Alla inlägg den 19 mars 2012

Av Erica - 19 mars 2012 16:49


Sedan några veckor tillbaka har det känts riktigt jobbigt att jobba. Det här är ovanligt, för jag tycker verkligen att mitt jobb är kul. Först trodde jag att det berodde på mig själv, att jag har blivit omotiverad för att jag är gravid eller något. Men nu har jag insett vad problemet egentligen är. Jag blir motarbetad av mina kollegor.


En person bad mig läsa igenom ett avtal för några veckor sedan. Han sa att jag kunde läsa det till nästa dag, så skulle han komma tillbaka då. Det här var när jag var på plats i Falun. Jag läste noga avtalet och hade en hel del både juridiska och språkmässiga synpunkter som jag markerade. Nästa dag hörde han inte av sig till mig alls, utan ringde en annan kollega och bad om att få en pytteliten sak ändrad och sedan avtalet mailat till sig, för nu skulle det skrivas på. Inte konstigt om jag känner mig omotiverad att utföra mina arbetsuppgifter när jag inte ens får presentera resultatet!


På ett möte för ett tag sedan fick jag veta att det enda som saknas till hemsidan är den del Erica ska göra. Innan det mötet hade personen som sa så inte ens berättat för mig vad det är jag ska göra till hemsidan eller gett mig ett inlogg för att kunna gå in och göra det. Det kom som en total överraskning för mig att det var mig man väntade på. Då är det inte heller så lätt att jobba.


Samma hemsida fick jag höra i början av förra veckan att jag ”borde hinna klart med innan veckan är slut”. Så jag jobbade med texten i word och var beredd att jobba över i fredags för att hinna klart, eftersom jag hade haft annat i veckan som tagit tid och inte var klar. Men i fredags efter lunch, när jag loggade in på hemsidan för att börja klistra in text, var det redan text där. Varför be mig göra något om ni nu ändå tänker göra det själva? Och varför ge mig resten av veckan på mig och sedan ta över själva innan veckan är slut? Jag blev less och tog helg. Men idag visade det sig att det bara var testtexter som inte alls stämde som de hade klistrat in. Varför göra detta utan att informera mig? Jag vet ju inte vad jag vågar ta bort! Och är det inte riskabelt att vara inloggad på de sidor jag ska jobba med? Då kan väl det jag gör försvinna om vi råkar vara inloggade samtidigt?


Det absolut mest jobbiga med hela min jobbsituation nu tycker jag är att det inte finns några uttalade deadlines. Jag jobbar bäst när jag vet hur mycket tid jag har på mig, så att jag kan planera den tiden väl. Nu säger folk att saker ska göras ”så fort som möjligt”, trots att jag vet att de inte behöver ha dem förrän om tre veckor. Är det inte bättre om jag gör dem så ordentligt man hinner på tre veckor då, istället för att slafsa ihop det på sämsta möjliga acceptabla sätt på en eftermiddag? Hur lång tid man har på sig påverkar ju hur ordentligt resultat man siktar på.


Vissa av mina kollegor jobbar enligt principen ”köra igång direkt och sedan förbättra tills någon säger att tiden är ute”. Det är bra om det fungerar för dem, men det funkar inte alls för mig. Hur jag går till väga den första timmen jag arbetar med någonting är direkt beroende av hur lång tid jag vet att jag har på mig totalt. Jag vägrar att göra jobbet flera gånger om. Ifall jag skulle sätta igång direkt som om jag bara hade en timme på mig först, så skulle jag göra hela jobbet halvtaskigt första timmen. Sedan skulle jag ju vara tvungen att börja om från början igen när det visade sig att jag har en timme till på mig. Den här gången kanske jag ändrar så mycket att det första utkastet känns helt onödigt, och ändå kanske jag inte hinner få det tillräckligt bra. Om jag istället ställer in mig på att jag har två timmar på mig redan från början, så skulle jag inte ha något färdigt utkast alls efter en timme, men jag skulle ha ett riktigt bra utkast efter två timmar, för jag skulle ha sparat tid på att tänka rätt från början.


Ännu värre är det när jag tror att jag har lång tid på mig, men inte vet hur lång. Då kommer jag aldrig igång. Jag vet ju inte hur jag ska lägga upp den första timmen om jag inte vet hur lång tid jag har på mig totalt. Men så länge jag tror att det inte är kris så skjuter jag på det och hoppas kunna lägga upp en bättre plan vid ett senare tillfälle. Den bättre planen är jag dock inkapabel till att skapa förrän jag vet hur lite tid jag har kvar, och det vet jag i regel inte förrän någon frågar mig om det är klart. Då räknar jag att jag har ett dygn på mig. Det här är en väldigt dålig taktik som dels beror på hur jag fungerar, men mest beror på att jag blir motarbetad av mina kollegor. Jag har flera gånger förklarat att jag vill veta exakt vad som förväntas att jag ska göra och att jag vill veta vilken dag jag ska vara klar. Jag har förklarat att jag har svårt att planera om jag inte vet när det måste vara klart, och ändå får jag inga deadlines. Jag har förklarat att det är extra viktigt när jag jobbar hemifrån, eftersom jag då inte kan höra i fikarummet hur det ligger till för de andra. Men de förstår fortfarande inte.


Jag är glad att min chef fortfarande tycker att jag gör ett bra jobb i alla fall. Och det gör jag ju också, de gånger jag får veta att det är något jag ska göra, de gånger jag får presentera vad jag har gjort, och de gånger jag blir klar en godtycklig tid som folk tycker är acceptabel. Egentligen blir nog allt jag gör bra, framförallt resultaten. Men jag själv känner att det är mycket jobbigare att jobba just nu. Så för min egen skull hoppas jag att mina kollegor slutar motarbeta mig snart. Jag vill tycka att det är kul att jobba igen!

Presentation

Tidigare år

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12 13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2012 >>>

Omröstning

Ni som har egna bloggar: Vilken månad har ni mest besökare?
 Januari
 Februari
 Mars
 April
 Maj
 Juni
 Juli
 Augusti
 September
 Oktober
 November
 December

Senaste inläggen

Sök i bloggen

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards