Direktlänk till inlägg 23 december 2011

20 saker om mitt barn vilka jag är mer nyfiken på än vilket kön det är

Av Erica - 23 december 2011 00:22


Kön verkar vara det enda intressanta som gäller en bebis som ligger i magen, eller precis har kommit ut. Jag förstår verkligen inte varför! Okej, kön är en av de få saker man faktiskt kan ta reda på så tidigt, men det säger ju egentligen ingenting.


Bara för att det skulle råka vara en flicka så betyder inte det att den gillar rosa, är söt och kommer att vilja rida på hästar. Och bara för att det skulle råka vara en pojke så betyder inte det att den gillar blått, är tuff och vill spela fotboll.


I början spelar det absolut helt säkert ingen roll alls vilket kön bebisen har. Den kommer inte att göra något annat än att sova, äta, spy, bajsa, gråta och stänga handen runt vilket främmande föremål man än sträcker fram, oavsett om det är en flicka eller pojke.


Senare i livet har det inte heller någon betydelse vilket kön barnet är, även om alla barn utvecklas till att tycka om olika saker. Då är det mer intressant att få reda på vilka intressen just det här barnet har, oavsett om det stämmer överens med stereotypen eller inte.


Här är min lista på saker om mitt barn vilka jag är mer nyfiken på än vilket kön det är:


1. Om det har någon farlig sjukdom

2. Om det har någon missbildning

3. Om det vill amma eller inte

4. Om det skriker mycket

5. Om det bajsar mycket

6. Om det sover hela natten eller inte

7. Om det gillar sin mamma eller sin pappa mest

8. Vilken färg på ögonen det har

9. Vilken färg på håret det har

10. Om det suger på tummen eller vill ha napp

11. Vilken favoritfärg det har

12. Vilka maträtter det gillar

13. Om det är blygt

14. Om det gillar att vara ute eller inne

15. Om det gillar att pyssla

16. Om det gillar att spela dataspel

17. Om det är intresserad av mode

18. Hur bra det klarar sig i skolan

19. Om det kommer att hitta någon trevlig att gifta sig med

20. Om det kommer att ge oss barnbarn


Listan kan egentligen göras hur lång som helst. Kön är en av de sista sakerna jag är intresserad av. Jag vill veta vad mitt barn är för person och individ. Vilka intressen och vilket temperament barnet har kommer att påverka mig och mitt liv mycket mer än vilket kön det har.


Sist men inte minst, snälla sluta göra barnkläder i endast tre varianter! Det finns tråkigt ofärgade kläder i vitt, svart eller grått, för dem som inte vet vilket kön de köper till. Sedan finns det rosa kläder med prinsessor på och blåa kläder med bilar på. Varför kan jag inte få köpa ett gul, grön, rosa, vit och blårandigt plagg till mitt barn? Bara för att jag inte vet vilket kön det är, så betyder det inte att jag inte vill ha färgglada kläder. Och varför kan jag inte få köpa en blå klänning till min dotter, om jag får en? Eller en rosa tröja med bilar på till min son, om jag får en?

 
 
Ingen bild

Erica

3 september 2015 13:11

Vad många bra saker jag undrade över när jag var gravid. Mycket har jag fått svar på nu och det känns bara 100 % bra. Här kommer facit 3,5 år senare:

1. Om det har någon farlig sjukdom: NEJ
2. Om det har någon missbildning: JA, klumpfot
3. Om det vill amma eller inte: INTE (så mycket)
4. Om det skriker mycket: NEJ
5. Om det bajsar mycket: JA
6. Om det sover hela natten: JA
7. Om det gillar sin mamma eller sin pappa mest: MAMMA :-)
8. Vilken färg på ögonen det har: BLÅ
9. Vilken färg på håret det har: BLOND
10. Om det suger på tummen eller vill ha napp: NAPP
11. Vilken favoritfärg det har: ROSA
12. Vilka maträtter det gillar: GRÖT
13. Om det är blygt: NEJ
14. Om det gillar att vara ute eller inne: BÅDA
15. Om det gillar att pyssla: JA
16. Om det gillar att spela dataspel: JA
17. Om det är intresserad av mode: JA
18. Hur bra det klarar sig i skolan: BRA troligtvis (kan redan räkna plus)
19. Om det kommer att hitta någon trevlig att gifta sig med: ??? (Siktet är inställt på Saga på dagis just nu)
20. Om det kommer att ge oss barnbarn: ???

Och inte för att det spelar någon roll alls: Han är en kille.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Erica - 7 juni 2023 15:34

När barnen har flyttat hemifrån kommer jag att ha mycket mer tid till att skruva åt trappgrinden, tvätta kläder åt sex personer, fylla i papper till förskolan, städa undan leksaker och lyssna på oändliga berättelser som mina skatter vill dela med s...

Av Erica - 3 januari 2022 12:00


  Valdemar fixar bebisens första jul genom att ...     ... överlämna den första julklapp bebisen någonsin fått och önska God Jul!   ...

Av Erica - 24 december 2021 12:00


  Valdemar fixar bebisens första jul genom att ...     ... knacka på magen och fråga om bebisen inte vill komma ut nu när allt är fixat.   ...

Av Erica - 23 december 2021 12:00


  Valdemar fixar bebisens första jul genom att ...     ... plocka bort alla vassa barr från granen.   ...

Av Erica - 22 december 2021 12:00


  Valdemar fixar bebisens första jul genom att ...     ... julpynta med gosedjur i fönstret.   ...

Presentation

Tidigare år

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2011 >>>

Omröstning

Ni som har egna bloggar: Vilken månad har ni mest besökare?
 Januari
 Februari
 Mars
 April
 Maj
 Juni
 Juli
 Augusti
 September
 Oktober
 November
 December

Senaste inläggen

Sök i bloggen

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards