Alla inlägg den 7 april 2011

Av Erica - 7 april 2011 14:56


På senaste tiden har jag verkligen börjat förstå att lagom är bäst. Jag har tagit på mig alldeles för mycket att göra och det är inte behagligt. Jag kan inte säga att det inte är kul, för nästan allt jag gör är kul, men det är inte behagligt att ha så här mycket att göra. Framförallt är det inte behagligt att inte ha tid att göra allt riktigt ordentligt bra.


När jag är i Uppsala har jag flera olika kompisar som jag vill ha tid att träffa. Det här leder till att jag bara hinner träffa var och en med väldigt stora mellanrum. Jag hinner ju inte träffa alla varje gång jag är i Uppsala. Men när jag träffar dem så sällan blir det inte lika kul att träffas, för att man måste ägna så mycket tid till att ”lära känna” varandra igen, att man inte kan börja ha kul direkt.


Om jag hade färre kompisar skulle jag ha tid att träffa de jag har oftare och alltså göra det mer ordentligt. Det skulle nog vara behagligare. Men nu är det ju så att jag tycker om alla mina kompisar, så jag kan ju inte sluta höra av mig. Jag menar bara att det rent teoretiskt kanske skulle ha varit bättre för mig om jag från början inte hade blivit kompis med så många. Eller i alla fall att jag hade umgåtts med dem lite mer i grupper, så att jag hade kunnat träffa hela gänget samtidigt varje gång jag var i Uppsala.


Men samtidigt är jag väldigt glad att jag har kompisar, för det skulle vara väldigt tråkigt om jag inte hade någon jag ville träffa. Det är alltså inte bara för många som är problemet; det skulle vara lika illa med för få.


Ännu tydligare är det med allt annat jag har tagit på mig, som att planera bröllopet, plugga grekiska, vara revisor i föreningen och flytta. Om jag inte hade pluggat grekiska den här terminen hade jag både hunnit planera bröllopet bättre, och sluppit känna att jag inte gör grekiskaläxorna så bra som jag borde. Och hade jag pluggat grekiska nästa termin, när jag inte planerar mitt bröllop längre, så hade jag haft tid att verkligen grotta ner mig i pluggandet istället. Livet hade nog varit både enklare och behagligare.


Jag vill absolut inte ge upp någonting av det jag gör nu, men jag borde nog tänka på det här i framtiden och bara ta på mig hälften så många saker som jag skulle klara av. På det viset får jag göra de saker jag tar på mig dubbelt så bra istället. Det här borde vara perfekt för mig, för när jag verkligen sätter mig in i något brukar jag vilja hålla på med det hur länge som helst, helst utan att pausa för att äta och sova. Om jag inte hade andra saker att göra också så skulle jag ha tid att göra så.


Viktigast är nog ändå att jag inte ger upp fritidsintressen helt. Om jag inte antingen planerade mitt bröllop eller pluggade grekiska skulle jag nog tycka att dagarna blev för tråkiga. Jag behöver alltid någonting att jobba på och sträva efter. Så jag måste fortsätta se till att jag hela tiden har något att göra, men det får inte vara för mycket samtidigt. Det är väldigt svårt det här med att lagom är bäst.


Problemet är att jag inte vill vänta med att göra saker. Jag är rädd att om jag inte gör vissa saker direkt så kanske jag inte kommer att göra dem alls, så jag vill göra allt på en gång. Dessutom har jag svårt att föreställa mig i förväg hur lång tid vissa saker kommer att ta upp. Därför tror jag att jag har lagom mycket saker att göra, fast jag egentligen har för mycket.


Vi får se hur det går i höst, men jag borde nog försöka låta mig själv göra lagom mycket saker. Jag gör hellre lagom många saker riktigt bra, än att göra för många saker halvbra. Jag måste lära mig att jag inte väljer bort något jag kunde ha gjort bra när jag väljer bort något, utan jag väljer att göra allt annat jag gör ännu bättre!



Presentation

Tidigare år

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7 8 9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27 28
29
30
<<< April 2011 >>>

Omröstning

Ni som har egna bloggar: Vilken månad har ni mest besökare?
 Januari
 Februari
 Mars
 April
 Maj
 Juni
 Juli
 Augusti
 September
 Oktober
 November
 December

Senaste inläggen

Sök i bloggen

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards