Alla inlägg den 8 september 2010

Av Erica - 8 september 2010 20:39


"Dom här stackars barnen, alltså. Det blir inget mer måleri för dom."


Andreas Carlsson i Idoljuryn

när en målare från ett barnsjukhus sjunger så bra att han går till slutaudition

Av Erica - 8 september 2010 09:26


Restaurangen vi har preliminärbokat för bröllopsfesten mailade sina menyer för 2011 till mig igår. Inte en siffra (eller bokstav heller för den delen) stämmer överens med 2010 års priser. Självklart misstänkte vi att priserna kunde höjas lite, men inte såhär mycket.


Förutom att en vanlig trerätters gick från mellan 500 och 700 kr till ett fast pris på 895 kr per person, så verkar menyerna vara mer orubbliga nu också. Det står visserligen att man kan diskutera med kocken, men det verkar inte lika öppet som förut då det uttryckligen stod att man fick kombinera rätterna som man vill. Att det kostar 895 kr precis oavsett vad man väljer för mat gör ju också att det blir omöjligt för oss att spara in pengar på maten som vi hade tänkt göra eftersom maten inte har så stor betydelse för oss.


Plötsligt har det även dykt upp vinpaket istället för kostnad per flaska. Om det inte går att köpa halva vinpaket så innebär det här plötsligt att vi måste kosta på välkomstmousserande, två glas förrättsvin, två glas huvudrättsvin, ett glas efterrättsvin och avec till varje person. Vi tänkte väl egentligen bara ha välkomstmousserande och två glas vin till huvudrätten. Sedan tänkte vi att folk får köpa själva om de vill ha mer dricka till maten. Men, som sagt, om det inte går att köpa halva vinpaket så blir det till att betala 470 kr till per person.


För oss är det här inte hållbart. Vi måste kunna välja bort saker för att få ner priset. Annars har vi inte råd med det här stället alls. Och personligen skär jag hellre ner på mat och vin än på klänning, fotograf, frisör, hotellrum, DJ, lekar eller dekorationer. Så då är det ju typiskt att det bara är just mat- och vinkostnaden som jag inte kan påverka, som det ser ut nu. Vi kan inte ens påverka den genom att bjuda färre gäster, för restaurangen har en gräns för hur få man får vara, och den gränsen går precis vid så många vi tänkte vara.


Hela alltihop det här har lett till att jag är tillbaka på ruta ett och vill leta efter lokaler där mat inte ingår igen. Efter att ha sett priset på hur dyrt det kan bli på restaurang, så verkar en risig lokal där man måste fixa allting själv ännu mer lockande än den var innan. Och då ska man veta att jag ju redan från början helst av allt ville ha en tom lokal och inte en restaurang.


Någonstans i allt det här med lokaler gick bröllopet från ett medeldyrt bröllop där jag får fixa allt själv, precis som jag vill, och där vi kan spara in pengar på maten, som vi ändå inte har något emot om den inte är så himla gourmetaktig, till ett svindyrt bröllop där jag är rädd att jag inte får vara med och fixa så mycket som jag vill och där vi tvingas att ha förstaklassig mat. Det är precis så som vi inte vill ha det. Det måste ju vara helt orimligt att betala fruktansvärt mycket mer pengar för att få något som man bara är hälften så nöjd med! Även om det man är hälften så nöjd med egentligen är av högre kvalité.


Dummast av allt är att de få lokaler vi har tittat på som inte är restauranger, rymmer bara hälften av gästerna vi vill bjuda, medan restaurangen kräver att vi är minst så många. Om vi hyr en lokal och gör egen mat kan vi alltså få ner priset per person så mycket att vi skulle kunna bjuda ännu fler gäster, men då måste vi bjuda färre gäster för att säkerhetsföreskrifterna kräver det. Om vi däremot har bröllopet på restaurangen så skulle vi kanske ha råd om vi bestämmer oss för att bara bjuda våra närmaste, men då får vi inte vara där för då är vi för få. Jag hatar det här! Trolla fram en bygdegård mitt i Göteborg!

Presentation

Tidigare år

Kalender

Ti On To Fr
    1 2
3
4
5
6
7 8
9
10
11
12
13
14 15 16 17 18 19
20
21 22 23
24
25
26
27
28
29
30
<<< September 2010 >>>

Omröstning

Ni som har egna bloggar: Vilken månad har ni mest besökare?
 Januari
 Februari
 Mars
 April
 Maj
 Juni
 Juli
 Augusti
 September
 Oktober
 November
 December

Senaste inläggen

Sök i bloggen

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards