Alla inlägg den 28 augusti 2012

Av Erica - 28 augusti 2012 16:14


Det tar aldrig slut med problem som uppstår för att jag försöker ha en normal karriär samtidigt som jag är nybliven förälder. Problemen är aldrig av praktisk karaktär. Det är hur lätt som helst för mig och Totte att turas om att jobba och ta hand om Neo. Problemen är istället alla regler som jobben och Försäkringskassan har. Inte sällan leder både jobbens och Försäkringskassans regeler till att det är förbjudet att jobba. Att det ska vara så svårt att göra saker smidigt när båda föräldrarna vill ta hand om sitt barn i korta perioder. Det känns inte som att man stöter på samma sorts problem när ena föräldern är hemma flera månader i sträck.


Nu planerar jag för en resa till Uppsala för ett möte på jobbet där. Dagen innan mötet är jag föräldraledig, men måste ta tåget upp för att hinna i tid. Paniken steg när jag insåg att jobbet vill ge mig restidsersättning för den resan. Vad ska Försäkringskassan säga om det? Jag har mailat Försäkringskassan:


Hej!

Jag undrar om man kan ta ut full föräldrapenning en dag som man får restidsersättning från sitt jobb?

Jag tänker på resor som man gör för att man har jobbat dagen innan och reser hem eller resor man gör för att man ska jobba dagen efter och måste vara på plats kvällen innan.

Har det någon betydelse om man har med sig barnet på resan eller inte?

Självklart kan man inte ta ut föräldrapenning om man inte är med sitt barn på hela dagen. Nu tänker jag på när man har avstått från att arbeta sin vanliga arbetstid, t.ex kl 8-17 och varit hemma med barnet, och sedan reser ensam till annan ort efter kl 17, när den andra föräldern har kommit hem från jobbet.

Om man har med sig barnet på resan, spelar det då någon roll vilken tid på dygnet man reser?

Nu tänker jag på de fall då man får restidsersättning, men ingen lön, på normal arbetstid, dag då man är föräldraledig och reser med sitt barn till annan ort för att kunna jobba där nästa dag.

Tacksam för svar!

Erica

 

Jag undrar om de tycker att det här är normala frågor, eller om de aldrig förut har stött på någon som vill ta med sitt barn på affärsresa och dessutom vara föräldraledig samtidigt. Jag väntar med spänning på svar!

 

Presentation

Tidigare år

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17 18 19
20
21
22 23
24
25
26
27
28 29 30 31
<<< Augusti 2012 >>>

Omröstning

Ni som har egna bloggar: Vilken månad har ni mest besökare?
 Januari
 Februari
 Mars
 April
 Maj
 Juni
 Juli
 Augusti
 September
 Oktober
 November
 December

Senaste inläggen

Sök i bloggen

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards