Alla inlägg den 7 maj 2010

Av Erica - 7 maj 2010 17:11


Nu är jag äntligen på väg hem, efter att ha spenderat nästan två hela veckor i Uppsala hos mina föräldrar. Jag jobbar ju i Uppsala ganska ofta, så det är inte ovanligt att jag är där, men det är ganska ovanligt att jag stannar över helgen. Förra helgen var det dock sista april och då måste man ju vara i Uppsala, så Totte kom upp istället för att jag skulle åka ner. Så Totte har jag träffat, men jag har inte fått vara hemma något på två veckor, och jag saknar det.


Mest av allt saknar jag att få ta egna beslut om vad jag ska ägna min dag efter jobbet åt, utan att behöva förklara mig för någon. Det har varit ganska mycket klagande och pikande, fast kanske mest bara nyfikenhet om vad jag håller på med. Ibland vill man bara kunna sätta sig vid datorn och spela Country Life på Facebook när man kommer hem från jobbet. Man kanske inte vill behöva berätta för någon vad det är man gör och ännu mindre behöva berätta vad det går ut på och hur man spelar.


Vissa saker har jag inte ens förstått mig på när mina föräldrar klagar på mig. Mamma har uttryckligen förklarat för mig att jag går och lägger mig för tidigt, fast jag lägger mig så sent att jag inte ens får åtta timmars sömn, och är jättetrött dagen efter. Jag trodde att mammor skulle klaga på sina barn för att de går och lägger sig för sent, inte för tidigt. Så jag vill hem för att komma in i en sundare dygnsrytm där jag får gå och lägga mig tidigt utan att någon kommenterar på det.


Pappa frågar mig varje torsdag om jag vill ha pannkakor till middag. Varje torsdag svarar jag att jag inte vill ha några pannkakor för att de egentligen är en efterrätt och att jag kommer att laga något annat till mig att äta. Då suckar pappa. Det här börjar också bli ganska jobbigt. Tack snälla pappa för att du tänker på mig och frågar om jag vill ha pannkakor, och tack för att du kan tänka dig att göra dem åt mig! Men snälla sucka inte när jag inte vill ha. Jag har tillräckligt svårt att motivera för mig själv att jag ska hålla mig till nyttiga maträtter. Om jag måste försöka motivera det för dig också finns det stor risk att jag trillar dit och äter onyttigt igen. Det vill du väl inte? Så jag tycker att det ska bli skönt att komma hem så att jag kan äta nyttigt utan att behöva motivera mig.


Sist men inte minst ska det bli skönt att kunna göra något, vad som helst, utan att behöva känna att man är otrevlig och inte är med i gemenskapen, bara för att man inte sitter och tittar på TV med de andra. Ska jag behöva sitta och slötitta på ett program jag inte ens vill se, och känna mig stressad för att jag inte kommer att hinna lägga upp ett blogginlägg eller skicka ett mail som planerat? Eller borde jag inte kunna sätta mig vid datorn utan att folk kommer och är oroliga för mig och undrar varför jag inte vill vara med.


Det känns lite bakvänt att jag vill komma hem för att kunna leva mer sunt och hinna med, för mig, mer viktiga saker. När man bor hos sina föräldrar förväntar man sig att de ska klaga på en när man roar sig för mycket utan att ha tagit tag i det viktiga och sover för lite och äter fel. Men nu har jag bara fått klagomål på det jag gör som jag tycker känns vettigast, sundast och bäst för att jag ska må bra. Jag vill inte behöva förklara mig. Jag vill bara leva så och må bra.

Av Erica - 7 maj 2010 16:25


Det är någonting som känns fruktansvärt obehagligt med att snoppa jordgubbar. Jag tror att det har att göra med att jag blir kladdig av jordgubbssaft. När jag snoppar jordgubbar använder jag nämligen alltid min långa, prefekt spetsiga tumnagel. Jag fuskar inte och använder kniv som Totte, och jag slarvar inte och bara drar i det gröna som vissa gör och lämnar det hårda vita kvar. Nej, jag kör ner tumnageln och gröper ur ett perfekt litet hål ur jordgubben. Med resultatet att jordgubben är perfekt för att äta, men nageln är klibbig och röd.


Jag kan omöjligt njuta av en jordgubbe som jag äter inom en kvart från det att jag har snoppat den. Det enda jag tänker på är den jobbiga situationen med den nerkladdade nageln. Jag måste oundvikligen tvätta händerna noga innan jag äter jordgubben, efter att jag har snoppat den. Jag förstår mig därför seriöst inte på folk som serverar en skål med jordgubbar osnoppade, inte ens om det är direkt ur förpackningen ute på en picknick. Det går ju inte att äta dem! Var ska jag hitta ett handfat mitt ute i naturen? Och hur opraktiskt är det inte att gå och tvätta händerna mellan varje jordgubbe man äter? Nej, det är mycket bättre att snoppa alla jordgubbar först, och äta dem sen. Helst mycket senare.


Men även om jag har tvättat händerna så är det alltid lite röd saft som sitter kvar längs nagelbandet och påminner mig om hur hemskt det är att snoppa jordgubbar. Det tar minst en kvart för mig att börja kunna använda min hand normalt igen. Och innan det händer vill jag inte äta jordgubben jag har snoppat. För det första är jag alldeles för irriterad på handen för att kunna njuta av något överhuvudtaget, och då känns det dumt att slösa bort en god jordgubbe på att äta när den inte kan njutas. För det andra tycker jag att det inte riktigt kan kännas som att det var värt det, även om jag skulle lyckas njuta. Om jag fortfarande ”betalar” för jordgubben när den är borta kunde jag lika gärna ha låtit bli.


Ska jag snoppa jordgubbar gör jag det helst åt andra. De kan få äta dem inom en kvart om de vill. Det spelar inte mig någon roll. Men ska jag äta jordgubbarna så får någon annan snoppa dem om de ska förtäras direkt. Annars satsar jag allt som oftast på att snoppa mina jordgubbar själv, och sedan göra något annat i en timme, innan jag sätter mig ner och på riktigt njuter av dem.


Idag var jag jättesugen på jordgubbar och letade efter några att köpa på Stockholms central, så att jag kunde äta dem på tåget. Det närmaste jag kunde hitta var en superliten fruktsallad med jordgubbar och melon. Inte så mycket till jordgubbar där, men det kanske var lika bra. Det hade känts ganska besvärligt att sitta på tåget och snoppa jordgubbar, sedan gå iväg och tvätta händerna och få alla blickar på sig när man inte äter av jordgubbarna på en halvtimme. Men det hade varit fullt utförbart. Fruktsalladen innehöll till min stora glädje redan snoppade jordgubbar. Lycka!


Presentation

Tidigare år

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3 4 5 6 7 8
9
10 11
12
13 14
15
16
17
18
19
20
21 22
23
24 25 26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2010 >>>

Omröstning

Ni som har egna bloggar: Vilken månad har ni mest besökare?
 Januari
 Februari
 Mars
 April
 Maj
 Juni
 Juli
 Augusti
 September
 Oktober
 November
 December

Senaste inläggen

Sök i bloggen

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards