Alla inlägg den 2 augusti 2009

Av Erica - 2 augusti 2009 18:51



Att anta är inte samma sak som att gissa. När man antar någonting är man ganska säker på att det är så. Man känner inget behov av att ta reda på om det är sant eller inte, utan man utgår ifrån att det är så. När man gissar någonting kan man vara fullt medveten om att det finns stor risk för att man har fel. Man har gjort en uppskattning om hur det förhåller sig, men skulle inte bli förvånad om det inte stämmer. Ofta vill man även få veta vad som är rätt när man har gissat något.


Trots detta är ”anta” väldigt ofta rätt ord att skriva på ”gissa” i korsord. Det stör mig, men jag kan i alla fall lösa korsordet. Det stör mig mycket mer när lösningen på korsordet innehåller ord som jag aldrig förut i hela mitt liv har hört eller kändisar som slutade vara kända på 1940-talet och som jag inte har en chans i världen att någonsin ha hört talas om. Då är det omöjligt för mig att lösa korsordet utan att införskaffa mer information. Tacka vet jag edelpussel. De går alltid att lösa. Man behöver bara klura på dem längre eller kortare tid innan man kommer på hur de ska lösas.


Av Erica - 2 augusti 2009 18:09



I Sala Silvergruva åkte man ner i schaktet i en tunna på 1700-talet. Om man ville gå av på 60 meters djup, i den mer än 155 meter djupa gruvan, var man tvungen att gunga tunnan tills man nådde in till bergväggen i schaktet. Sedan fick man hoppas att det fanns någon som stod vid hålet in i bergväggen och höll fast tunnan medan man klev av och lastade av sina saker.


Idag gick vi trappor 60 meter ner i gruvan. Det känns som ett mycket säkrare sätt att ta sig ner. Fast egentligen är det vi, och inte gruvarbetarna på 1700-talet, som tar en onödigt stor risk. De hade inget annat sätt att ta sig ner, och de var tvungna att åka ner för att jobba. De uträttade något viktigt i gruvan. Vi gick ner bara för skojs skull, för att se hur de hade haft det där. Vi hade kunnat titta på en film istället, vilket hade varit ännu säkrare. Men det hade inte varit lika häftigt, så jag är glad att vi tog den minimala risken att gå ner i gruvan ändå.


Presentation

Tidigare år

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31
<<< Augusti 2009 >>>

Omröstning

Ni som har egna bloggar: Vilken månad har ni mest besökare?
 Januari
 Februari
 Mars
 April
 Maj
 Juni
 Juli
 Augusti
 September
 Oktober
 November
 December

Senaste inläggen

Sök i bloggen

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards