Alla inlägg under september 2014

Av Erica - 7 september 2014 08:55


Idag är sjunde dagen med måltidsersättning. Jag tycker att det fungerar alldeles utmärkt! Jag har inte ont i huvudet. Jag är inte hungrig. Jag är inte sugen på godis. Men sedan jobbar jag dygnet runt nu också så jag har väl inte riktigt tid att känna efter.

En sak slog mig när min chef ställde fram kakor till fikat: Jag har alltid fokus på sockret! Den här gången fanns det ingen risk alls att jag skulle ta någon kaka, men min blick gick till kakorna hela tiden. Jag var inte ens sugen och tyckte inte att det var jobbigt att det fanns kakor som jag inte fick äta i rummet. Ändå klarade jag inte av att bete mig normalt när kakorna fanns där.

Efter ett tag hade det gått över lite och jag hade ögonkontakt med min chef medan han pratade. Men då såg jag i ögonvrån att en kollega tog en kaka och då kunde jag inte höra vad min chef sa längre. Jag var så fokuserad på min kollega som åt kaka att jag inte ens kunde tvinga mig själv att lyssna på min chef. Det är sjukt!

Det här fick mig också att tänka på alla gånger jag har varit på bio och ägnat hela filmen åt att räkna ut när det är dags att börja äta vilket godis för att alla små godisförpackningar jag har med mig ska räcka hela filmen. Eller alla de gånger jag bara har studerat filmens handling för att uppmärksamma när det blir en så högljudd period att jag kan äta popcorn ett tag. Ibland har det slutat med att jag har tryckt i mig allt godis eller alla popcorn så fort jag kan under filmens första halva bara för att jag vill slippa tänka på det och kunna koncentrera mig på filmen istället.

Det har aldrig gått att ställa fram en godisskål på ett bord som jag umgås runt utan att mitt fokus ligger på skålen tills godiset är slut, oavsett om jag äter eller inte äter, oavsett om jag har dåligt samvete eller inte om jag äter och oavsett om jag är bland ytligt bekanta som jag vill vara artiga mot eller hemma i soffan med min lika godissugna man.

Just nu känns det som att jag helt och hållet borde sluta befinna mig i rum där det finns socker. Det är det enda sättet för mig att fokusera på att umgås med de trevliga människorna som finns i rummet. Och socialt umgänge skulle göra mig så mycket lyckligare än sockret någonsin har gjort mig!

Igår var vi på dop. Tårtorna såg jättegoda ut, men min hundraprocentiga motivation gjorde dem lätta att motstå. Dessutom satt jag så att jag inte såg dem och då gick det faktiskt alldeles utmärkt att prata med trevliga människor och fokusera på att umgås istället. Jag tror att det här var första gången jag var på en tillställning med Tottes släktingar och inte kände mig obekväm.

När vi börjar äta mat igen och det eventuellt är okej att ta en liten bit tårta vid undantagstillfällen som dop, så är jag rädd för att fastna i fokuset på sockret igen. Om jag bara får äta tårta på dop så kommer min hjärna längta efter dopet bara för att få äta tårta och det enda som kommer att kännas viktigt när jag är där är att äta och njuta så mycket jag kan av tårtan. Hur ska jag göra för att kunna fokusera på människorna om jag faktiskt har tårta på min egen tallrik!?!

Det är sådana här frågor jag tror och hoppas på att Itrim kan hjälpa mig med!

Presentation

Tidigare år

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< September 2014 >>>

Omröstning

Ni som har egna bloggar: Vilken månad har ni mest besökare?
 Januari
 Februari
 Mars
 April
 Maj
 Juni
 Juli
 Augusti
 September
 Oktober
 November
 December

Senaste inläggen

Sök i bloggen

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards