Alla inlägg den 9 augusti 2009

Av Erica - 9 augusti 2009 19:09



Varje gång jag går in i en liten kiosk hoppas jag att det ska vara andra kunder där inne redan. Man hamnar i en så utsatt situation annars. När man är den enda kunden i hela affären känns det som att kioskägaren stirrar på en och otåligt väntar på att man ska välja ut vad man vill ha. Står man dessutom och velar för länge känns det som att kioskägaren börjar misstänka att man försöker sno något, fast man egentligen bara försöker känna efter om man är mest sugen på Fanta eller Coca Cola Light.


Ännu värre blir det om man ska ha något som finns på en hylla alldeles vid kassan. Om man står en bit ifrån och försöker se vad det finns att välja på tror kioskägaren att man står och tjuvtittar på honom. Om man istället går fram till kassan för att kunna se ordentligt tror kioskägaren att man kommer till kassan för att man har handlat färdigt och vill betala. Så om man står i mer än fem sekunder och väljer från den närmaste hyllan blir han misstänksam. Dessutom känns det som att man gör honom besviken när han sträcker på sig, säger hej och gör sig redo att knappa in varor och så lägger man inte fram sina varor utan står och väljer istället.


Alltid när jag handlar vill jag avsluta genom att titta igenom de varor jag har plockat på mig och känna efter om jag är nöjd med dem eller om det är något mer jag vill ha eller något jag vill lämna tillbaka. Sedan bestämmer jag mig för att betala. Det här fungerar bra i de flesta affärer. Jag ställer mig helt enkelt inte i kön till kassan förrän jag har gjort min lilla koll. Men i en kiosk är det nästan alltid omöjligt. Speciellt när det inte finns några andra kunder där.


I en kiosk skulle det kännas jättekonstigt att gå fram till hyllan vid kassan och välja ut en sak och sedan gå och ställa sig i ett hörn för att få gå igenom det man har valt ut innan man går tillbaka till kassan för att betala. Alltså tar jag de saker som inte är vid kassan först. Sedan försöker jag välja riktigt snabbt när jag går fram till kassan. Det brukar oftast sluta med att jag antingen köper fler saker eller färre saker än jag egentligen ville. Det kan hända att jag tar båda två av de chokladbitar jag väljer mellan för att jag vill att det ska gå fort eller att jag struntar i båda. Om jag så fort som möjligt väljer ut en av dem kan det ofta vara så att jag ångrar mig när jag kommer ut. Jag får panik när jag står vid kassan och kan inte tänka. När jag kommer därifrån och slappnar av känns det självklart att jag borde ha valt den andra, för att den passar bättre till läsken jag köpte eller den var det så länge sedan jag åt sist.


Om jag har en kiosk och en livsmedelsaffär att välja mellan när jag ska köpa godis väljer jag helst livsmedelsaffären. Men oftast är kiosken närmare och om jag känner mig lat så är det kiosken eller inget godis jag har att välja mellan. Då blir det ibland kiosken ändå, och jag kommer hem med något annat än jag har tänkt köpa. Det är nästan så att jag borde betala någon för att gå in i kiosken före mig och stå och välja ut saker ända tills jag har handlat klart. Då behöver jag inte vara med om den obehagliga känslan av att kioskägaren glor på mig. Då kan han glo på den andra kunden istället. Fast jag vet att kioskägaren förmodligen inte glor på mig ändå. Inte mer än jag glor på kunder när jag sitter i kassan. Inte alls, med andra ord. Det är absolut inte kioskägarens fel att jag känner såhär när jag handlar i kiosk. Det finns ingenting som varken han eller jag kan göra för att få mig att känna mig mer avslappnad. Men det ändrar inte på faktum. Det är jobbigt att handla i kiosk.


Presentation

Tidigare år

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31
<<< Augusti 2009 >>>

Omröstning

Ni som har egna bloggar: Vilken månad har ni mest besökare?
 Januari
 Februari
 Mars
 April
 Maj
 Juni
 Juli
 Augusti
 September
 Oktober
 November
 December

Senaste inläggen

Sök i bloggen

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards