Alla inlägg den 23 mars 2010

Av Erica - 23 mars 2010 10:49


I morse, på tåget, satt jag bredvid ett bagageutrymme där det stod en låda. När jag satte mig tänkte jag ”Konstigt att man har en låda med sig på tåget, och inte en väska.”. Det satt ett klistermärke på lådan som skvallrade om att personen hade beställt något av ett företag och fått det skickat i denna låda, som var för stor för att få direkt hem i brevlådan. Men jag såg att den var öppnad sedan tidigare, så jag trodde inte att personen kom med lådan direkt från Postens uthämtningsställe.


När jag väl hade satt mig ner och börjat försöka sova tänkte jag inte så mycket mer på lådan. Däremot blev jag efter ett tag irriterad på mannen som satt snett framför mig, för jag tyckte att han prasslade onödigt mycket med sin tidning. Det prasslade till ordentligt lite nu och då. Ofta så högt att det nästan lät som att källan till ljudet var närmare mig, än vad mannen med tidningen var.


Hoppade till gjorde jag, när lådan gjorde detsamma. Den rörde på sig. Jag blev väldigt nervös. Det kändes fel att en låda skulle kunna röra på sig. Men det kanske bara var tåget som krängde till och fick lådan att röra sig, tänkte jag, utan att våga släppa lådan med blicken.


Nästa gång mannen snett framför mig prasslade med tidningen, såg jag att han inte alls prasslade med tidningen. Däremot rörde sig lådan i lite lagom takt till ljudet. Jag började ana oråd. Nu när jag såg att det var lådan som lät började bitarna falla på plats. Det har förstås varit lådan som har rört sig och prasslat hela tiden. Det är något skumt med den här lådan.


Efter att lådan även börjat pipa, eller kanske snarare sjunga, konstaterade jag att det var ett djur i lådan. Och djuret var stundvis missnöjt. Jag kände mig inte längre lika bekväm med att sitta bredvid denna låda. Om djuret blev argt och tog sig ut ur lådan skulle det med stor sannolikhet attackera mig. Jag satt mellan djuret och vägen ut. Jag började inbilla mig att någon nafsade på mitt ben och vågade inte försöka sova längre, utan stirrade oavbrutet på lådan.


Till slut hörde jag det välbekanta ljudet av en bur som blir härjad i av ett djur. Då kändes det lite bättre. Djuret kan förmodligen inte ta sig ut ur lådan, utan att först vara tvungen att ta sig ut ur en bur. Jag slappnade av och vågade blunda en stund. Men strax därefter hörde jag hur små, svaga klor skrapade mot kartong. Så djuret når insidan av lådan. Finns verkligen denna bur jag trott mig höra? Jo, där var burljudet igen. Djuret når väl helt enkelt kartongen mellan burgallret. Inte så farligt. Resten av tågresan ägnade jag mig åt att försöka lista ut vad det var för djur.


När jag gick av tåget kom en kille och plockade upp lådan och gick av med den. Jag var frestad att fråga vad han hade i lådan, men jag orkade inte börja prata med folk jag inte känner. Antingen var det en gnagare av något slag eller så var det en fågel. Hur som helst så var det ett djur. Det är jag säker på. En låda beter sig inte sådär i vanliga fall.

Presentation

Tidigare år

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10
11
12
13
14
15 16
17
18
19
20
21
22 23 24 25 26 27 28
29
30 31
<<< Mars 2010 >>>

Omröstning

Ni som har egna bloggar: Vilken månad har ni mest besökare?
 Januari
 Februari
 Mars
 April
 Maj
 Juni
 Juli
 Augusti
 September
 Oktober
 November
 December

Senaste inläggen

Sök i bloggen

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards