Alla inlägg den 9 maj 2009

Av Erica - 9 maj 2009 16:41



Personer som röker verkar inte alls tänka som jag tänker. Inte bara för att de kan tänka sig att dra i sig gift genom en pinne frivilligt, utan även på många andra sätt. Det är dessa andra sätt jag har irriterat mig mest på de senaste dagarna.


Om jag var en rökare skulle jag inte fimpa mina cigaretter på marken var som helst. Precis lika lite som jag slänger godispapper eller spottar tuggummin på marken. Jag brukar se till att hitta en papperskorg. Hittar jag ingen så tar jag med mig skräpet istället. Om jag rökte skulle jag alltså försöka hitta ett askfat, och om inte det gick skulle jag ta med mig fimpen. Det finns många icke-rökare som slänger skräp på marken, så i det här fallet tänker jag inte bara annorlunda än rökare, utan annorlunda än en del andra människor också. Plus att jag är helt övertygad om att det finns rökare som inte fimpar sina cigaretter på marken. Jag tror däremot inte att de är så många.


Om jag var en rökare skulle jag inte röka inuti busskuren, eller direkt innan jag gick på en spårvagn, så att jag tvingade främlingar som sitter runt om mig att känna hur jag stinker hela resan. Jag skulle röka innan jag kom till hållplatsen och sedan ta ett tuggummi och se till att jag hade minst 5 minuter kvar tills spårvagnen kom efter att jag fimpat.


Om jag var en rökare skulle jag inte stå precis utanför entrén till en stormarknad och röka, så att alla som handlat var tvungna att få min rök blåst på sig när de gick ut. Jag skulle ställa mig på sidan om, så att folk som handlat hade en möjlighet att välja. Rakaste vägen kanske fortfarande är genom röken, så de som inte bryr sig om rök kan gå där. Men jag skulle se till att jag stod så att det gick att gå en omväg runt mig utan att komma i kontakt med röken om man inte ville ha rök på sig.


Om jag var en rökare skulle jag inte stå med cigaretten i handen i midjehöjd på trånga uteställen där främlingar hela tiden försökte ta sig förbi, eller rymmas bredvid mig för att kunna stå och prata med sina kompisar. Jag skulle vara rädd för att göra ett märke på deras kläder. De skulle inte behöva vara uppmärksamma och rädda för att bli knuffade åt mitt håll, utan jag skulle hela tiden ha koll på min cigarett och hålla den undan. Jag skulle hålla den uppe vid munnen där den inte kan råka bränna hål i någons kjol. Eller så skulle jag hitta ett bord och hålla den över askfatet. Jag skulle aldrig stå och titta åt ett annat håll, när jag flyttade min cigarett från munnen, så att jag råkade trycka den mot någon som stod bakom mig.


Om jag var en rökare skulle jag inte bjuda främmande människor på cigaretter på stan, bara för att de frågade ”Har du en cigarett?”. Jag skulle göra som jag gör när någon frågar om jag har några kronor, svara nej, trots att det är en lögn. Mina cigaretter är mina, precis som alla andra mina saker är mina. Jag går inte runt och bjuder främlingar på tuggummi, pennor eller godis. Varför skulle jag bjuda på cigaretter? Jag har antagligen köpt precis så många jag behöver tills nästa gång jag ska handla, så det skulle bara bli jobbigt med onödigt svinn. Det är möjligt att jag skulle bjuda rökande kompisar på cigaretter om de hade slut. Men jag skulle veta redan från början att de aldrig skulle få en möjlighet att bjuda tillbaka. För …


Om jag var en rökare skulle jag aldrig ha slut på cigaretter. Precis som jag aldrig har slut på pennor, tandkräm eller pengar. Det man vet att man behöver dagligen ser man till att ha. Det kan krävas en viss planering, men det är det värt. Jag skulle aldrig hamna i situationen att jag tar sista cigaretten ur paketet och tänker ”Oj, jag som inte ska förbi någon affär förrän i morgon.”. Jag skulle förmodligen hela tiden ligga ett veckobehov i förväg. Så fort jag har mindre än en veckas behov med cigaretter hemma skulle jag köpa på mig för en vecka till, nästa gång jag handlade. Och om det paket jag hade i handväskan hade färre cigaretter kvar än jag behövde den dagen, skulle jag packa ner ett paket till innan jag åkte hemifrån.


Om jag var en rökare skulle jag göra allt på ett helt annat sätt än många andra som röker gör. Fast om jag var en rökare så skulle jag inte vara jag. Om jag kunde tänka mig att stoppa en giftpinne i munnen frivilligt, då skulle jag nog göra precis som alla andra rökare gör vad det gäller de andra sakerna också. För om jag var en rökare, då skulle jag inte tänka som jag tänker nu.


Presentation

Tidigare år

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31
<<< Maj 2009 >>>

Omröstning

Ni som har egna bloggar: Vilken månad har ni mest besökare?
 Januari
 Februari
 Mars
 April
 Maj
 Juni
 Juli
 Augusti
 September
 Oktober
 November
 December

Senaste inläggen

Sök i bloggen

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards