Direktlänk till inlägg 25 juni 2009

Grillat

Av Erica - 25 juni 2009 23:36



Tjejer kan också grilla. I alla fall jag. Det är inte svårt. Det är bara omöjligt att göra det om man inte vet vad som behöver göras. Man kan inte grilla genom att stå i ett hörn och undra var grillen är och sedan inte göra någonting för att den ska börja brinna. Så antingen får man leta tills man hittar grillen, testa att tända den på alla sätt man kan komma på och sedan testa om det blir bra när man lägger på maten. Eller så får man ta reda på hur man gör, som jag gjorde.


Pappa fick ge mig instruktioner i förväg, per telefon. Jag skrev ner dem så att jag kan kolla upp om jag glömmer bort något. Sedan var det bara att sätta igång. Jag hällde kol, bricketter och tändvätska i grillen på precis det avancerade sätt pappa hade sagt. Sedan tände jag på och väntade tills briketterna var helt gråa, helt enligt instruktionerna.


Grillspetten blev perfekta. Jag vet inte varför det alltid brukar vara Totte som grillar annars. Jag är verkligen inte sämre än honom på att grilla. Inte nu när jag har instruktioner. Det har nog varit Totte som har grillat förut för att ingen av oss vet hur man gör. Och när Totte inte vet hur man gör så bara gör han ändå. Han är inte rädd för att pröva sig fram, även om det innebär att maten blir förstörd. Jag däremot vill ha instruktioner att följa när jag inte vet hur man gör. På det sättet kan jag göra saker riktigt bra redan första gången jag gör dem. Problemet är bara att jag oftast inte gör dem alls om det inte ingår en instruktionsbok.


Jag är glad att jag tog tag i saken och ringde pappa och fick en alldeles egen instruktionsbok. Nu kan jag grilla mer och så kan Totte stanna i köket och göra i ordning sallader, bröd och marinader som är helt hans område. När han grillar brukar han få berätta för mig först exakt hur jag ska göra det som behöver göras i köket innan han går ut, bara för att han inte kan vara på två ställen samtidigt. Nu behövs inte det. Han kan fixa all mat precis som han vill i köket, så kan jag fixa grillen och grilla det som behöver grillas. Det är ju perfekt!


 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Erica - 7 juni 2023 15:34

När barnen har flyttat hemifrån kommer jag att ha mycket mer tid till att skruva åt trappgrinden, tvätta kläder åt sex personer, fylla i papper till förskolan, städa undan leksaker och lyssna på oändliga berättelser som mina skatter vill dela med s...

Av Erica - 3 januari 2022 12:00


  Valdemar fixar bebisens första jul genom att ...     ... överlämna den första julklapp bebisen någonsin fått och önska God Jul!   ...

Av Erica - 24 december 2021 12:00


  Valdemar fixar bebisens första jul genom att ...     ... knacka på magen och fråga om bebisen inte vill komma ut nu när allt är fixat.   ...

Av Erica - 23 december 2021 12:00


  Valdemar fixar bebisens första jul genom att ...     ... plocka bort alla vassa barr från granen.   ...

Av Erica - 22 december 2021 12:00


  Valdemar fixar bebisens första jul genom att ...     ... julpynta med gosedjur i fönstret.   ...

Presentation

Tidigare år

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30
<<< Juni 2009 >>>

Omröstning

Ni som har egna bloggar: Vilken månad har ni mest besökare?
 Januari
 Februari
 Mars
 April
 Maj
 Juni
 Juli
 Augusti
 September
 Oktober
 November
 December

Senaste inläggen

Sök i bloggen

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards