Alla inlägg den 22 september 2009

Av Erica - 22 september 2009 18:15


Nu är det ett par veckor sedan jag köpte in pennor till jobbet och två saker förbryllar mig:


För det första undrar jag vart alla pennor jag köpte in har tagit vägen. Det är inte många kvar. Äter folk pennor, eller hur går det till? Och hur kan de försvinna mitt framför ögonen på mig utan att jag märker exakt när det händer? En helt vanlig dag, när jag inte har sett en enda penna sticka ut ur mungipan på någon för att snart bli uppslukad, kan det märkas en betydlig skillnad på pennor som fanns innan dagens början och pennor som finns efter dagens slut. Utan att jag har räknat pennorna vet jag att det saknas pennor. Så många är det som har försvunnit. Jag menar att ca 90% av alla pennor har försvunnit på två veckor.


För det andra undrar jag var alla underliga pennor har kommit ifrån. Det har dykt upp nya pennor varje dag. Pennor som inte alls är de pennor som jag köpte in. Det är diverse reklampennor och andra vanliga pennor i andra färger och utformningar än de pennor jag köpte. Spyr folk upp pennor, eller hur går det till? Var kommer alla pennor ifrån?


Man kan tro att jag i slutänden är glad och nöjd för att antalet pennor inte har minskat fullt så drastiskt som antalet pennor jag köpte in har minskat. Men det är jag inte. Jag är jätteirriterad. Nu ser ju alla pennor olika ut. Det är jättefult. Om pennor åtminstone bara hade försvunnit hade jag kunnat köpa in nya, likadana och sedan hade problemet varit löst och det varit snyggt och funktionellt igen. Men nu vet jag inte hur jag ska lösa problemet med de annorlunda pennorna. Även om jag köper in nya pennor (vilket inte riktigt behövs i och med att vi har ganska många som inte hör hit nu) så finns fortfarande de andra pennorna kvar och skapar ett dåligt intryck för att alla pennor är olika. Jag kan ju inte slänga de pennor som plötsligt har dykt upp. Det är ju fullt fungerande pennor. Men jag kan inte ha dem kvar heller, för jag blir galen på hur fult det är.


Tror folk att en penna är en penna, och det spelar ingen roll vilken penna man tar? Är det därför ”mina” pennor saknas och andras pennor har dykt upp? Har de tagit en penna från mig och även använt en penna som de själva har haft med sig och sedan bara lämnat en penna, vilken som helst av dem när de går, och tagit den andra med sig? Tänker de att de tog en penna från mig och därför lämnar tillbaka en penna? Det kan ju vara så. De behandlar pennorna som om det vore pengar. När man lånar fem enkronor av någon förväntar man sig ju inte att man ska behöva lämna tillbaka samma fem enkronor. Inte heller förväntar man sig att man ska behöva lämna tillbaka enkronor som är exakt likadana, alltså är från samma år. Faktum är att man till och med tror att det går bra med en femkrona och inte alls fem enkronor.


Jag tycker inte att det är med pennor som det är med pengar, men jag tror att vissa andra tycker det. Jag vill ha tillbaka samma penna som jag lånade ut. Och om det absolut inte går vill jag i alla fall ha tillbaka en likadan penna och inte en penna som är en annan färg, annan utformning och skriver med bläck av en annan nyans. Om jag får tillbaka en annan penna så är den pennan i sig kanske lika snygg eller till och med snyggare än den jag blev av med. Men jag är ändå inte nöjd, för helhetsintrycket blir ju helt förstört när den pennan är annorlunda än mina andra pennor.


Nu har jag gömt de pennor jag tycker bäst om i min skrivbordslåda. Så nu struntar jag i vad som händer med de andra pennorna. Om de andra människorna tycker att det är okej att byta ut pennor mot vilka pennor som helst så får de göra det. Jag tänker bara rycka in och göra något när det finns så få pennor kvar att det behövs fler. Då tänker jag köpa in nya. Och jag tänker inte bry mig om att köpa in likadana som jag köpte in första gången. Jag tänker köpa vilka som helst. Så får vi se sedan vem som har den snyggaste kompletta samlingen pennor, de som behandlar pennorna som skit, eller jag som tar hand om dem som om de vore mina egna små bebisar.


Presentation

Tidigare år

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30
<<< September 2009 >>>

Omröstning

Ni som har egna bloggar: Vilken månad har ni mest besökare?
 Januari
 Februari
 Mars
 April
 Maj
 Juni
 Juli
 Augusti
 September
 Oktober
 November
 December

Senaste inläggen

Sök i bloggen

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards