Alla inlägg den 30 april 2009

Av Erica - 30 april 2009 23:51



Det finns bara en plats att vara på sista april: Uppsala! Dagen har varit underbar, med fint väder och trevligt sällskap. En riktigt lyckad sista april!


Vi åt sillfrukost och drack champagnelunch istället för att göra i den mycket vanligare ordningen, champagnefrukost och sedan sillunch. Det passade oss bättre. Förutom Totte som inte tycker om vare sig sill eller skumpa.


Forsränningen såg vi från restaurang Alexanders uteservering. Där kunde man sitta alldeles vid räcket intill Fyrisån och se på det som var kvar av flottarna. Det var perfekt att slippa trängas med annat folk mitt inne i stan, men det var lite synd att man inte fick se någon hel flotte. Alla hade gått sönder i de två vattenfall som de hade åkt nerför innan de kom till oss.


En underbart god pastasallad som min syster hade gjort fick bli picknick-lunch i parken. En exotisk fruktsallad som jag hade gjort fick bli efterrätt. Några drinkar som Totte blandade till fick komplettera champagnen.


Sedan betade vi av två klassiska sista april-grejer med mina föräldrar. Mösspåtagningen (som var väldigt svår att fota, men man ser att det är en folkmassa i backen) och OD-kören som sjunger in våren. Mycket trevligt! Totte passade på att ta en tupplur på picknick-filten. Jag åt jordgubbar tills jag sprack.


Väl hemma hos mina föräldrar igen var det dags för mat. Pappa och Totte var grillmästare och jag stod för efterrätten, vit chokladmousse med björnbär, hallon och blåbär. Allt var jättegott!


Ingen sista april utan en kase. Elden är så varm att man nästan inte står ut när man står nära den, men så fort man placerar en människa mellan sig själv och elden så fryser man. Den värmer inte upp hela området. Fyrverkerierna var fina, men irriterande. Totte och jag trodde att de var slut flera gånger. Det kom någon extra fin raket, sedan hände inget på ganska länge, ibland applåderade till och med folk. Så då trodde vi att det var slut och började gå bortåt för att köpa lotter, men precis då kom det alltid mer fyrverkerier. Så då stannade vi och tittade igen. Efter femte gången vi trodde att det var slut så var det verkligen slut också.


Egentligen går det inte att beskriva hur sista april i Uppsala är, och i år har det till och med varit bättre än vanligt. Man umgås med de man trivs med, man dricker alkohol på offentlig plats från tidig morgon till sen kväll, man har picknick, man följer traditioner, man samlas vid kasen på kvällen och man har det riktigt bra hela dagen. Alla gör det. Vanliga, respektabla 50-plusare, som mina föräldrar, dricker champagne i parkerna. Allt från bebisar till gamlingar träffas vid kasen. Om man befinner sig i Uppsala på sista april kan man inte låta bli att fira. Det är så underbart det är!


Presentation

Tidigare år

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30
<<< April 2009 >>>

Omröstning

Ni som har egna bloggar: Vilken månad har ni mest besökare?
 Januari
 Februari
 Mars
 April
 Maj
 Juni
 Juli
 Augusti
 September
 Oktober
 November
 December

Senaste inläggen

Sök i bloggen

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards