Direktlänk till inlägg 16 oktober 2009

Pedantisk ordning

Av Erica - 16 oktober 2009 19:15


Totte svepte in som en virvelvind i det lilla gästrum jag bor i, precis som han svepte in i mitt liv och skapade förnöjande kaos. Jag älskar att han är här och jag älskar att han är som han är, men jag får lugna mig själv för att inte bli galen på den oordning som plötsligt översvämmar rummet.


Jag insåg snabbt att en av de få fördelar med att bo utan Totte, i ett eget rum, är att jag kan ha pedantisk ordning på alla grejer i hela rummet. Om det är lite stökigt och jag måste städa så är det bara för att jag själv har stökat till. Jag behöver alltså aldrig städa efter någon annan för att få det så perfekt som jag vill ha det. Varje gång jag har varit duktig och plockat undan efter mig själv så är det verkligen snyggt och rent här. Det är aldrig så att någon annans grejer ändå ligger och stökar, är i vägen och förstör stämningen i rummet.


Jag trivs bra när jag får ha ordnig omkring mig. Dessutom känner jag mig nöjd när jag får lista ut själv vilket som är den bästa ordningen. Om någon annan ständigt går omkring och sprider saker omkring sig i en annan ordning eller helt utan ordning, känner jag mig hjälplös. Antingen måste jag gå runt och plocka i ordning hela tiden, vilket inte är det roligaste jag vet, eller så måste jag stå ut med att det inte är den fina ordning jag vill ha, och då känns det inte alls bra.


Men jag kan absolut stå ut med lite oordning över helgen, för att få ha Totte här. Frågan är bara hur det kommer att kännas att flytta hem till Totte igen efter att ha fått ha det såhär underbart ordningsamt. Förmodligen kommer jag att känna mig irriterad i början, men det är nyttigt för mig att utsättas för lite stökighet. Jag måste lära mig att trivas utan att allt alltid är perfekt. För det som egentligen är perfekt i mitt liv är att få stöka runt med Totte och bara ha det bra, inte att ägna all ledig tid åt att plocka undan saker.


 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Erica - 7 juni 2023 15:34

När barnen har flyttat hemifrån kommer jag att ha mycket mer tid till att skruva åt trappgrinden, tvätta kläder åt sex personer, fylla i papper till förskolan, städa undan leksaker och lyssna på oändliga berättelser som mina skatter vill dela med s...

Av Erica - 3 januari 2022 12:00


  Valdemar fixar bebisens första jul genom att ...     ... överlämna den första julklapp bebisen någonsin fått och önska God Jul!   ...

Av Erica - 24 december 2021 12:00


  Valdemar fixar bebisens första jul genom att ...     ... knacka på magen och fråga om bebisen inte vill komma ut nu när allt är fixat.   ...

Av Erica - 23 december 2021 12:00


  Valdemar fixar bebisens första jul genom att ...     ... plocka bort alla vassa barr från granen.   ...

Av Erica - 22 december 2021 12:00


  Valdemar fixar bebisens första jul genom att ...     ... julpynta med gosedjur i fönstret.   ...

Presentation

Tidigare år

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 31
<<< Oktober 2009 >>>

Omröstning

Ni som har egna bloggar: Vilken månad har ni mest besökare?
 Januari
 Februari
 Mars
 April
 Maj
 Juni
 Juli
 Augusti
 September
 Oktober
 November
 December

Senaste inläggen

Sök i bloggen

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards