Alla inlägg den 30 maj 2014

Av Erica - 30 maj 2014 08:36


I början av veckan körde jag till Örebro och tillbaka för ett möte. Då pratade jag och min chef om bilar. Han rekommenderar automat och säkerhetspaket. Han sa också att jag kan få en tjänstebil om jag kör motsvarande två resor till Stockholm och tillbaka varje månad.

I förrgår åkte Totte, jag och Neo till Uppsala. Då körde jag hela vägen för att testa och se om jag skulle vilja ha tjänstebil istället för att åka tåg överallt. Det gick bra att köra så långt, men man är ju mer låst än på tåget. Man kan inte sova, äta (utan hjälp) eller läsa.

När vi hade lite mer än en timme kvar att köra kom vi fram till en olyckstriangel på motorvägen. Det var fullt av polisbilar, ambulanser och en brandbil. Alla hade blåljus på. Det kändes oroväckande.

Vi körde långsamt in i olycksområdet i vänstra filen som anvisat. Då såg vi något som låg på vägen i högra filen. "Är det en kropp?!" sa Totte. Men det kändes inte så troligt med tanke på hur många ambulanser det var där och inte en enda som brydde sig om den här "kroppen". Sekunden senare såg vi att det var en älgkropp. Benen spretade åt olika håll och den hade ett stort rött sår.

Lite längre fram körde vi igenom utspridda inälvor som låg på vägen. Det kändes ganska äckligt. Sedan tittade vi ut till vänster i vägrenen närs bilen och såg älghuvudet ligga där. Då kändes det sorgset och definitivt. Älgen är helt klart död. Stackars älg! Och hoppas att det gick bra för de som körde på den!

Huvudet var stort och fint. Om man inte tittade på halsen där älgen inte fortsatte utan bara hade köttslamsor som hängde så såg det ut som ett vanligt älghuvud som man vill klappa. Men man kunde inte låta bli att tänka på att kroppen låg på andra sidan bilen flera meter bort. Den här älgen kommer aldrig gå omkring och hålla upp huvudet igen.

När vi sedan åkte förbi bilen som kört på älgen såg vi kraschade rutor och utlösta air bags. Jag tror att de hade klarat sig, men var chockade. Jag hoppas att det var så.

Resten av vägen var det inte så kul att köra när man visste vad som kunde hända. Jag förstår mig inte på de som blåste om mig i 140 efter att ha åkt förbi den olyckan. Om man nu ska krocka med en älg är det väl bra att göra det i så låg hastighet som möjligt!

Jag har inte bestämt mig angående tjänstebil eller inte, men vilken bil vi än ska ha så ska vi definitivt ha säkerhetspaketet!

Av Erica - 30 maj 2014 08:08


Det lättavtagbara underlacket jag rekommenderade för ett tag sedan har visat sig vara helt värdelöst om man har tänkt bada. Jag hade målat mina naglar omsorgsfullt i söndags förmiddag, med handmålade blommor och allt. Senare på kvällen åkte vi på minisim och efter en halvtimme i varmvattensbassängen hade allt nagellack lossnat och flutit iväg i vattnet. Tråkigt!

Presentation

Tidigare år

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19 20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2014 >>>

Omröstning

Ni som har egna bloggar: Vilken månad har ni mest besökare?
 Januari
 Februari
 Mars
 April
 Maj
 Juni
 Juli
 Augusti
 September
 Oktober
 November
 December

Senaste inläggen

Sök i bloggen

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards