Alla inlägg den 2 januari 2013

Av Erica - 2 januari 2013 03:27


Nu plötsligt känner jag en enorm kraft och vilja att göra 2013 till det år då allting ordnar upp sig. Tyvärr vet jag redan nu att kraft som kommer inifrån kan försvinna igen lika fort, men jag hoppas att det håller i sig så länge som möjligt.


Först och främst vill jag att det här ska bli det år jag hittar ett träningsschema jag kan följa. Inte bara att jag går på gym någon enstaka gång här eller en intensiv månad där, utan att jag arbetar upp en träningsrutin som jag verkligen kan följa hela året ut, oavsett om jag jobbar eller är föräldraledig och oavsett om det är sommar eller vinter. Självklart måste träningsinnehållet få variera, för jag vill verkligen springa utomhus när det är sommar men inte vinter, men strukturen för träning vill jag ha med mig året om.


Det andra jag vill få ordning på är maten. Totte och jag har haft ICA:s matkasse varannan vecka, men vi tycker inte riktigt att det fungerar. Jag önskar verkligen att vi får ordning på maten nu, speciellt med tanke på att Neo har börjat äta riktig mat också och bör äta med oss vid det nyinköpta köksbordet! Kanske är det bättre om vi skriver egen matsedel varje vecka!


Nästa sak jag vill få ordning på är hemmet. Allt som vi bara packade upp och slängde ner i närmaste låda när vi flyttade in för ett och ett halvt år sedan vill jag gå igenom och lägga på mer uttänkta platser. Det är otroligt störande att veta att man har en sak man behöver använda, men inte veta var den finns. Dessutom hoppas jag på att det här ska vara det år då Totte och jag hittar någon slags rutin för hur man sköter hemmet fortgående, så att det inte faller ihop i katastrof igen så fort någon fyller år eller så.


Viktigt är också att jobbet fungerar. I år ska jag säga ifrån på jobbet så fort det blir för mycket, så att jag inte behöver förstöra min fritid med att ta hem jobb. Trots att det går emot allt jag står för så ska jag i svåra stunder på jobbet göra mitt jobb sämre för att kunna göra det fortare. Jag vet att min chef tycker att det fortfarande ligger på en bra nivå om jag inte tar det där extra steget jag alltid tar för att göra det extra bra. I år ska jag prioritera mer på jobbet och se till att hinna med allt på 40 timmar per vecka!


När det gäller Neo vill jag snarast möjligt börja med den nya nattningsrutinen vi fick på BVC. Sedan vill jag att han ska få tydligare rutiner runt matning och sova middag. Det kan bli svårt för mig att göra något åt det nu i början av året eftersom Totte är föräldraledig på heltid, men jag tänker göra ett ordentligt försök att komma överens med Totte om sådana här saker så att Neo får struktur på sitt liv!


Sist, men så långt ifrån minst man kan komma, vill jag att 2013 ska bli det år då Totte och jag lär oss att leva tillsammans med hänsyn och respekt för varandra. Inte bara när vi känner för det och inte tycker att den andra har gjort något dumt, utan hela tiden så att våra diskussioner kan vara konstruktiva och inte barnsliga bråk. Jag vill fortfarande ha det som vi har det de stunder på dagen eller veckan då det är som bäst, men vi måste seriöst få upp vår lägstanivå till en plats där livet fortfarande fungerar!


Gemensamt för alla mina förhoppningar är att de bygger på rutiner. Det jag plötsligt fick kraft att ordna upp är inte ETT besök på gymmet eller att inte bråka med Totte JUST NU. Det skulle inte vara värt någonting när detta ögonblick är över. Nej, istället vill jag kämpa för att få till rutiner som gör att mitt liv fortsätter fungera bra, vecka ut och vecka in, utan att jag ska behöva uppfinna hjulet varje vecka. Men varje rutin måste börja med en första gång, så jag ska inte glömma bort att komma i väg på gymmet EN gång till att börja med. Det, ihop med en plan, skulle innebära att jag har börjat med min rutin. Endast en planering på papper är värt lika lite som endast en gång på gym. Hoppas att min kraft stannar tills min plan är klar och jag har börjat genomföra den!


Av Erica - 2 januari 2013 02:42


Det här var nog det bästa nyårsfirande jag har varit med om på länge. Inte en massa supande, lagom mycket god mat och (sist men inte minst) en massa roliga lekar som jag och "svägerskan" planerat! Neo hade det bra hemma hos sin farmor och farfar också, så man behövde inte tycka synd om honom.




Presentation

Tidigare år

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2013 >>>

Omröstning

Ni som har egna bloggar: Vilken månad har ni mest besökare?
 Januari
 Februari
 Mars
 April
 Maj
 Juni
 Juli
 Augusti
 September
 Oktober
 November
 December

Senaste inläggen

Sök i bloggen

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards