Alla inlägg under oktober 2012

Av Erica - 29 oktober 2012 10:56


Totte och jag har hittat ett område vi vill bo i. Det ligger inte så långt från vårt nuvarande hem, så vi behöver inte byta BVC eller gym. Men det är ett familjevänligt område med hus istället för detta opersonliga område med lägenheter.


Problemet är att vi inte har lyckats få ett hus i det området. Vi var med på budgivningen av ett hus där, men den andra köparen hade helt enkelt mer pengar. På visningen av det huset upptäckte vi att en familj från vår föräldragrupp bodde mittemot. Det fick oss bara att vilja bo där mer.


Inte långt efter detta berättade de från familjegruppen att en granne ska flytta så vi fick deras telefonnummer. Igår var vi där och tittade i förhoppning om att få köpa deras hus utan budgivning. Efter många om och men lade vi ett bud som de inte gick med på. Nu hoppas vi på att få huset ändå genom budgivning. Frågan är om det blir dyrare eller billigare än budet de inte gick med på. I värsta fall blir det för dyrt för oss och vi mister det här huset också till en annan köpare.


Vi får se hur det går. Vi har inte bråttom att flytta och det här kan väl inte vara det sista huset som säljs i det området någonsin. Men det vore skönt att veta hur det blir.


Av Erica - 29 oktober 2012 10:27


Lördag kväll såg ut att bli lika tråkig som varje lördag. Totte satt vid datorn och Neopold hade gått och lagt sig. Klockan var bara åtta och jag hade inget att göra. Eller ja, inte ingenting, men inget som passar en lördagkväll. Jag ligger ju ständigt efter på jobbet, så jag hade ju kunnat jobba. Och man kan ju alltid sätta sig ner och slötitta på TV ensam.


Efter några tips per telefon från min syster bestämde jag mig för att vägra ha tråkigt. Jag började med att ta en promenad i den begynnande vinterkylan. Det kändes konstigt att gå promenad utan barnvagn, men det gick bra. Totte upptäckte att jag var försvunnen efter halva promenaden ungefär och skickade ett sms.


När jag kom hem blandade jag till en Bacardi Razz drink och satte mig i sovrummet. Jag började med att städa mitt skrivbord så att jag fick plats att sitta där med min drink. Sedan hittade jag en film på TV som jag hade på i bakgrunden medan jag gick igenom tidningar som jag inte hunnit läsa på flera månader. Jag hade två helt oöppnade Vi Föräldrar!


Efter ett tag var till och med Totte sugen på att umgås med mig, så vi kollade TV-serier efter min film var slut. En riktigt bra lördagkväll till slut, alltså!


Av Erica - 18 oktober 2012 13:24


Jag älskar mitt jobb och jag älskar verkligen att ha komplicerade arbetsuppgifter som inte vem som helst kan ta över när som helst! Trots detta saknar jag känslan av att jobba färdigt varje dag innan jag går hem från jobbet. Just nu känns det snarare som regel än undantag att jag tar med något hem att läsa på bussen eller måste fundera ut en sak tills nästa dag. Det är en sak att inte vara färdig med hela projektet när man går hem för dagen, men jag känner inte ens att jag är färdig med den del jag måste göra just denna dag.


När jag jobbade på Posten var en av de bästa sakerna med jobbet att jag blev just färdig med jobbet, varje dag! När all post var sorterad eller frankerad var jag färdig. Högen med post är slut, alltså kan jag gå hem. Det finns inget mer att göra och jag har gjort allt jag ska göra. Det var en underbar känsla!


En liknande känsla fick jag när jag jobbade i kassan på ICA, speciellt när jag jobbade till stängning. Då hade jag jobbat klart när alla kunder hade gått ut ur butiken. Det fanns inga fler som ville handla i min kassa, alltså hade jag jobbat färdigt för dagen. När jag jobbade dag fick jag inte riktigt samma känsla av att ha jobbat färdigt, för då fanns det ju jobb kvar att göra och kunder kvar som ville handla. Men jag kunde ändå släppa jobbet för egen del. Någon annan satte ju sig i min kassa och det fanns inget jag personligen kunde jobba med till nästa dag.


Nu känner jag mig alltså aldrig färdig för dagen och saknar den känslan från Posten lite. Men jag vet att det är en fråga om prioritering, organisering och framförallt lagom mycket jobb för de antal procent jag jobbar nu. Det går att skapa en känsla av att vara färdig för dagen på det jobb jag har nu också. Men då måste jag ha en rimlig mängd arbetsuppgifter och inte minst tid till att planera mitt arbete så att jag kan visa för mig själv vad det räcker att jag gör en viss dag för att vara färdig för den dagen. Det här är tid jag verkligen inte har nu. Jag jobbar i panik så att jag hinner så mycket som möjligt och tar hem resten. Sedan märker jag nästa dag om jag borde ha hunnit mer eller inte. Jag känner mig som Crash Bandicoot som springer för livet framför en gigantisk rullande sten. Det gäller att springa så fort man bara kan för man vet aldrig när hindret kommer som gör att försprånget minskas till noll och stenen kommer i kapp och krossar en!


Av Erica - 15 oktober 2012 14:48



När Neo ler är han helt underbar!


Av Erica - 14 oktober 2012 23:46


För första gången på länge kände jag ikväll att jag hade både tid och lust att fixa naglarna ordentligt. Här är resultatet!




Av Erica - 14 oktober 2012 09:39


Två olika ögondroppar varje timme har läkaren ordinerat. Man får dessutom inte ta dem samtidigt, så jag springer som en galning och tar ögondroppar varje halvtimme. Det jobbigaste med det är att ständigt avbryta det man håller på med. Själva droppen tar bara max en minut att ta, från att jag tar fram flaskan och tvättar händerna till att jag har droppat i ögat och ställt undan flaskan igen. Det är inte så farligt.


Igår kunde inte Neo sova när det var läggdags så jag stod och gungade honom i min famn tills han somnade. Sedan satte jag mig ner i soffan med en sovande Neo på axeln. Paniken kom smygande redan fem minuter innan det var dags att ta ny droppe. Och tur var väl det, för då han jag lugnt och försiktigt gå och lägga ner honom i spjälsängen. Men han var inte riktigt redo för sängen än, så ögondroppen var ändå till besvär.


När Totte och jag kollar på serier är det egentligen inget problem att pausa och gå ifrån en minut, men det blir ändå jobbigt efter ett tag att aldrig bara kunna få sitta still i en hel timme.


Ögat är lika svullet och rött som innan, men jag upplever ändå att det har blivit lite bättre. Jag reagerar inte lika mycket på ljus längre. I och för sig hade vi persiennerna nerdragna hela dagen igår, men jag tycker inte att det gjorde lika ont att tända inne på toaletten. Hoppas att jag är på bättringsvägen efter allt droppande!


Av Erica - 12 oktober 2012 13:13




När jag vaknade upp i morse gjorde mitt öga så ont att jag direkt bestämde mig för att ta ur linserna. Men det gjorde bara ännu ondare när jag tagit ur dem så jag förstod att någonting var fel.


Vårdcentralens remiss till ögonakuten anger att jag har "svullnad, rodnad och ljuskänslighet" samt att "vänsterögats pupill är uppenbart mindre än högerögats". Det gör ont varje gång det blir ljusare i rummet, även om jag blundar. Får jag ljus rakt i vänsterögat gör det extra ont.


Tidigast om en halvtimme ska jag få träffa läkaren. Hoppas att det här är något som går över under helgen. Det skulle nog vara väldigt jobbigt att ta hand om Neo ensam på måndag om jag inte ens kan titta på de stängda persiennerna!


Av Erica - 5 oktober 2012 00:29


Jag är inte nöjd med fördelningen av min tid en vanlig vecka. Jag skulle vilja ta tre timmars "ligga vaken och inte kunna sova" om dagen och lägga dem på ordentlig sömn istället. Jag skulle vilja lägga två timmars tjafs om dagen på att bara ta itu med sakerna istället. Jag skulle vilja lägga en timmes slött TV-tittande om dagen på att träna istället. Jag skulle vilja lägga flera minuters facebookläsande på att skriva bättre blogginlägg istället. Sist men absolut inte minst skulle jag vilja lägga alla veckans timmar av saknande på att mysa istället!


Presentation

Tidigare år

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4 5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2012 >>>

Omröstning

Ni som har egna bloggar: Vilken månad har ni mest besökare?
 Januari
 Februari
 Mars
 April
 Maj
 Juni
 Juli
 Augusti
 September
 Oktober
 November
 December

Senaste inläggen

Sök i bloggen

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards