Direktlänk till inlägg 7 december 2010

Glad att vara hemma

Av Erica - 7 december 2010 23:44


Nu har jag äntligen en vecka då jag får jobba i Göteborg. Det mesta jag har att göra är distansarbete på datorn, så jag har jobbat hemifrån hittills. Men imorgon ska jag nog in till mitt kontor här i Göteborg. Hur mycket jag än har längtat efter att få jobba i Göteborg, så är det ändå en del saker som stör mig. Det jag hatar mest med att vara hemma är:


Att ständigt behöva flytta på saker för att komma åt att använda saker. En hög med papper flyttar jag fram och tillbaka hela dagen beroende på vilken laptop jag ska använda för stunden eller vilket bord som måste vara fritt för att kunna ätas vid. Jag kommer helt enkelt hem med för mycket saker som inte har sin egen plats här hemma, när jag kommer hem med resväskan full, och det finns inga lediga ytor att ställa ifrån sig dessa saker på. Mycket av det är jobbsaker, bland annat mappar, papper och prylar. Detta har ju självklart ingen egen plats här hemma. Dessa saker ska ju egentligen vara på det kontor jag för tillfället jobbar ifrån. Men nu när jag jobbar hemifrån så behöver jag ju dessa saker här, så jag kan inte låta dem ligga kvar i väskan.


Att se Totte ha så mycket fritid, när jag själv är så upptagen att jag knappt hinner med att gå på toa. Jag blir så avundsjuk på all tid han har, då han skulle kunna planera inför bröllopet, byta propp i proppskåpet, köpa vin, måla naglarna, öppna adventskalendern, plocka undan saker som ligger framme, läsa av sina mail, gå på gym, baka julgodis eller bara se till att fixa ordentlig och nyttig middag. Sådan som jag skulle vilja göra, men inte hinner.


Att se Totte spela bort en hel dag på dataspel, när det finns så mycket annat han skulle kunna göra. Jag blir så frustrerad när han väljer att inte göra något av det, utan bara sitter och spelar hela dagen, och lämnar mycket av sakerna att göra till mig, trots att jag inte har tid. Att han inte går på gym eller målar sina naglar är ju hans förlust, men att han inte planerar bröllop, bakar julgodis eller lagar nyttig middag innebär ju att jag måste göra det om det ska bli gjort alls. Till Tottes försvar så vill jag ju faktiskt baka julgodiset själv och han försökte faktiskt byta proppen, men det slutade med att jag gjorde det ändå när han frågade mig en ny fråga för varje steg.


Att inte kunna gå upp ur sängen på morgonen när jag är astrött, utan att behöva häva mig upp över en annan person, om inte han går upp först. Det löste sig i och för sig väldigt smidigt i morse genom att jag låg och snoozade i en timme tills han hade flyttat på sig. Jag har väldigt mycket komp injobbad, så en timmes sovmorgon kan jag ta utan problem. Synd bara att inte kunna välja riktigt själv. Hade han inte legat i vägen så skulle jag ha gått upp tidigare. Men jag är så fruktansvärt morgontrött så jag skulle inte ha pallat att häva mig över honom.


Att saker inte finns där jag lämnar dem. Hur mycket jag än plockar undan är det ändå saker framme överallt. Hur noggrant jag än diskar dyker det ändå upp halvskitiga tallrikar i diskstället. När jag behöver en sax är det inte alls säkert att den ligger på sin plats. Om jag har köpt hem tuggummin så är det inte alls säkert att det finns några tuggummin kvar när jag vill ha ett.


Att inte kunna äta godis utan att behöva förklara mig. Det är ju egentligen en bra sak, men det är lite jobbigt ändå. Ibland har jag ju faktiskt sparat ihop viktväktarpoäng för att kunna äta en godis. Men det vet ju inte Totte, så då måste jag förklara det för att inte få anklagande blickar på mig. Och även om jag kan förklara det och har rent mjöl i påsen, så försvinner tjusningen lite grann när man blir anklagad. Dessutom skiter det ju sig vissa dagar. Då är det bara jobbigt att inte kunna få äta godis och ta nya tag nästa dag. Av någon anledning får man nästan aldrig onda blickar på sig när man äter en alldeles för stor portion mat med onyttig sås till. Men om jag väljer att äta begränsad mängd mat och sedan äta för mycket godis så får jag onda blickar. Men jag vet att det lättare skulle få tillbaka mig på rätt spår om jag åt godiset, för om jag får mitt godis så har jag det ur vägen och kan ta nya tag nästa dag. Om jag äter för mycket mat istället så blir den dagen lika dålig som om jag hade ätit godis, men jag har fortfarande godis på hjärnan så nästa dag kommer förmodligen också att skita sig.


Trots dessa jobbiga saker med att vara hemma igen så är jag väldigt glad att jag är här. Jag har redan fått gjort en hel del saker som har släpat efter, som att tvätta och gå igenom post. Dessutom är det ju helt underbart att få vara med Totte och att få sova med Totte. Det är bara lite svårt att behöva vänja sig vid att dela hem med någon (slarvig och stökig) igen.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Erica - 7 juni 2023 15:34

När barnen har flyttat hemifrån kommer jag att ha mycket mer tid till att skruva åt trappgrinden, tvätta kläder åt sex personer, fylla i papper till förskolan, städa undan leksaker och lyssna på oändliga berättelser som mina skatter vill dela med s...

Av Erica - 3 januari 2022 12:00


  Valdemar fixar bebisens första jul genom att ...     ... överlämna den första julklapp bebisen någonsin fått och önska God Jul!   ...

Av Erica - 24 december 2021 12:00


  Valdemar fixar bebisens första jul genom att ...     ... knacka på magen och fråga om bebisen inte vill komma ut nu när allt är fixat.   ...

Av Erica - 23 december 2021 12:00


  Valdemar fixar bebisens första jul genom att ...     ... plocka bort alla vassa barr från granen.   ...

Av Erica - 22 december 2021 12:00


  Valdemar fixar bebisens första jul genom att ...     ... julpynta med gosedjur i fönstret.   ...

Presentation

Tidigare år

Kalender

Ti On To Fr
    1 2
3
4
5
6 7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2010 >>>

Omröstning

Ni som har egna bloggar: Vilken månad har ni mest besökare?
 Januari
 Februari
 Mars
 April
 Maj
 Juni
 Juli
 Augusti
 September
 Oktober
 November
 December

Senaste inläggen

Sök i bloggen

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards