Alla inlägg den 13 september 2012

Av Erica - 13 september 2012 22:55


Totte och jag kommer ständigt tillbaka till diskussionen om huruvida det är bättre att peppa varandra eller att inte tjata på varandra. Det jag kallar peppa kallar han tjata. Han är irriterad på att jag tjatar på honom varje dag. Jag är ledsen för att han inte peppar mig varje dag.


Nu senast kände jag mig extra ledsen för att jag inte har blivit mer peppad att packa upp min resväska från Tjejmilenresan för snart två veckor sedan. Det är inte Tottes fel överhuvudtaget att jag inte har packat upp den förrän nu. Jag kunde när som helst bestämma mig för att göra det själv. Men jag tycker bara att det skulle ha varit trevligare att bli peppad. Man har ju valt att leva ihop i en familj för att man vill få stöd att orka med allt jobbigt!


Det hade nog krävts rätt mycket pepp för att få mig att ta tag i den där väskan tidigare än idag på grund av att jag bokstavligen har jobbat dygnet runt den senaste veckan. Men jag hade uppskattat det väldigt mycket om Totte hade peppat mig, kanske till och med så mycket att han stod bredvid mig och vägrade gå tills jag var klar.


Nu ikväll när jag packade upp hittade jag de här löparskorna invirade i en plastpåse. Det blev ju ingen Tjejmil för att tåget till Stockholm råkade ut för signalfel, men min syster och jag sprang 1,3 mil hemifrån henne och hem till mina föräldrar i regnet istället. Det regnet lucktade inte jättegott nu ikväll efter att ha bott i mina skor i två veckor!




Av Erica - 13 september 2012 22:42


Dead line på jobbet är förbi. Det jag har jobbat för sedan mars har fått sitt resultat. Klockan 24.00 igår skulle allt lämnas in, och lämnade in gjorde vi. Men vi hann inte lämna in allt och hälften av det vi lämnade in gick inte fram. Världens antiklimax i natt ledde till dålig sömn och sen morgon.


Varken jag eller min chef tyckte att misslyckandet var mitt fel, trots att jag var projektledare. Det var snarare han som ständigt missbedömt tiden trots att jag uppmärksammat honom på allt som behövde göras. Jag kände ändå ett visst ansvar och framförallt en vilja att planera för ett bättre jobb nästa år. Vems fel det än var kändes det också väldigt tråkigt att ha jobbat hårt länge och inte få lämna in för att det saknas två timmar på slutet.


Vi droppade in på jobbet en efter en under förmiddagen, nedstämda men redo att ta nya tag. Då plötsligt fick vi det oväntade beskedet att det var okej att ta tre timmar till för att göra klart, på grund av allt tekniktrassel i natt. Adrenalinet flödade och hoppet kom tillbaka.


Den här gången gjorde jag inte misstaget att lita på vad min chef säger eller låta honom bestämma vad jag ska göra. Jag tog kommandot direkt. Efter ett kort möte om vad som behövde göras gav jag order till höger och vänster. När min chef började sväva iväg, som den visionär och tidsoptimist han är, sa jag direkt åt honom "Nej, du ska göra det här först!". Sedan såg jag till att alla hade uppgifter att göra för att använda deras fulla potential, ända tills allt var klart. Det kändes bra att få ihop allt till slut och det kändes inte alls konstigt att ta över och bestämma!


Med en halvtimme till godo var allt inlämnat, så vi hann till och med göra en extra sak. Det var oändligt mer tillfredsställande att gå hem från jobbet idag än igår natt. Allt slit fick till slut utdelning. Men vi måste ändå lära oss av våra misstag. Att lyckas på ren tur är trots allt inte ens hälften så tillfredsställande som att ha kontroll och lyckas för att man gör ett bra jobb.


Nu går livet vidare och nya arbetsuppgifter står och knackar på dörren så hårt att den nästan är sönderknackad. Det kommer inte bli lätt att vara föräldraledig två dagar i veckan nu!


Presentation

Tidigare år

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6 7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28 29
30
<<< September 2012 >>>

Omröstning

Ni som har egna bloggar: Vilken månad har ni mest besökare?
 Januari
 Februari
 Mars
 April
 Maj
 Juni
 Juli
 Augusti
 September
 Oktober
 November
 December

Senaste inläggen

Sök i bloggen

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards