Alla inlägg den 8 januari 2010

Av Erica - 8 januari 2010 15:30


Min fascination av första klass är som bortblåst. Efter tågbyte hamnade jag på andra sidan av mittgången. På den sidan finns två platser bredvid varandra, precis som på vanliga, sketna andra klass. Visserligen är sätena bredare än i andra klass, men hur breda sätena än är så känner jag inte personen som sitter bredvid mig.


Nu ser jag ingen vits med att åka första klass alls. Jag kan inte ogenerad smaska på mitt resegodis, inköpt endast för detta tillfälle. Jag kan inte sova utan att det finns risk för att personen innanför mig väcker mig för att hon vill komma förbi. Jag kan inte lämna saker på det nedfällda bordet när jag går på toa, utan att vara rädd att hon ska flytta på sakerna för att komma förbi. Och ärligt talat så är jag ganska nervös för att hon läser det jag skriver nu, för hur jag än vrider och vänder på mig kan jag inte använda datorn utan att någon ser vad jag gör.


Dessutom är det i princip fullbokat så det där lugnet som fanns på förra tåget har uteblivit här, även om tonåringarna och barnen fortfarande håller sig borta.


Egentligen är det nog inte första klass jag tycker är underbart. Egentligen är det tåg som är långt ifrån fullbokade och säten utan plats bredvid jag tycker är underbart. Och jag har faktiskt suttit på plats utan plats bredvid i andra klass flera gånger. I vissa tåg finns det ett sådant säte per vagn, alldeles vid änden av vagnen. Om jag lyckas få den platsen, och vagnen i övrigt inte innehåller så många människor så skulle jag nog njuta minst lika mycket som på förra tågets första klass, och mycket mer än här.

Av Erica - 8 januari 2010 14:30


Lugnet sänker sig över mig så fort jag går in i första klass på tåget. Inga stressande människor som skriker och knuffas. Inga jobbiga tonåringar. Inga gulliga barn som kan vara rätt jobbiga också. Och framförallt inga andras väskor på bagageplatsen och ingen som sitter på platsen bredvid mig. Och jag vet att det kommer att förbli så, för det finns nämligen ingen plats bredvid mig.


Efter allt tågåkande jag har sysslat med i jobbet de senaste månaderna, kan man lugnt säga att det har blivit vardag för mig att åka tåg. I vanliga fall åker jag andra klass, kämpar med väskorna och trängs bland de andra resenärerna, inkluderande tonåringar och barn. Det jobbigaste är att inte veta i förväg om man kommer att kunna ta fram datorn och jobba på tåget eller inte. Det är högst beroende av vem man får på platsen bredvid sig, och även om man sitter innerst eller ytterst.


Nu när jag åker första klass behöver jag inte bekymra mig över något av det där. Jag kan bara njuta av tågresan och av lugnet. Skulle jag vilja jobba, så är det inga problem heller. Jag sitter både innerst och ytterst. Datorn skapar inga problem. Det här är vardagslyx i sin bästa form. Jag vill alltid åka första klass. Tyvärr får jag bara göra det när det, som idag, råkar kosta mindre att åka första klass än andra klass.

Presentation

Tidigare år

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26 27
28
29
30 31
<<< Januari 2010 >>>

Omröstning

Ni som har egna bloggar: Vilken månad har ni mest besökare?
 Januari
 Februari
 Mars
 April
 Maj
 Juni
 Juli
 Augusti
 September
 Oktober
 November
 December

Senaste inläggen

Sök i bloggen

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards