Alla inlägg den 27 juni 2009

Av Erica - 27 juni 2009 20:44



Kunder har inte alltid med sig allt de har tänkt handla när de börjar lägga upp varor på bandet i kassan. Ibland har de glömt något, oftast ”det viktigaste”. Då frågar de mig som jobbar i kassan om de kan hämta en vara till. Jag svarar nästan alltid ”ja”, men det är ändå inte säkert att jag tycker att det är en bra idé.


Om kunden kommer på att den har glömt en vara när den bara har hunnit packa upp två saker på bandet, och det inte är någon kö, tycker jag att det är schysstare mot övriga kunder i affären att ta tillbaka sina två grejer och handla vidare. Sedan kan kunden komma tillbaka till vilken kassa som helst när den är säker på att den har handlat klart. På det viset kan andra kunder använda min kassa medan kunden hämtar sin sista vara. Men en del kunder fortsätter att packa upp hela korgen på bandet efter att de har frågat om de kan hämta en vara till. Sedan går de och hämtar den medan jag stämplar in varorna. Det tar dock oftast längre tid för dem att hämta varan än det tar för mig att stämpla in varorna. Så då sitter jag bara där och väntar på den sista varan och ser helt ledig ut när det kommer andra kunder och hittar min kassa och börjar lasta upp sina grejer. Dessa kunder blir lite besvikna på att jag inte kan börja med deras varor direkt, när jag ändå bara sitter där och glor.


Ifall kunden har packat upp många varor är det bästa att packa upp resten också. Inte att avbryta uppackningen mitt i och springa iväg och hämta fler varor så att jag inte har någonting att göra medan de är borta. Är det så att det inte är någon kö tycker jag dessutom att det inte borde vara något större problem för kunden att betala sina varor först och sedan gå in och hämta sin sista vara, så att jag kan ta kunder emellan, om det dyker upp någon. När kunden sedan har hämtat sin vara är det troligen fortfarande inte någon lång kö, så det värsta som händer är att den får vänta medan jag gör klart en kund som hittat till min kassa. Precis som den kunden hade fått vänta medan jag gjorde klart kunden som hämtade varan om den inte hade betalat sina varor först. Och vem borde få vänta? Den som är glömsk eller den som gör ett vanligt köp?


Sedan får jag känslan av att en del kunder blir helt förvirrade av att behöva betala den varan de hämtar för sig. Som att det skulle vara något konstigt, misslyckat eller svårt med att dra sitt kort två gånger och att få två kvitton. Det känns som att en del har hjärnan helt inställd på att de bara skulle göra ett inköp idag, så om de får med allt på samma kvitto genom att gå in i affären igen och hämta sista grejen innan de betalar så går det bra. Men om de får med sig allt genom att gå in i affären igen och hämtar sista grejen efter att de har betalat så går det inte alls, för då blir det ju två inköp och de hade bara planerat att göra ett. Totalt sett är det lika många, och dessutom samma, varor man får med sig hem. Man betalar exakt lika mycket pengar och det tar i princip lika lång eller kort tid. Man får fortfarande kvitto på allt man har köpt, men det råkar vara uppdelat på två kvitton istället för att allt är samlat på ett. Annars är det ingen skillnad. Det är desto större skillnad för mig i kassan och de eventuella andra kunder som kommer till kassan. För oss är det mycket mer tidseffektivt om kunden som har glömt en vara gör två inköp.


Om det är kö kan jag förstå om kunden vill få med allt på samma köp när det väl är kundens tur. Man vill ju inte behöva stå i den långa kön igen för att lägga till en enda liten vara. Det bästa är i så fall att packa upp så många varor på bandet att jag har att göra en bra stund och sedan skynda sig iväg och hämta varan. I så fall är det inga problem, vare sig för mig eller för kunderna i kön. Har man däremot nästan inga varor kvar för mig att stämpla in medan man är borta så är det dumt att fråga mig om det är okej att hämta en vara till. Jag ska sitta i kassan hela dagen ändå. För mig spelar det ingen roll. Det är värre för de som står efter i kön. Då är det bättre att fråga dem om det är okej att hämta en vara till. Eller, vilket skulle vara bättre för dem, fråga dem om det är okej att gå före i kön när de kommer tillbaka med en vara, efter att ha betalat sina första varor. Då kunde jag i alla fall ta en kund emellan, vilket gör att kön, för alla, blir en kund kortare, även om kunden med varan går före. Annars skulle ju alla ha behövt vänta på den kunden ändå.


En del kunder blir väldigt stressade när de har frågat om de får hämta en vara till. De känner att de måste skynda sig jättemycket och hinner knappt kolla om de fick med sig rätt sort av varan innan de skyndar tillbaka till kassan. Mitt tips är att för sin egen skull betala sina första varor först, för då behöver man inte skynda sig sedan. Det spelar ingen roll om man tar en evighet på sig om man har betalat först, för då sitter jag ändå inte och väntar. När man till slut kommer med sin sista vara blir det bara, för mig, som att vilken kund som helst kommer och köper en vara. Om man vill kan man till och med gå ut till bilen med sina första varor innan man går in igen och i lugn och ro hämtar den vara man också vill köpa.


När klockan är efter 22.00 och vi har stängt är det inte egentligen okej att hämta fler varor, oavsett om man har gått till kassan eller inte. När man hör i högtalarna att affären har stängt för dagen ska man gå mot kassan och på sin höjd plocka på sig saker man råkar gå förbi. Om man står i kassan och packar upp varor och kommer på att man har glömt en vara ska man egentligen skylla sig själv att man handlar så sent att affären hinner stänga innan man har plockat på sig allt man ska ha. Men om man trots det frågar mig om man kan hämta en vara till så svarar jag ja. För jag får timlön med ob-tillägg för varje minut jag jobbar senare än klockan 22.00 Och min spårvagn går inte förrän 22.27, så bara jag hinner med den så är det bättre för mig att sitta och få betalt för den tiden än att sitta på hållplatsen och vänta, utan att få betalt. Dessutom kan jag inte låta bli att vilja göra människor glada. Om det gör en kund glad att få gå in och hämta en vara till efter klockan 22.00 så kan jag inte säga nej till det. Men det förundrar mig ändå hur det kommer sig att de inte inser att det inte egentligen är okej.


Så kan man hämta en vara till? Det är klart att man kan. Vi i affären vill ju sälja så mycket som möjligt. Men kan man tänka på vad som blir bäst för alla kunder när man har glömt något? Ja, det kan man och det borde man göra. Så istället för att fråga mig i kassan om man kan hämta en till vara så kan man berätta för mig i kassan att man har glömt en vara och fråga mig hur vi ska göra för att det ska bli bäst för alla inblandade. Det är trots allt jag som har erfarenhet av det här, så jag kan säkert föreslå något bra. Det är många kunder som gör så, frågar mig vad som blir bäst. De erkänner att det är de som har skapat ett litet problem genom att glömma en sak och sedan ber de mig om hjälp med att lösa problemet. Sådana kunder är bäst för alla, för mig, för sig själva och för alla andra kunder. Tänk på att det kan vara du som är en av de andra kunderna nästa gång!


Presentation

Tidigare år

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30
<<< Juni 2009 >>>

Omröstning

Ni som har egna bloggar: Vilken månad har ni mest besökare?
 Januari
 Februari
 Mars
 April
 Maj
 Juni
 Juli
 Augusti
 September
 Oktober
 November
 December

Senaste inläggen

Sök i bloggen

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards