Alla inlägg under februari 2013

Av Erica - 27 februari 2013 08:22


Ögonläkaren rekommenderar att jag aldrig ska sova med linser. Speciellt efter en graviditet kan hormonförändringar göra att ögonen är torrare och sömnbrist leda till att ögonen inte får vila ordentligt. Då är det ökad risk för infektion om man dessutom har linser som stänger in ögat dygnet runt. Jo, det har jag märkt nu för andra gången!


Det känns lika illa nu som när jag i sjuan fick veta att jag hade ett synfel. Då vägrade jag glasögon så bestämt att jag fick linser trots att optikern påstod att mitt synfel var för litet för linser. Nu vill jag vägra glasögon på natten, men det finns tydligen inga alternativ för mig. Om jag inte vill ha glasögon får jag vara synskadad hela natten.


Nattliga toabesök i all ära, men det värsta blir förstås att titta på TV i sängen innan det är dags att sova. Det är obeskrivligt obekvämt att ligga med glasögon på huvudkudden och försöka bli trött. När jag tittar för att somna är det dessutom så att det är på gränsen att jag vaknar till igen av att stänga av TV:n. Ska jag dessutom krångla av mig glasögonen också är jag väl klarvaken sedan, och kan lika gärna ta på mig dem igen. På morgonen blir det inte heller roligt att välja mellan att plocka upp Neo med glasögon på, som han sliter av och stoppar i munnen, eller att sitta och fippla på sig linser medan han gråter i spjälsängen och vill gå upp.


Det värsta är nog inte ens att vara synskadad på natten; då sover man ju mest ändå. Det värsta är att behöva ägna tid och energi åt att sätta i linserna på morgonen och åt att ta ur och tvätta dem på kvällen. I vår lilla lägenhet är det på riktigt ett problem var jag ska ha linser och linsvätska och allt som behövs för detta också. Badrummet är uteslutet om jag inte vill ha fler ögoninfektioner. När jag var yngre och inte hade upptäckt dygnetruntlinser än förvarade jag detta på skrivbordet. Jag minns att en av de bästa sakerna med att skaffa dygnetruntlinser var att bli av med dessa icke-skolsaker från skrivbordet!


Nu ska jag bota min infektion med oändliga ögondroppar. Sedan ska jag låta ögat läka utan linser i minst 4 veckor. Sedan ska jag gå till optikern och fråga henne vad hon rekommenderar till en torrögd, trångbodd småbarnsmamma som vill titta på TV med huvudet på kudden och av perfektionistskäl inte vill ha linsvätska framme på skrivbordet. Sedan får vi se om jag ska hata mitt liv i fortsättningen eller om hon har någon lösning på det här!


Av Erica - 21 februari 2013 11:38


Det här är andra gången jag vaknar upp med ett svidande vänsteröga som bara gör ondare när jag tar ur linsen. Vi får se om det blir linsförbud i sex veckor och ögondroppar flera gånger om dagen nu också!


Av Erica - 20 februari 2013 09:39


Solen skiner och snön yr. Våren är inte här än. Men det värsta av vintern är borta. Mörkret är borta. Förvandlingen som sker inom mig varje år när ljuset kommer har börjat. Jag blir positiv, orkar mer och vill hitta på saker.


Lyckligt nog sammanfaller det här i år, med att Totte och jag inför gemensam tid på helgerna. Det finns alltså tid och möjlighet att utföra de saker jag glatt hittar på! Det känns som att det kommer att bli en bra vår!

Av Erica - 12 februari 2013 10:39


Vi är på väg till Uppsala, via Leksand med jobbmöte och hockeymatch!




Av Erica - 7 februari 2013 23:29


Ju mer jag jobbar desto värdefullare blir stunderna jag är med Neo!




Av Erica - 7 februari 2013 23:06


Totte och jag har lite olika uppfattningar om vad det innebär att vara föräldraledig!




Av Erica - 7 februari 2013 22:57


Dessa tulpaner fick jag efter att ha antytt i evigheter att en spontan bukett blommor kunde göra mig glad!




Av Erica - 5 februari 2013 07:18


Min iPhone-penna fungerar bra även utomhus med vantar på! Perfekt julklapp! Tack, mamma och pappa!




Presentation

Tidigare år

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20 21
22
23
24
25
26
27
28
<<< Februari 2013 >>>

Omröstning

Ni som har egna bloggar: Vilken månad har ni mest besökare?
 Januari
 Februari
 Mars
 April
 Maj
 Juni
 Juli
 Augusti
 September
 Oktober
 November
 December

Senaste inläggen

Sök i bloggen

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards