Alla inlägg den 21 juni 2009

Av Erica - 21 juni 2009 23:49



Idag sålde jag en färsk ingefära som var formad som Musse Pigg. Den såg rolig ut. Jag undrar om kunden som köpte den också hade upptäckt likheten.


Av Erica - 21 juni 2009 23:11



Förut trodde jag att det bara var positivt att jag kan jobba lika bra med vänster hand som med höger hand när jag sitter i kassan. När jag sitter i en kassa där varorna kommer från vänster så tar jag emot alla varor med vänster hand och slår in alla PLU-koder på tangentbordet med höger hand. Och när jag sitter i en kassa vänd åt andra hållet gör jag tvärtom.


Idag satt jag i en kassa som var tvärtom. Alltså i en kassa där jag slår in alla PLU-koder med vänster hand. Det gick inte så bra i början eftersom mitt vänstra pekfinger fortfarande varken går att böja eller sträcka ordentligt. Jag försökte undvika att använda pekfingret, men det gick så långsamt. I vanliga fall använder jag tre fingrar när jag slår in PLU-koder. Utan pekfingret gick det bara att använda två. Lillfingret är för svagt och bångstyrigt och tummen är fel vinklad.


Många andra kassörskor använder höger hand för att slå in PLU-koder även när de sitter i en omvänd kassa. Jag testade det ett tag, men det känns helt fel. Det tar tusen gånger längre tid eftersom tangentbordet är mycket närmare vänster hand och för att varorna kommer in från höger, så om man använder höger hand till att slå in PLU-koder så måste man först ta emot varan med höger hand och sedan slå in koden, medan vänsterhanden inte gör någonting. Om man inte tar emot varan med vänster hand förstås, men då måste man nog sträcka sig långt och så sitter man där med korsade armar och försöker arbeta. Det låter inte som någon höjdare. Jag förstår inte hur de gör.


Efter att jag hade jobbat ett tag insåg jag i alla fall att jag kunde använda pekfingret till att slå in PLU-koder ändå. Jag kan inte böja och sträcka fingret för att nå den knapp jag vill nå, men jag kan spänna fingret så att det är helt still och sedan kan jag flytta hela handen så att pekfingret hamnar på den knapp jag vill åt. När jag kom på det gick det genast mycket fortare att jobba igen. Mot slutet av arbetspasset glömde jag till och med bort att det var något fel på mitt finger. Det är bra att det inte gör ont när jag använder det, utan bara är svårt att böja. Det hade varit mycket värre om det gjorde ont också. Men lyckligtvis har det inte gjort ont alls sedan dagen efter jag stack mig.


Presentation

Tidigare år

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30
<<< Juni 2009 >>>

Omröstning

Ni som har egna bloggar: Vilken månad har ni mest besökare?
 Januari
 Februari
 Mars
 April
 Maj
 Juni
 Juli
 Augusti
 September
 Oktober
 November
 December

Senaste inläggen

Sök i bloggen

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards