Alla inlägg den 14 februari 2010

Av Erica - 14 februari 2010 21:45


”Vill du ha biljetten på ditt SJ Priokort?” Självklart vill jag det, så jag svarade ja. Sedan fick jag ett sms med vagn och plats som bekräftelse. Smset såg precis likadant ut som sms brukar se ut när jag har biljetten på Priokortet.


När jag sedan satt på tåget och konduktören ville titta på biljetten sa han att det inte fanns någon biljett på mitt Priokort. Det var ju väldigt konstigt. Jag visade smset och frågade vad som hade hänt med den biljetten.


Konduktören påstod att jag skulle ha hämtat ut den biljetten, men jag är inte övertygad. Jag är nästan helt säker på att vagn och plats inte står i smset när man får ett sms som bekräftelse på en biljett man ska hämta ut. Då står ju vagn och plats på biljetten sedan istället. Men det är möjligt att jag har fel. Min fråga blir då istället: ”Hur ska man kunna veta att man ska hämta ut biljetten om sms-bekräftelsen ser likadan ut om man ska hämta ut och om biljetten finns på Priokortet?”


Efter att ha blivit behandlad som ett barn av konduktören hade vi kommit fram till att jag inte alls hade bokat biljetten på SJs hemsida, utan ringt och köpt den på SJ Affärsresor. ”Nej, SJ Affärsresor är bara till för de som reser med sitt företag.” Ja, jag reser med mitt företag. Varför skulle jag annars säga att jag ringt dit och köpt den?


Sedan konstaterade vi att det sms jag hade fått inte var en sms-biljett. Nej, jag vet. Sms-biljetter ser helt annorlunda ut. De har flera siffror som konduktören ska titta på. Varken jag eller konduktören påstår att det sms jag har är en sms-biljett, så varför behöver vi ens behandla frågan? Det jag undrar är hur man vet att det är en bekräftelse för att hämta ut biljett och inte en bekräftelse för att biljetten ligger på Priokortet.


Sist men inte minst kom vi fram till att jag hade fått priopoäng på biljettköpet. Ja, det hoppas jag verkligen, men finns det något sätt för mig att veta att det bara är poängen som finns på priokortet och inte biljetten? Nej, det fanns det tydligen inte. Smset visar ingen skillnad. Enda sättet att veta är att SJ-personen i telefonen säger till mig var biljetten finns. Och i det här fallet har de inte sagt något om att jag ska hämta ut biljetten. Då antar jag att det betyder att biljetten ligger på priokortet och inte bara poängen, när det enda jag har fått veta är ”Vill du ha den på priokortet?”.


Jag fick åka med tåget ändå, men känner mig väldigt osäker för framtiden. Kan jag lita på att de lägger biljetten på priokortet, i framtiden, när de bara säger muntligen i telefonen att de ska göra det? Varför kan man inte få en bekräftelse per sms som även bekräftar hur man har kommit överens om att få biljetten? Då skulle jag känna mig mer säker på att det har blivit rätt, och kan även gå tillbaka och kolla om jag av någon anledning glömmer bort vad som sades på telefon, innan jag ska åka med tåget.


På stationen gick jag in och frågade när jag hade kommit fram. Det duger ju inte att det ska vara såhär osäkert. Efter att jag hade förklarat situationen och frågat om smsen inte ser olika ut, fick jag svaret att han inte visste exakt hur smsen ser ut, för att de håller precis på och ändrar smsen. Man ska inte längre behöva skicka tillbaka ett sms och checka in. Jag insåg direkt att den här idioten inte heller visste vad han pratade om. Det är ju sms-biljetter man checkar in. Jag hade gjort det väldigt klart att jag bara frågade om eventuella skillnader mellan sms-bekräftelser för priokortbiljetter och sms-bekräftelser för hämtautbiljetter. Det här är tydligen omöjligt att förstå. Ibland undrar jag om jag är den enda i hela världen som kan hålla mer än två fakta i huvudet samtidigt och reda ut vad som är problemet i en viss situation.

Presentation

Tidigare år

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5 6 7
8
9
10
11 12 13 14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27 28
<<< Februari 2010 >>>

Omröstning

Ni som har egna bloggar: Vilken månad har ni mest besökare?
 Januari
 Februari
 Mars
 April
 Maj
 Juni
 Juli
 Augusti
 September
 Oktober
 November
 December

Senaste inläggen

Sök i bloggen

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards