Alla inlägg den 8 april 2016

Av Erica - 8 april 2016 22:40


Jag löptränar fortfarande, fast jag är gravid i vecka 36. Jag har precis gått in i nionde månaden. Det är ganska ovanligt att man fortfarande är ute och springer då.

När jag springer känns det jättebra. Det gör inte ont i fogarna. Det gör inte ont i ryggen. Det känns inte som att magen ska guppa loss. Jag har inte större problem att andas än när jag springer i vanliga fall, alltså normalt andfådd bara. Det enda som är skillnaden är hur tungt det är i uppförsbackar, men nu finns det nästan inga uppförsbackar alls på min vanliga runda.

Först var min plan att springa så länge det känns bra. Det är det rådet sjukgymnasten på mödravårdscentralen gav oss gravida i början av graviditeten: "Träna som vanligt, så länge det känns bra." Men nu undrar jag vad det är för fel på mig som verkar vara den enda gravida kvinna i hela världen som fortfarande tycker att det känns bra att löpträna i nionde månaden. Därför har jag lagt upp en ny plan.

För att vara säker på att jag inte har missat något kroppen har försökt säga mig, så springer jag min sista löprunda på tisdag. Då är det en månad till beräknad förlossning. Sedan springer jag inget mer förrän en månad efter förlossningen, när jag har tränat upp bäckenbotten igen. Istället ska jag ägna mig åt gravidyoga och fortsätta med styrketräning under hela den här perioden.

Det känns knäppt att sluta med löpningen trots att det känns bra. Men det känns också dumt att riskera några komplikationer på grund av löpningen. När jag fick Neo sprang jag inget på slutet av graviditeten. Däremot sprang jag VårRuset typ tre veckor efter att han föddes. Det gick bra. Den här gången satsar jag på Tjejmilen i september istället, så det gör inget att jag tar ett uppehåll på två månader nu. Jag har tid på mig att löpträna innan september ändå.

Av Erica - 8 april 2016 07:31


Nu har vi äntligen gardiner uppsatta vid varje fönster i huset! Förutom i tvättstugan och på toaletten, för där är det kakelvägg, så jag tror inte att det är tänkt att man ska skruva fast gardinstänger.

I radhuset vi bodde i innan vi flyttade från Göteborg fick vi aldrig upp några gardiner. Men där bodde vi kortare tid än vi har bott i vårt hus nu. Innan radhuset bodde vi i en lägenhet där vi heller aldrig fick upp några gardiner, men vi hade riktigt snygga solskydd, så det var ganska okej ändå.

Även om det är riktigt skönt att ha gardiner i sitt hem för första gången på flera år, så är det inte så att jag är helt överlycklig. En stor anledning till att det har tagit så lång tid, är att varken jag eller Totte tycker att det är roligt att fixa med gardiner. Det har mest varit något som vi har känt att vi måste få upp "för att man ska". Det är inte likt mig att bry mig om vad man ska, men i fallet gardiner har jag inget bättre förslag. Det ser tomt ut utan och jag vet inget roligare sätt att få det att se snyggt ut.

Det skönaste nu är att vi har gardinstänger överallt. Själva gardinerna är jag inte helt nöjd med. Jag köpte de billigaste jag kunde tänka mig. Det fanns inte så himla mycket att välja på heller om man ville ha kappa, och den största fördelen jag ser med gardiner är att gömma de fula persiennerna längst upp. Det skulle ju inte funka med panelgardiner.

I framtiden hittar vi kanske snyggare gardiner någonstans. Eller så får jag på något magiskt sätt tid att sy egna. Då blir det lätt att byta gardiner eftersom vi har fixat gardinstänger överallt. Tack för hjälpen med det, pappa!

Presentation

Tidigare år

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14 15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28 29
30
<<< April 2016 >>>

Omröstning

Ni som har egna bloggar: Vilken månad har ni mest besökare?
 Januari
 Februari
 Mars
 April
 Maj
 Juni
 Juli
 Augusti
 September
 Oktober
 November
 December

Senaste inläggen

Sök i bloggen

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards