Direktlänk till inlägg 24 maj 2009

Hej och hejdå

Av Erica - 24 maj 2009 16:46



Underbart skulle det vara om jag lyckades få ett jobb där jag säger hej och hejdå till samma personer. På ICA är det inte alls så. För länge sedan, när jag jobbade på Posten, var det lite så. När jag skrev mitt examensarbete på en advokatbyrå var det absolut så, och det tyckte jag var trevligt. Jag inbillar mig att man säger hej och hejdå till samma personer på de flest jobb där man jobbar kontorstider. Ett sådant jobb vill jag ha.


När jag kommer till ICA för att börja mitt arbetspass säger jag först hej till de personer som råkar befinna sig i omklädningsrummet just när jag kommer. Dessa personer kanske precis har slutat jobba, bara är på rast, eller ska börja jobba de också, men det betyder inte att vi kommer att sluta samtidigt. Sedan säger jag hej till den som är kassaledare och delar ut en kassa till mig. Därefter säger jag hej till de som sitter i kassorna bredvid mig, om de inte är upptagna med kunder. Under arbetspasset kan det hända att jag säger hej till någon fler.


Hejdå säger jag till de som går hem före mig om jag märker att de går hem. Där krävs det att de säger hejdå till mig först, för annars kan jag tro att de bara ska på rast. Ibland händer det att en kassörska som sitter i en kassa bredvid mig, och som jag har sagt hej till när jag kom, säger hejdå till mig när hon går. Men det är verkligen inte alltid så. När jag till sist ska gå hem säger jag hejdå till de som sitter i kassorna bredvid mig, om de inte är upptagna med kunder. Vid det här laget är det väldigt sällan samma personer som sitter i dessa kassor som satt där när jag kom. Sedan säger jag hejdå till den kassaledare jag lämnar in kassan till, vilket inte alls behöver vara samma som jag fick ut kassan av, för den kassaledaren kan redan ha gått hem. När jag sedan har bytt om säger jag hejdå till de som råkar befinna sig i omklädningsrummet just då. Det kan vara personer som börjar, personer som är på rast, eller personer som också slutar jobba. Men bara för att de också slutar jobba betyder det inte att vi började samtidigt eller att jag har sagt hej till dem.


På advokatbyrån där jag skrev mitt examensarbete kom jag oftast in sist av alla på morgonen. Jag hade ju förmånen att kunna bestämma mina egna tider, så länge jag blev klar innan deadline. När jag kom stack jag in huvudet på kontoren jag gick förbi och sa hej, innan jag gick in till mitt rum och satte mig. Om det var någon jag fortfarande inte hade sagt hej till så sa jag hej till den personen på det gemensamma morgonfikat klockan tio. Sedan hade jag samma personer runt mig hela dagen, åt lunch med samma personer och eftermiddagsfikade med samma personer.


Advokaterna brukade sticka in huvudet och säga hejdå till mig om de gick hem före mig. Annars stack jag in huvudet och sa hejdå till var och en av dem när jag gick förbi deras kontor på väg ut. Svårare än så var det inte. Då hade jag sagt hejdå till samma personer som jag sa hej till på morgonen. Man får en så trevlig kontinuerlig känsla av dagen.


Ibland när jag stöter på en kollega på ICA så vet jag inte om jag ska säga hej eller hejdå. Jag kommer inte ihåg om jag har sett henne tidigare idag eller inte. Och jag kommer inte ihåg om det var igår eller idag hon berättade för mig att hon slutar jobba klockan fyra, eller var det börjar klockan fyra? Så många människor och så lite koll.


Det känns på ett sätt som att ingen skulle märka något om jag inte sa hejdå till någon alls när jag gick hem från ICA. Alla antar att jag inte är på väg hem utan bara ska på rast, eller tror att jag har sagt hejdå till andra personer. Det känns lite som att man inte räknas. På ICA säger man bara hejdå för att det känns trevligt att få höra det tillbaka av de som råkar stå närmast. På advokatbyrån sa man hejdå för att meddela att man gick hem, så att inte alla skulle undra vart man tog vägen. När man får säga hej och hejdå till samma människor känns det mer som att man räknas.


 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Erica - 7 juni 2023 15:34

När barnen har flyttat hemifrån kommer jag att ha mycket mer tid till att skruva åt trappgrinden, tvätta kläder åt sex personer, fylla i papper till förskolan, städa undan leksaker och lyssna på oändliga berättelser som mina skatter vill dela med s...

Av Erica - 3 januari 2022 12:00


  Valdemar fixar bebisens första jul genom att ...     ... överlämna den första julklapp bebisen någonsin fått och önska God Jul!   ...

Av Erica - 24 december 2021 12:00


  Valdemar fixar bebisens första jul genom att ...     ... knacka på magen och fråga om bebisen inte vill komma ut nu när allt är fixat.   ...

Av Erica - 23 december 2021 12:00


  Valdemar fixar bebisens första jul genom att ...     ... plocka bort alla vassa barr från granen.   ...

Av Erica - 22 december 2021 12:00


  Valdemar fixar bebisens första jul genom att ...     ... julpynta med gosedjur i fönstret.   ...

Presentation

Tidigare år

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31
<<< Maj 2009 >>>

Omröstning

Ni som har egna bloggar: Vilken månad har ni mest besökare?
 Januari
 Februari
 Mars
 April
 Maj
 Juni
 Juli
 Augusti
 September
 Oktober
 November
 December

Senaste inläggen

Sök i bloggen

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards