Direktlänk till inlägg 27 december 2009

Så kom julstämningen

Av Erica - 27 december 2009 16:15


Sekunden jag klev in i mina föräldrars hem igår, insåg jag vad det var jag hade saknat på julafton. Det går inte att sätta ord på det. Självklart saknade jag julgranen. I år måste ha varit första julaftonen någonsin som jag firade jul utan julgran. Men det var inte bara det som gjorde att det inte riktigt kändes som en riktig julafton. Det var något mer. Fast jag visste inte vad förrän jag kom hit.


Det jag saknade på julafton var helt enkelt julstämningen. Det jag saknade var allt som mina föräldrar alltid brukar ha. Och alla nya saker mina föräldrar har köpt till just den här julen, fast jag inte ens visste att de fanns eller hur de såg ut. Jag saknade kaoset och lugnet. Jag saknade människorna och djuren. Jag saknade planlös tid. Och mer än någonsin saknade jag pusslet.


Man har olika jultraditioner i olika familjer. Det behöver inte betyda att någon gör fel, bara för att man gör det annorlunda. Men jag tror att det är svårt att känna att det är jul på riktigt när ingenting är som det har varit under varje jul hittills i sitt liv. Det är alltid bäst hemma.


Så nu njuter jag för fullt av julstämningen, av kaoset, av lugnet och av allt, enligt min mening nödvändigt, julpynt som gör min jul till en riktig jul. Och jag hoppas att jag aldrig någonsin mer i mitt liv behöver fira julafton utan julgran.


       



 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Erica - 7 juni 2023 15:34

När barnen har flyttat hemifrån kommer jag att ha mycket mer tid till att skruva åt trappgrinden, tvätta kläder åt sex personer, fylla i papper till förskolan, städa undan leksaker och lyssna på oändliga berättelser som mina skatter vill dela med s...

Av Erica - 3 januari 2022 12:00


  Valdemar fixar bebisens första jul genom att ...     ... överlämna den första julklapp bebisen någonsin fått och önska God Jul!   ...

Av Erica - 24 december 2021 12:00


  Valdemar fixar bebisens första jul genom att ...     ... knacka på magen och fråga om bebisen inte vill komma ut nu när allt är fixat.   ...

Av Erica - 23 december 2021 12:00


  Valdemar fixar bebisens första jul genom att ...     ... plocka bort alla vassa barr från granen.   ...

Av Erica - 22 december 2021 12:00


  Valdemar fixar bebisens första jul genom att ...     ... julpynta med gosedjur i fönstret.   ...

Presentation

Tidigare år

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31
<<< December 2009 >>>

Omröstning

Ni som har egna bloggar: Vilken månad har ni mest besökare?
 Januari
 Februari
 Mars
 April
 Maj
 Juni
 Juli
 Augusti
 September
 Oktober
 November
 December

Senaste inläggen

Sök i bloggen

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards