Alla inlägg den 29 augusti 2009

Av Erica - 29 augusti 2009 18:32



Trosor och strumpor hade jag helt glömt bort att packa ner, så jag fick ta en lite shoppingtur idag och åtgärda problemet. En bok från kurslitteraturlistan fick det bli också, fast jag inte har en aning om ifall jag behöver den i början eller inte. När jag ändå var inne på temat Företagsekonomi köpte jag även en superfin, rosa miniräknare.


För att jag var törstig och behöver ladda inför Tjejmilen, köpte jag vatten utan kolsyra. För att jag ska sluta bli galen på att Internetuppkopplingen bryts hela tiden, köpte jag en nätverkskabel med fungerande säkerhetspiggar. Kabeln är tillräckligt lång för att jag ska kunna sitta med datorn i det rum jag sover i också, så jag behöver inte gå in i rummet bredvid varje gång jag vill komma Internet.


En hel del kläder och accessoarer för att göra ett gott intryck på mitt nya jobb, blev det också. Jag köpte ett gäng diadem. Det var evigheter sedan jag hade ett diadem på mig sist, men det ser snyggt ut på min syster, och jag har inte känt att jag har haft några proffsiga frisyrer på länge, så diadem kanske är precis vad jag behöver för att se proffsig ut. Jag köpte även ett par svarta byxor, en grå kjol, en svart kofta och en svart topp. Färgglada kläder har jag så att det räcker, men jag behövde några svarta kläder att tona ner dem med, nu när jag ska se proffsig ut. Jag letade efter skor också, men hittade inga. Vi får se hur det går med proffsigheten på måndag.


På det hela taget är jag nöjd med min shoppingtur. Jag älskar att komma hem med en massa saker från olika affärer och packa upp dem ur olika påsar. Sedan får man börja använda sina nya saker vartefter och man känner sig glad när de passar bra in i sin vardag. Det blir jättebra det här!


Av Erica - 29 augusti 2009 11:25



Det är inte roligt när man blir straffad snarare än belönad av att vara ute i god tid. Det händer varje gång man går till bussen i god tid, i form av att man måste stå och vänta. De som kommer precis i tid slipper vänta. Det är större risk för att de ska missa bussen, men de gånger de hinner med den bli de belönade för att de var sena, men ändå inte för sena, medan de som kommer i god tid blir straffade och måste vänta.


Nu har jag blivit straffad flera gånger för att jag är ute i god tid med förberedelserna inför kursen i Företagsekonomi. Jag tänkte i god tid registrera mig, skaffa studentkonto, logga in mig på kurshemsidan och köpa kurslitteratur. Men det gick inte att göra i ett svep som jag trodde och hoppades på.


Först registrerade jag mig på kuren, flera dagar innan sista dagen för registrering var. Sedan tänkte jag skaffa studentkonto. Men då stod det att man inte kan skaffa studentkonto förrän man är registrerad. Och även om jag hade fyllt i mina uppgifter för registrering redan så blev jag inte registrerad förrän sista dagen för registrering, då de hämtar hem uppgifterna. Så det var bara att vänta. Men sista dagen för registrering var i alla fall fyra dagar innan kursstart, så jag tänkte att jag ändå skulle ha god tid på mig att köpa böcker.


När det så var dags att skaffa ett studentkonto upptäckte jag att man inte kommer åt kurshemsidan förrän vid kursstart, även om det gick bra att skaffa sig ett studentkonto. Så det enda jag har att gå på, vad det gäller kurslitteratur, är en lista i kursplanen från 2007. Förhoppningsvis är det fortfarande den som gäller, men det står ingenting där om vilka böcker man borde läsa först. Jag kommer alltså inte att kunna logga in på kurshemsidan, och se vilka böcker som är bra att börja med, förrän på måndag kväll. Och det är ju på måndag kväll jag har tänkt börja läsa i böckerna eftersom kursen har startat då. Men jag åker ju inte fram och tillbaka till stan flera gånger samma dag, så jag får köpa böcker på tisdag.


Så bra gick det med att vara ute i god tid med att köpa böcker. Det är fruktansvärt irriterande. Ibland fanns det liknande anledningar till att man inte kunde köpa böcker i förväg på vissa juridikkurser, och då skulle man ofta ha läst tre kapitel i boken till första dagen på kursen. Alltså fast man inte får veta det förrän första dagen på kursen. Hoppas i alla fall att det inte är så här. Men jag önskar ändå att jag kunde köpa någon bok i förväg. Jag tycker om att bläddra i böckerna innan jag ska börja läsa dem och bekanta mig lite smått med dem. Då går det lättare att bara koncentrera sig på att börja läsa dem så fort kursen börjar.


Presentation

Tidigare år

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31
<<< Augusti 2009 >>>

Omröstning

Ni som har egna bloggar: Vilken månad har ni mest besökare?
 Januari
 Februari
 Mars
 April
 Maj
 Juni
 Juli
 Augusti
 September
 Oktober
 November
 December

Senaste inläggen

Sök i bloggen

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards