Inlägg publicerade under kategorin Fritiden

Av Erica - 18 januari 2014 15:44

Nu är vi hemma från semestern sedan tre dagar tillbaka. Jag har hunnit jobba två dagar, laga en tand hos tandläkaren och vi har tittat på ett nytt dagis till Neo. Idag har vi äntligen börjat packa upp också.

Det var en bra men annorlunda semester. Man får inte mycket tid till att slappna av när man reser med en ettåring. Jag lekte mer i sanden än solade. Sista två dagarna vågade Neo simma över min arm i poolen som vi brukar på minisimmet. Innan det var han klistrad mot mig med hela kroppen varje gång vi badade.

Just den här resan kändes det skönt att ha All Inclusive. Då behövde vi inte fundera på vart vi skulle gå och äta eller krångla med pengar varje måltid. Dessutom kunde vi ta hur mycket mat vi ville till Neo fast han inte alltid åt upp. Armbandet man hade för att visa att man bodde på hotellet var dessutom relativt snyggt. Det var silverfärgat, så det passade till alla kläder.

Jag hade öroninfektion halva resan också och fick ta örondroppar för att bli av med det. Annars hade jag inte fått flyga hem. En hel dag sov jag bort på hotellrummet med 39,2 grader feber.

De som bor i Dominikanska Republiken är ganska fattiga men glada ändå. Vi såg många enkla hus/hyddor när vi åkte på utflykter. De odlar kakao, kaffe, sockerrör, bananer, ananas m.m 65% av all trafik på vägarna består av motorcyklar för att de flesta inte har råd att köpa en bil. Det gick ganska bra att ta med Neo på utflykten på landet och den till staden Puerto Plata, men jag vet inte hur kul han hade.

Vi åkte på en härlig utflykt utan Neo. Då kunde vi slappna av. Vi åkte båt, badade, åt god mat, besökte en sandö, snorklade och hade det bra.

En annan utflykt utan Neo var när vi red på hästar genom djungeln och i floden. Det var jätteroligt när hästarna galopperade. På flera ställen var det fin utsikt och vi red genom ett ställe där de har spelat in delar av Jurassic Park.

Här kommer några bilder från resan:

Av Erica - 30 december 2013 02:29

Nu är det nästan bara 24 timmar kvar tills vi åker hemifrån och påbörjar resan mot Dominikanska Republiken. Tottes faster är både vår privatchaufför till flygplatsen och vår husvakt medan vi är borta. Hon ska till och med kasta ut vår julgran när containern kommer till kvarteret. Snällt!

Efter många om och men har jag lyckats lista ut vad det är för bagageregler som gäller. Barnvagnen vi köpte med löfte om att man kan ha den som handbagage är 4 cm för bred för det här flygbolagets regler. Vi tänker fråga vid incheckningen om det är okej ändå. Annars får vi klara oss utan vagn vid det fyra timmar långa bytet i Frankfurt. Jobbigt!

Troligen kommer jag inte blogga alls på semestern, men jag ska försöka se till att ta bilder att lägga upp när vi kommer hem. Hoppas att vi får en skön semester!

Av Erica - 15 december 2013 00:15

Julfesten på jobbet var jättekul! Jag dansade hela natten med mina kollegor och var helt slut när jag kom hem. Jag är glad att jag tog bilen för om jag hade druckit hade jag nog inte orkat dansa så mycket och haft så kul. Dessutom var det skönt att slippa fundera på hur jag skulle ta mig hem.

När jag kom hem låg det två underbara, snarkande pojkar i min säng. De lät jättemysiga med sina små snarkningar!

Av Erica - 13 december 2013 16:58

En snögubbekostym sydde jag till Neo till lucia. Jag blev riktigt nöjd med den. Men precis som jag trodde ville han inte ha ansiktsmössan på sig och halsduken rev han loss efter ett tag.

Av Erica - 22 november 2013 19:24

Jag sitter på tåget och har 45 min kvar till Göteborg nu. På tåget nyss hände något jag aldrig trodde skulle ske: Jag läste ut min bok på den här korta jobbresan!

När jag packade inför resan funderade jag på om jag skulle packa boken eller inte. Jag har åkt tillFalun så många gånger och släpat på en bok jag inte ens haft tid att öppna på hela resan. Det känns så onödigt. Men nu tog jag med den ändå, mest för att jag skulle åka hem på dagtid och troligen inte sova på resan.

Den här jobbresan har jag alltså inte bara läst, utan till och med läst ut hela boken! Eller ja, halva boken kanske. Den var ju inte ny när jag åkte. Största anledningen måste vara att jag inte hade TV på hotellrummet. Jag fastnar så lätt framför TV:n och känner mig ensam om jag slår av den, i vanliga fall. Men mycket beror också på att jag inte har jobbat över så mycket. Första dagen jobbade jag bara till kl 17.00 och andra dagen till kl 18.00 På det sättet hade jag mycket tid att läsa på kvällen. Annars är det vanligt att jag jobbar till kl 20.00 när jag väl är på plats på huvudkontoret.

Läsandet skapar läslust också. Ju mer jag läser desto mer vill jag läsa. När jag är mitt inne i en historia vill jag veta hur det går, så nästa gång jag har tid att läsa är läsa det enda jag kan komma på att jag vill göra. Det är ju riktigt bra! Jag ska försöka hålla den här trenden vid liv hemma. Jag skiter i tvätten, TV:n och Totte (de tre t:n som tar upp min tid), när Neo har lagt sig på kvällen, och sätter mig och läser istället!

Av Erica - 19 november 2013 22:15

Jo, just det! Ytterligare en grej min syster peppade mig att göra är att läsa mer böcker och ägna mindre tid åt att ligga i sängen och vara sur för att Totte aldrig kommer och lägger sig.

Synd för Totte om det leder till att jag inte tycker att jag behöver honom längre. Bra för mig för att jag hinner läsa fler av alla de böcker jag så gärna vill läsa!

Av Erica - 30 oktober 2013 21:00

Halloween är imorgon och nu när vi bor i barnvänligt radhusområde tänkte vi fira det för första gången. Jag bestämde mig för att köpa lösgodis med papper på, så att de kletiga små barnhänderna inte kladdar ner allt annat godis när de tar en.

I affären fanns det bara tre olika sorters lösgodis med papper på. Jag började med att ta FOX-kolor. De är ju goda med citronsmak och mjuka nog att tuggas av barntänder. De är perfekta. Sedan tog jag Japp. De är också mjuka och goda. Däremot kan ju chokladen smälta och bli kladdig.

Den tredje sorten var hård mintkola med choklad inuti. Den kan ett litet barn säkert sätta i halsen. Det tog emot enormt mycket att köpa dem och jag har fortfarande inte bestämt mig för om jag ska lägga dem i bjudskålen. Fast när jag tagit dem kollade jag på innehållsförteckningen till Jappen och såg att de innehöll spår av nötter, så de är nog ännu farligare, i alla fall för nötallergiker.

Nu hoppas vi att det kommer några utklädda barn och tigger godis imorgon! Och vi hoppas framförallt att de inte är nötallergiker eller sätter godiset i halsen. I värsta fall får jag äta upp allt godis själv.

Av Erica - 24 oktober 2013 14:06

När man jobbar så mycket som jag har gjort efter sommaren så uppstår problemet att man har alldeles för mycket komptimmar. Nu har det lugnat ner sig på jobbet och det jag ska göra fram till jul är egentligen inget som måste vara klart just till jul. Därför ska jag passa på nu och ta ut min komp.

Som ni ser i min almanacka tänker jag vara ledig på fredagar, resten av året. Det fungerar dock inte alla fredagar, för jag har ett par inbokade grejer, men som huvudregel är jag ledig. Det ska bli jätteskönt att få långhelg varje helg och sovmorgon. Däremot kommer det bli jobbigt att ha en till dag i veckan då man inte ens kan gå på toa utan att någon (Neo) rycker en i benet.

Den här sovmorgonen jag pratar om sträcker sig nog inte längre än till halv åtta innan Neo vaknar. Sedan går hela dagen åt till att hitta på något stimulerande för Neo att göra. Det är precis som Totte kom på för ett tag sedan, med panik i blicken: "Vi kommer aldrig mer att ha semester, för även när vi har semester är vi egentligen föräldralediga!".

Det hade varit oändligt skönt om Neo fick gå på förskolan även de fredagar jag är kompledig! Inte för att jag ska få glo på TV och roa mig, men för att jag hade kunnat diska, tvätta, städa, gå igenom post, gått ut med sopor, ringt något viktigt samtal, kollat upp något viktigt på internet, planerat maten för nästa vecka och allmänt sett till att familjen och hushållet fungerar bra, om jag inte hade en 1,5-åring som är nöjd med att leka själv i max 10 sekunder hemma.

Jag älskar Neo och vi ska ha jätteroligt på fredagarna. Vi ska leka i lekparken, gå och handla en liter mjölk, bygga med Duplo, bolla med bollen, äta mellanmål och göra volter i sängen. Så jag är inte missnöjd på det viset. Men det hade varit ännu roligare att leka i lekparken och göra volter i sängen med Neo om jag hade haft en stund för mig själv att fixa allt som behöver fixas först!

<<< Juni 2023

Ni som har egna bloggar: Vilken månad har ni mest besökare?