Alla inlägg den 4 maj 2010

Av Erica - 4 maj 2010 18:35



Valdemar tror att han har mensvärk. Jag tror att det är jag som har mensvärk, och jag tror att Valdemar inte ens vet vad mensvärk är. Han tror bara att han har det för att jag har det, och för att han vill att jag ska tycka synd om honom när han vrider sig i magsmärtor. Han vill att jag ska vara snäll mot honom, precis som Totte är snäll mot mig när jag har mensvärk. Och så är jag säker på att han vill ha en ursäkt att smälla i sig en massa choklad.

Av Erica - 4 maj 2010 12:57


Vad skönt det är att utföra arbetsuppgifter som man faktiskt kan se ett slut på! Sådana saker som man vet hur man ska gå till väga för att bli färdig med, och som man vet med säkerhet att de kommer att bli klara samma dag, eller kanske till och med inom en timme, om man bara ser till att ägna sig åt dem fullt ut.


Sätta in en viss mängd papper i vissa bestämda pärmar, är sådant som får mig att känna att jag verkligen har gjort något idag. Det är lätt utfört, även om det kan ta tid, och även om man kan behöva leta ett tag innan man hittar rätt flik i varje pärm. En timme senare är jag klar och kan sätta ett kryss i min ”att göra” -lista. Jag drar mig inte för att sätta igång, för jag vet att jag kommer att hinna bli klar innan jag måste gå hem för dagen. Jag riskerar alltså inte att hamna mitt i något som blir svårt att sätta sig in i och ta upp igen nästkommande dag.


Att förbättra hela min avdelnings sätt att jobba på, är en mycket besvärligare arbetsuppgift. Jag funderar lite här, skriver några mallar där och gör ordentliga ryck ibland och drar ihop möten med folk som kan förstå mina förbättringar och är villiga att hjälpa mig att genomföra dem. Men i slutänden är jag ändå inte färdig. Och det är inte ens alltid så att jag känner att jag har kommit ett steg närmare slutet.


Det går att jämföra med mina pappershögar som ska in i pärmarna. Så länge de ligger i prydliga högar på bordet och pärmarna står uppradade i bokhyllan så är de i alla fall inte i vägen. När jag väl tar fram pärmarna och sprider ut alla papper över hela skrivbordet, för att kunna sortera dem, är de banne mig bäst att jag blir klar samma dag också, för när jag väl har börjat så går det inte att få någonting annat gjort förrän papperna och pärmarna är borta igen.


På ett sätt känns det så med förbättringsarbetet också. Jag har bara kommit så långt att jag har spridit ut allt och börjat sortera, så nu känns det väldigt svårt att sköta mitt jobb i övrigt. Men skillnaden är att jag inte kan överblicka när det här kommer att bli färdigt. Kanske aldrig, för det här är inte ett sådant jobb som man vet hur man gör, vet att det kommer att ta lite tid och bara är att utföra.


Det är inte bara på jobbet det är skönt med korta uppgifter som går att utföra inom rimlig tid. Även hemma känns det skönt ibland. Som att skriva in ett recept på muffins i datorn, för att kunna maila det sin syster. Det var mycket mer tillfredsställande att ägna kvällen åt det, och faktiskt bli klar med det, än om jag skulle ha försökt rensa min dator från alla reklam-mail eller spelat Scribblenauts i all oändlighet.


Jag vet att skönlitterära böcker är till för att läsas för sin egen tillfredsställelses skull. Det finns alltså ingen vits med att hinna läsa ut dem fort eller så. Det bästa vore väl egentligen om man kunde läsa en bok i evigheter utan att den blev utläst. I alla fall om det är en riktigt bra bok. Men ändå känns det som en oöverskådlig uppgift för mig. Jag kan välja att ta med mig en Kalle-tidning till stranden, för att läsa medan jag solar, istället för en bok. Jag vet nämligen att jag kan hinna läsa klart Kalle-tidningen. Det känns bra att veta att den här eftermiddagen ägnar jag åt att sola och läsa Kalle. Sedan är jag klar med det. Hade jag tagit med mig en bok hade jag ju varit tvungen att ägna mer tid senare åt att läsa klart boken, om jag väl har ägnat en eftermiddag åt att börja läsa boken. Det här borde inte vara ett problem, för jag hittar ju alltid fler tillfällen att läsa bok. Men det känns ändå som att jag läser för att bli klar istället för att jag läser för att jag vill, efter ett tag.


Men nog skulle jag bli galen om mitt liv gick ut på att läsa Kalle-tidningar, och jag aldrig fick sätta mig in i en riktig bok någon gång. Och visst tycker jag att det är mycket roligare att klura ut hur vi ska förbättra vårt arbetssätt på jobbet, än att bara sätta in papper i pärmar. Stora projekt som att köpa möbler till den nya lägenheten och tillverka egna inbjudningskort till bröllopet, är ju egentligen sådant som jag tycker bäst om. Så inte vill jag slippa det. Men det är ändå skönt ibland att inte behöva rädda världen, utan bara luta sig tillbaka och få en liten sak gjord, och sedan vara stolt, glad och nöjd för det lilla.

Presentation

Tidigare år

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3 4 5 6 7 8
9
10 11
12
13 14
15
16
17
18
19
20
21 22
23
24 25 26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2010 >>>

Omröstning

Ni som har egna bloggar: Vilken månad har ni mest besökare?
 Januari
 Februari
 Mars
 April
 Maj
 Juni
 Juli
 Augusti
 September
 Oktober
 November
 December

Senaste inläggen

Sök i bloggen

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards