Alla inlägg den 16 augusti 2009

Av Erica - 16 augusti 2009 18:05



Om man ställer läskflaskor på bandet i kassan ramlar de ofta omkull efter ett tag. Bandet i kassan åker automatiskt fram en bit varje gång jag tar en vara för att registrera den. På det sättet ligger alltid nästa vara så att jag kan nå den. Ifall det är väldigt kort bit mellan varorna när jag tar en, rycker bandet bara fram en pytteliten bit. Då brukar flaskorna nästan alltid ramla även om de står stadigt nog för att åka på bandet när det inte hackar. Det här får man gärna tänka på som kund och lägga flaskorna ner redan från början.


Jag har ändå full förståelse för kunder som ställer flaskor upp på bandet. Flaskorna tar mindre plats på bandet när de står upp och det är inte lätt för en kund att veta i förväg att bandet kommer att rycka så att flaskorna ramlar. Det jag har mindre förståelse för är det som alldeles för ofta händer när en av tre flaskor ramlar. Kunden ställer den flaskan upp igen. Varför? Det måste vara någon inbyggd reflex att man fixar det som har blivit annorlunda än man har tänkt sig eller något. Jag vet inte.


Den rätta reaktionen om en flaska ramlar är att låta den ligga. Såvida den inte har ramlat ner på golvet förstås. Då förstår jag att man plockar upp den. Men om flaskan har ramlat så att den ligger ner på bandet så är det bästa att bara låta den vara. Den kommer att komma till mig oavsett om den står upp eller ligger ner. Och även om man inte visste tidigare att det är bättre att flaskor ligger ner så borde man förstå det nu när en faktiskt har ramlat.


Några få, smarta kunder lyckas till och med tänka ett steg längre. De låter inte bara flaskan ligga ner. De lägger även ner de stående flaskorna som inte har ramlat. Då blir jag så glad där jag sitter i kassan att jag strålar. För vad är det bästa att göra med flaskorna när man har fått erfara att stående flaskor kan ramla? Ställa den ramlade upp eller lägga de stående ner? Jag tror att de flesta förstår att det är bättre att lägga ner de stående. Ändå kliar det i fingrarna när flaskan ramlar.


Får kunden till och med tag i den ramlande flaskan och ställer den upp igen innan den helt har dunsat ner i bandet ser kunden ofta ut som att han eller hon har räddat dagen. Där var det nära ögat. Nära ögat att det blev rätt alltså. Men inte en muskel i den stolta minen visar något tecken på förståelse för att det vore bäst att lägga alla flaskor ner så att inte fler ramlar. Kunden är nöjd när den har fått ställa flaskan upp och jag försöker att inte göra en stor grej av det när jag fångar fyra ramlande flaskor samtidigt när de med ett ryck med bandet kommer inom räckhåll för mig.


Presentation

Tidigare år

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31
<<< Augusti 2009 >>>

Omröstning

Ni som har egna bloggar: Vilken månad har ni mest besökare?
 Januari
 Februari
 Mars
 April
 Maj
 Juni
 Juli
 Augusti
 September
 Oktober
 November
 December

Senaste inläggen

Sök i bloggen

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards