Alla inlägg den 18 augusti 2009

Av Erica - 18 augusti 2009 14:11



Är det värre att vara död än att inte vara född än? Eller känns det ungefär likadant? Jag tycker att det verkar rimligt att tänka sig att det känns likadant. Innan man är född så finns man inte. Man är ingenstans och man har ingen förmåga att tänka. När man är död finns man inte heller. Kroppen finns kvar ett tag, men jaget finns ingenstans och har inte längre någon förmåga att tänka.


Alla människor har någon gång inte varit födda än. Och alla människor ska dö. Det finns väldigt många teorier om vart folk tar vägen när de är döda och hur det känns då, men jag har hört väldigt få teorier om var alla människor fanns innan de föddes och hur det kändes. Antagligen är det så för att man bara vill förbereda sig på dit man ska. Där man har varit är redan överspelat, och även om det också är ett mysterium så är det inte lika intressant. Plus att man inte kan hitta på teorier om att de inte ännu födda ser alla på jorden och tänker på dem, för det har man bevis för att de inte gör. Eller i alla fall att de i så fall inte kommer ihåg det när de senare föds. När det gäller döden kan ingen som har varit med om det bevisa att man har fel och det ger utrymme för fler teorier.


Om det nu är så att det känns likadant att vara död som att ännu inte ha fötts, så tror jag inte att jag är lika rädd för döden längre. Jag brukar få ångest när jag tänker på hur länge jag ska vara död. Att dö känns inte så jobbigt i sig, men att det inte händer något mer efter det känns jobbigt. Att vara död i flera miljoners miljarder år känns jobbigt. Och när alla dessa år har gått ska man fortsätta med att vara död ännu mer. Det verkar hemskt. Fast om det är som att inte vara född än så är det nog inte så farligt. Jag minns ingenting av innan jag var född. Jag minns ingen ångest, ingen panik och ingen långtråkighet av att inte vara född än i miljoners miljarder år. För jag måste ju inte ha varit född än ungefär lika länge som jag senare ska vara död, nämligen oändligt länge. Jag tror att det kommer att bli bra. Det är bara medan jag lever som jag kan uppleva negativa effekter av att jag ska dö, såsom ångest och smärta. När jag väl dör känner jag nog inte av något av det där längre.


Presentation

Tidigare år

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31
<<< Augusti 2009 >>>

Omröstning

Ni som har egna bloggar: Vilken månad har ni mest besökare?
 Januari
 Februari
 Mars
 April
 Maj
 Juni
 Juli
 Augusti
 September
 Oktober
 November
 December

Senaste inläggen

Sök i bloggen

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards