Alla inlägg den 3 augusti 2010

Av Erica - 3 augusti 2010 15:02


Nu kan jag skriva ut från min skrivare. Åh, vad bra! Jag bad om hjälp och min snälla kollega hjälpte mig. Nu behöver jag inte ha ont i magen för att behöva hjälp nästa gång det är akut att skriva ut något. Känns skönt!

Av Erica - 3 augusti 2010 14:06


På jobbet hamnar jag tyvärr alldeles för ofta i en osmidig cirkel. Ibland beror det på andra och hur de tänker, men ibland beror det på mig själv. Den osmidiga cirkeln är nästan alltid en ond cirkel, men i vissa ovanliga fall leder den till att jag slipper göra något, så den är inte alltid ond.


Cirkeln uppstår när jag vet att någonting behöver förberedas för att i framtiden kunna utföra en arbetsuppgift, men jag inte vet exakt när eller i vilken situation jag kommer att behöva utföra uppgiften. Som just nu vet jag att jag kommer att behöva skriva ut något från min dator inom den närmaste veckan. Men jag vet inte exakt vilken dag eller exakt vad jag kommer att vilja skriva ut då. Problemet är att min dator är felinställd på något sätt så att den inte är kopplad till skrivaren som det är nu.


Veckan innan jag gick på semester fanns samma problem. Då bad jag en kollega om hjälp. Han tittade i min dator, men hittade inte felet. Istället erbjöd han sig att skriva ut det jag ville ha utskrivet från sin dator. Den osmidiga cirkeln ligger i att jag egentligen inte ville ha något utskrivet just då, utan bara ville att det skulle gå att skriva ut från min dator. Det är alltså för tidigt att be om hjälp innan det är akut, för då tar man upp kollegans tid utan att man egentligen ville få ut något konkret resultat.


Men de gånger jag väntar tills jag verkligen måste utföra arbetsuppgiften nu, så kan det vara för sent att be om hjälp istället. Då blir kollegan man ber om hjälp stressad och undrar varför man inte kunde ha bett om det här en dag tidigare så att det fanns tid att göra det ordentligt.


Den här osmidiga cirkeln uppstår bara när jag behöver hjälp med någon förberedelse. Den uppstår inte om jag kan göra det själv. Jag ser alltid till att förbereda allt jag kan i god tid i förväg om jag kan göra det själv. Däremot kan den osmidiga cirkeln uppstå bara för att jag tycker att det är jobbigt att prata med kollegor som jag knappt känner (inte jobbigt att be om hjälp, jobbigt att ta kontakt). Så då skjuter jag upp kontaktandet av kollegan som kan hjälpa mig tills det verkligen är akut och hoppas att det ska vara en sådan gång då jag slipper.


Det händer ju att uppskjutandet leder till att jag slipper, för ibland löser sig problemet av sig självt och ibland behöver jag aldrig utföra den där arbetsuppgiften som jag verkligen trodde att jag skulle behöva, och då behöver jag ju inte förbereda inför den heller. För det kan ju vara så att jag åker ifrån Göteborg innan jag behöver skriva ut något och då räcker det med att min dator är kopplad till den nya ortens skrivare. Men det är inte troligt den här gången tyvärr.


Extra osmidigt tycker jag att det är när saken har löst sig på ett väldigt tillfälligt sätt och sedan finns det egentliga problemet kvar. Enligt mig är inte problemet just nu att jag inte kan få ut ett visst papper ur datorn i handen, även om det är det skrivare är till för. Enligt mig är problemet att jag inte kan skriva ut vad jag vill, när jag vill, från min dator. Hjälper en kollega mig genom att skriva ut från sin dator har han alltså inte alls löst problemet. Men en del människor är väldigt konkreta och tycker att papperet jag har i handen är lösningen. De kan inte förstå att problemet är av en mer övergripande karaktär. Och då blir jag galen, för jag vill inte vänta tills det akuta problemet uppstår igen (vilket jag vet att det kommer att göra) och be om hjälp igen då. Jag vill vara förberedd så att jag klarar mig själv i framtiden när arbetsuppgiften ska utföras.


Men nu sitter jag här med en hel liten lista på frågor som jag skulle behöva veta svaren på för att på bästa sätt utföra mitt arbete efter den här stillsamma veckan och vet att jag inte kommer att få några svar. Det är nu jag har tid att efterforska i det här, inte senare när situationer uppstår. Men jag vet att om jag ringer de kollegor jag tror kan hjälpa mig med det här redan nu, så kommer de bara att ställa följdfrågor om hur situationen ser ut just nu, fast det inte finns någon situation just nu. Jag vill ju veta vad som gäller i alla olika situationer så att jag själv vet när situationen uppstår och dessa kollegor inte går att få tag på. Vissa av dessa kollegor skulle säga att jag skapar problem som inte finns och be mig ringa igen om/när det blir aktuellt. Andra skulle gärna hjälpa till, säga att de mailar när de hittat svaren och sedan glömma att maila eftersom det inte var något brådskande.


Så trots att jag har tid att ta tag i det här nu, och gärna vill veta rent generellt inför framtiden, så kommer jag inte att be om någon hjälp med det här nu. Jag kommer att leta på Internet och se vad jag kan hitta. Sedan kommer jag ringa kollegorna stressad som attan när situationen uppstår, och bara få svar på hur jag ska göra just då. Men skrivaren ska jag i alla fall be om hjälp med nu. Den kollegan är jättesnäll. Fast jag ska nog låtsas att det är något jag vill skriva ut just nu. Annars verkar det ändå skumt att jag frågar om hjälp med skrivaren just precis nu.

Presentation

Tidigare år

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5 6
7
8
9
10
11
12
13
14 15
16
17
18
19
20
21
22
23 24
25
26 27
28
29
30
31
<<< Augusti 2010 >>>

Omröstning

Ni som har egna bloggar: Vilken månad har ni mest besökare?
 Januari
 Februari
 Mars
 April
 Maj
 Juni
 Juli
 Augusti
 September
 Oktober
 November
 December

Senaste inläggen

Sök i bloggen

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards