade med sig ett gosedjur. Jag tror att det var helt nyinköpt, för hon hade en leksaksaffärskasse som hon stoppade ner det i när hon skulle gå av. Mitt på huvudet på det här stackars gosedjuret stack det upp en plastgrej, som hade en plastkrok i änden. Den plastgrejen var nog till för att man skulle kunna hänga gosedjuret på en pinne i affären. Om det var mitt gosedjur skulle jag nog bli galen. Jag skulle ha försökt pilla upp plastgrejen ur huvudet på gosedjuret hur länge som helst. Men om det inte hade gått skulle jag ha varit tvungen att klippa av den. Och då hade jag stört mig på att det stackars gosedjuret har en plastgrej i hjärnan för resten av sitt liv sedan.


Hur är det tänkt att man ska bete sig? Ska man lämna kvar små plastgrejer inne i sina klädesplagg och gosedjur? Eller är det tänkt att det ska gå att pilla loss dem? Är det bara jag som stör mig på att de för alltid kommer att finnas kvar inne i plagget? Jag kanske ska sluta köpa kläder där plastgrejen är gömd. Bojkotta de kläderna helt. För då slipper jag problemet. Men det kanske vore lite överdrivet. Hur mycket det än stör mig när jag försöker få bort plastbiten så brukar jag ändå glömma bort att den finns därinne när jag har använt plagget ett tag. Då är det bättre att bojkotta kläder som måste tvättas skonsamt i 30 grader istället. Det glömmer man också bort när man använder plagget, men då blir man påmind varje gång man ska tvätta det.


Presentation

Tidigare år

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30
<<< April 2009 >>>

Omröstning

Ni som har egna bloggar: Vilken månad har ni mest besökare?
 Januari
 Februari
 Mars
 April
 Maj
 Juni
 Juli
 Augusti
 September
 Oktober
 November
 December

Senaste inläggen

Sök i bloggen

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards