Alla inlägg den 8 februari 2014

Av Erica - 8 februari 2014 13:03


Jag hatar kläder som måste tvättas i 30 grader och ska centrifugeras försiktigt eller vanliga linnen som måste tvättas för hand. Det är inte förenligt med min vardag att hålla på och tvätta vissa plagg för sig. Det är inte ens förenligt med min vardag att läsa alla tvättråd och sortera ut vilka plagg som skulle behöva tvättas för sig.

Ändå fortsätter jag köpa de förbannade plaggen med udda tvättråd. Det är så svårt att hitta snygga, färgglada kläder som passar att jag inte kan låta bli att köpa ett plagg bara för att det ska tvättas försiktigt. Så då står jag där igen och har ett helvete när jag ska tvätta.

Oftast slutar det på ett av två sätt. Antingen sorterar jag ut plagget, lägger det i en speciell hög i tvättstugan och tvättar det inte på ett halvår. På det viset känns det värdelöst att äga plagget för jag kan ju nästan aldrig använda det. Eller så tvättar jag plagget i 40 grader tillsammans med de andra kläderna så att det i alla fall ska bli tvättat inom rimlig tid. Då blir det ofta oformligt och förvridet. På det viset känns det ännu mer värdelöst att äga plagget för det är ju inte snyggt och bekvämt längre.

Idag upptäckte jag att min fina, dyra, bekväma, nya blåa kofta sitter som en oformlig trasa på kroppen efter sin första tvätt. Tvättrådet säger 30 med sträck under och jag kan inte tänka mig annat än att den är tvättad i 40 grader med alla andra kläder. Jag blir både arg på mig själv för att jag gör såhär och ledsen för att min snabbt nyblivna favoritkofta redan är förstörd.

Det värsta är att jag inte vet vad jag ska göra. Jag vill sluta plåga mig själv såhär. Det finns inte en chans i världen att jag ska hinna tvätta allt separat, så det är bara att glömma. Men jag orkar inte bli besviken varje gång jag köper ett nytt plagg som blir förstört efter första tvätten.

Jag kanske ska sluta med kläder överhuvudtaget. Jag kan gå runt invirad i handduk resten av mitt liv. Nej, men jag kanske seriöst bara borde köpa kläder som ska tvättas i 40 grader. Men då kommer jag vara ledsen för att jag inte har några fina kläder istället. Jag ser ingen lösning som skulle kunna göra mig glad.

Presentation

Tidigare år

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8 9
10 11 12 13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
<<< Februari 2014 >>>

Omröstning

Ni som har egna bloggar: Vilken månad har ni mest besökare?
 Januari
 Februari
 Mars
 April
 Maj
 Juni
 Juli
 Augusti
 September
 Oktober
 November
 December

Senaste inläggen

Sök i bloggen

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards