Alla inlägg den 4 juni 2013

Av Erica - 4 juni 2013 10:14


För att få någon slags pli på mig själv i examensfesttider har jag installerat en app som räknar kalorier. Jag valde appen ShapeUp för att den var gratis. Tyvärr är inte de bra funktionerna gratis, så nu funderar jag på om jag ska betala de 300 kronorna det kostar för ett år eller om jag ska använda mig av något annat sätt som kostar, till exempel Viktklubb eller ViktVäktarna.

Det är hyfsat enkelt att lägga in vad man har ätit i ShapUp-appen. Ibland förstår jag inte varför de kategoriserar som de gör, men jag har börjat lära mig hitta. Det bästa är att de har en streckkodsläsare så att man inte ens behöver leta upp maten bland kategorierna. Det sämsta är att den inte fungerar som den ska.

Hittills är jag missnöjd över ett antal saker. Mjölk hittar man inte under "Drycker" utan under "Mejeri", vilket också är logiskt, men ändå. När man scannar in streckkoden på mjölkförpackningen läggs den in som proteindryck och registreras som tiodubbelt fler kalorier än om man letar sig fram till mjölk 2%, trots att min mjölk är 1,5%, vilket var anledningen till att jag ville scanna istället. Jag ville få det mer exakt. Sedan är jag missnöjd för att jag hittills inte har lyckats hitta olivolja (som Totte hällde på den grekiska salladen vi åt häromdagen) och att allt kött står på engelska vilket gör det väldigt svårt att veta vad man ska välja när man har ätit en vanlig entrecôte. Dessutom tycker jag att det är svårt att ange saker i gram när jag inte har vägt det. Jag vill ange i dl, men det är bara möjligt ibland.

Det enda som är bra med den här appen är väl egentligen att jag skriver upp allt jag äter, så att jag tänker efter innan jag äter för mycket för jag vill ju inte skriva upp att jag har ätit hur mycket som helst en dag. Egentligen känns det som att jag lika gärna kunde gå in i "anteckningar" varje dag och skriva vad jag har ätit. Jag vågar ju ändå inte lita på själva kaloriräknaren. Vi får se var det här landar! Det har i alla fall fått mig att ta med frukt till jobbet idag!

Presentation

Tidigare år

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7
8
9
10 11 12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24 25 26
27
28
29
30
<<< Juni 2013 >>>

Omröstning

Ni som har egna bloggar: Vilken månad har ni mest besökare?
 Januari
 Februari
 Mars
 April
 Maj
 Juni
 Juli
 Augusti
 September
 Oktober
 November
 December

Senaste inläggen

Sök i bloggen

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards