Alla inlägg den 26 januari 2010

Av Erica - 26 januari 2010 22:00


Det sista jag ser, innan jag släcker lampan för att sova, är en bild på Totte som står bredvid sängen. Det är det närmaste jag kommer att sova med Totte, när jag är ute och reser såhär och sover på hotellrum. Det känns skönt att ha honom med sig, även om jag skulle föredra äkta vara!


Godnatt Totte! Jag älskar dig!


Av Erica - 26 januari 2010 21:45


Imorgon ska jag ha ett litet föredrag på ett möte på jobbet. Jag är lite nervös och har övat flera gånger på vad jag ska säga. Det är möjligt att jag kommer att staka mig på en del ställen, men jag kommer att ha en fusklapp, så jag är inte orolig för att det som måste sägas inte kommer att bli sagt. Det enda jag är nervös för är att jag kommer att framstå som nervös. Dumt, va!?


Flera gånger idag när jag har nämnt för nära och kära att jag är lite nervös inför imorgon, har jag fått höra: ”Det kommer att gå bra.”. Det är trevligt att de vill vara snälla och lugna mig, och så, men jag blir ganska irriterad också. För hur kan de veta att det kommer att gå bra? Det vet de ju inte. De bara säger så ändå. Totte påstår att han vet att det kommer att gå bra för att jag är bäst på allt jag gör, speciellt på jobbet. Men det håller inte. Det är klart att det kan gå dåligt, även om det är troligt att det går bra. Och då är jag förstås inte nervös inför de scenarion där det går bra, utan det där det går dåligt.


Jag skulle mycket hellre vilja höra: ”Det gör ingenting om det skulle gå dåligt. Alla får ha en dålig dag ibland.”. Så därför försöker jag intala mig själv detta. Det betyder inte att jag har gett upp, och inställt mig på att det kommer att gå dåligt. Men jag har ju redan bestämt vad jag ska säga, övat att gå igenom det, planerat in att gå igenom det igen imorgon innan det är dags och justerat och konstaterat att det jag ska säga är riktigt bra. Jag har alltså redan förberett mig så mycket jag kan för att det ska bli bra. Den sista lilla oron handlar om det fall där det skulle gå dåligt. Och den vill jag få bort genom att intala mig själv att jag kommer att överleva dagen imorgon, hur dåligt det än går. Jag kommer fortfarande att ha kvar mitt jobb i det sämsta scenario jag kan tänka mig och Totte kommer fortfarande att älska mig. Det är alltså ingen big deal om det går dåligt. Det här vill jag höra! Inte någon skit om att det kommer att gå bra. Det vet jag väl, att det mest troliga är att det kommer att gå bra. Det behöver ni inte berätta!


Till slut fick jag Totte att säga att han kommer att älska mig imorgon även om det går dåligt, men han vägrade fortfarande att själv tro på att det skulle kunna gå dåligt. Det var bra att han sa det i alla fall, för allt snack om att det tvunget skulle gå bra började stressa upp mig. Varje gång någon sa ”Det kommer att gå bra.” till mig, tänkte jag ”Jaha, då har jag ännu en person här som blir besviken om det går dåligt.”.


Jag tror inte att jag någonsin var osäker på att min prestation är bra. Jag var mycket mer osäker på om jag är bra. Men istället för att försäkra mig om att jag är bra, precis som jag är, gjorde alla det väldigt tydligt för mig att det enda som är viktigt imorgon är min prestation. Synd!


Som av en händelse har jag helt nyligen tittat på ett gammalt avsnitt av Nyberg och Törnblom, som handlar om självkänsla och prestationsångest. Där sa Törnblom att varje gång man säger till sitt barn att det ritar fint eller hoppar högt visar man att det är viktigt att det presterar bra. Men om man någon gång varje dag bara säger till barnet ”Vad du är härlig!” utan att det har gjort något speciellt, visar man att det duger precis som det är, till och med när det inte presterar.


Så nu säger jag till mig själv: ”Vad härlig jag är!” och vet att jag kommer att fortsätta att vara det oavsett hur min prestation går imorgon.

Presentation

Tidigare år

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26 27
28
29
30 31
<<< Januari 2010 >>>

Omröstning

Ni som har egna bloggar: Vilken månad har ni mest besökare?
 Januari
 Februari
 Mars
 April
 Maj
 Juni
 Juli
 Augusti
 September
 Oktober
 November
 December

Senaste inläggen

Sök i bloggen

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards